Ontvang wekelijks de e-column van Manon (dochter Anne-Wil)

Zoek binnen:

Lange vlucht voor de boeg? Zó kun je goed slapen in het vliegtuig

Het is natuurlijk hartstikke fijn dat je op vakantie gaat, maar die vliegreis kan soms wel even doorbijten zijn. Zéker als je tijdens een lange of nachtvlucht door gebrek aan comfort geen slaap kunt pakken.

Gelukkig onthult slaapexpert en psycholoog Annelies Smolders haar beste tips aan HLN.

Advertentie

Slaapmasker
Volgens Smolders is licht grootste vijand van slaap. Om je af te sluiten van licht, is het daarom verstandig om een oogmasker te dragen. “Ik ben een grote voorstander van oogmaskers”, laat Smolders weten. “Dat is een goedkoop en makkelijk trucje om overal te slapen.”

Oordopjes
Naast licht kan ook geluid je slaap behoorlijk verstoren. “Mensen die indommelen, bevinden zich eerst in de lichte slaap”, vertelt de slaaptherapeut. “Is er veel lawaai? Dan word je tijdens die fase sneller wakker. Dat is zeker het geval als je wat ouder wordt, want dan heb je minder diepe slaap en meer lichte slaap.” Smolders raadt daarom aan om met oordopjes te slapen. Deze kun je gewoon bij de drogist kopen of zelfs op maat laten maken.

Rituelen
Kun jij niet in slaap vallen zonder een dekentje op je te hebben liggen? Of lees jij eerst altijd een boek voor het slapengaan? Doe dit in het vliegtuig dan ook. Wanneer je je klassieke slaapsituatie nabootst, is de kans groter dat je ook daadwerkelijk wegdommelt.

Eten
Volgens de slaapexpert is het ook verstandig om te letten op wat en hoeveel je eet. “Probeer niet té veel te eten. De vertering laat niet op zich wachten en anders zit je met een opgeblazen gevoel”, waarschuwt ze. “En let ook op wat je eet. Naast koffie en suikerrijk eten kan ook donkere chocolade je wakker houden.”

Geen slaappil of alcohol
“Sommige mensen nemen een slaappil, maar persoonlijk vind ik dat geen denderende oplossing”, vertelt Smolders. “Door een slaappil zal je immers niet goed slapen. Het zorgt voor een nep-slaapje: je belandt in een ongelofelijke roes waardoor je de wakkere momenten en de ongemakken gewoon niet opmerkt.” Ook alcohol drinken in het vliegtuig is volgens Smolders niet zo’n goed idee. “Dankzij alcohol valt je capaciteit om wakker te blijven weg”, vertelt ze. “Je ontspant en komt in een roes terecht, maar tegelijk neemt je diepe slaap af. Je dommelt met andere woorden makkelijker in, maar eigenlijk slaap je lichter én ga je die onaangename houding meer gewaar worden” Wat je dan wel kunt doen? Zorg in ieder geval voor een nekkussen, tipt Smolders. Zo lig je nog enigszins comfortabel in dat vliegtuig, wat de kans op slaap vergroot.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Bron: HLN. Beeld: iStock

 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien