Cinderella Classic 4-seizoenen dekbed nu vanaf € 69,95!

Zoek binnen:

Dít is hoe je slaap verandert als je 60 jaar of ouder bent

Slapen is niet alleen erg lekker, maar ook heel belangrijk. Helaas heeft ook je leeftijd invloed op je nachtrust. En ben je 60 jaar of ouder, dan is dat slaapritme aardig in de war.

Als zestiger heb je in principe wat meer tijd voor jezelf en je partner. Je kinderen zijn volwassen en je hebt het misschien al iets rustiger op het werk. Je zou denken: je hebt minder stress dan toen je een dertiger of veertiger was, en dat slaapt wel zo lekker. Maar niets is minder waar.

Advertentie

Schapen tellen
Goed en genoeg slapen is niet vanzelfsprekend op deze leeftijd. Vrouwen minder goed in slaap vallen door hormonale veranderingen in het lichaam, tijdens en na de overgang. Ook is ’s nachts vaker wakker liggen een veel gehoord probleem bij vrouwen van rond de 60 jaar, net als van het minste geluid al wakker worden in het midden van de nacht. Dat betekent heel veel schaapjes tellen en de volgende ochtend moe zijn.

Ook voor mannen geldt dat ze vanaf 60 jaar gemiddeld gezien een stuk slechter gaan slapen. Ze vallen minder diep in slaap door hun gedaalde testosteron-niveau. Ze hebben daarnaast te maken met minder energie en meer moeheid overdag, dus dat maakt het extra zwaar om vol te houden. Ze vallen hierdoor makkelijker overdag in slaap, waardoor ze ’s nachts ook weer wakker liggen of heel vroeg in de ochtend wakker worden. En net als vrouwen, vallen mannen van 60 jaar of ouder lastiger in slaap.

Wat dan helpen op deze leeftijd? Blijft een duidelijk ritme houden. Ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en sta op hetzelfde moment op. Zorg dat je ’s ochtends veel daglicht ziet: ga lekker naar buiten. En drink in de middag geen koffie meer: dat helpt wellicht ook een boel.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Psychology Today. Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien