the Addams Family: nu tot 50% korting

Zoek binnen:

Libelle Legt Uit: is een smoothie wel echt zo gezond?

Fruit en groentes bevatten belangrijke voedingsstoffen die je elke dag binnen moet krijgen. Wanneer je weinig tijd hebt is een smoothie je beste vriend. Maar is een smoothie eigenlijk wel zo gezond als men denkt?

Geen paniek, want je kunt die heerlijke smoothies gewoon blijven drinken. Al moet je wel op een aantal dingen letten…

Advertentie

Suikerpiek
Bij het maken van een smoothie is het belangrijk om er niet te veel fruit in te gooien. Door het drinken van een smoothie die veel fruit bevat, krijgt je lichaam namelijk in een hele korte tijd veel suikers binnen. Het is daarom verstandig om fruit te combineren met groentes. Hierdoor krijg je niet in een keer een enorm hoge suikerpiek.

Verzadigd
Een smoothie zal je minder snel een verzadigd gevoel geven dan ‘echte’ stukken fruit. Vergelijk het maar eens met appelsap. Een glas appelsap zal je minder snel een verzadigd gevoel geven dan wanneer je 4 appels los zou eten. Het eten van losse stukken fruit kost je namelijk meer tijd en moeite en in die tijd zullen je hersenen een signaal krijgen dat je lichaam verzadigd is. Onze voedingsdeskundige Wendy Walrabenstein zegt daar het volgende over: “Het voordeel van smoothies is dat je op een gemakkelijke en lekkere wijze meer groenten en fruit binnen kunt krijgen. Voor een meer verzadigd gevoel kun je beter een hele groente of fruit eten.”

Huishoudblender
Iets wat iedereen zich vast weleens heeft afgevraagd is of de goede vezels in een smoothie wel behouden blijven bij het fijnmalen van je fruit. Gelukkig hoef je niet bang te zijn dat de blender de goede vezels in je smoothie kapotmaakt. Die voedingsvezels zijn namelijk zo microscopisch klein dat ze door een gewone huishoudblender niet kapot te maken zijn. Dat is dan in ieder geval ook weer uit de wereld geholpen.

Voedingsvezels
Er zit echter wel een groot verschil in de hoeveelheid vezels in sappen en juices ten opzichte van smoothies. Wendy: “Sappen en juices hebben het grote nadeel dat daar alle vezels uit gehaald worden. De meeste Nederlanders komen juist die vezels tekort. Liever niet uitpersen dus. En als je het al doet, zorg er dan voor dat er veel groenten in zitten en maar een klein beetje fruit.”

Advies
Wendy adviseert het volgende: “Het is belangrijk om hele verse of ingevroren producten te gebruiken. Deze bevatten de meeste voedingsstoffen. Daarnaast is het voor mensen die veel sporten, wat ouder zijn of in verband met ziekte moeten aansterken, verstandig om eiwitpoeder door de smoothie te doen.”

Over Wendy

groente
Wendy
 Walrabenstein is diëtist/voedingsdeskundige en auteur van Food Body Mind. Dit boek helpt jou een eigen plan te maken voor een gezond & lekker leven. Wil jij fysiek én mentaal gezond zijn en blijven? Bestel dan hier het boek. Lees ook haar blog.

Bron: Wendy Walrabenstein, Womens’Health, Trouw. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien