Holland Zingt Kerst: € 24,95 per kaart >

Zoek binnen:

Onderzocht: waarom je nóóit meer moet snoozen

Wij hebben het minstens drie keer gedaan vanmorgen en jij waarschijnlijk ook: snoozen. Maar verstandig is het niet, blijkt uit onderzoek.

Helemaal als je last hebt van slapeloosheid is het hartstikke verleidelijk om die wekker nog één aller-, aller-, allerlaatste tikkie te geven. Maar: hoewel we dénken dat die tien minuten extra slaap ons gaan helpen om de dag aan te kunnen, werkt het volgens slaapexperts van de universiteit van Stanford juist averechts. Snoozen maakt je lichaam en geest namelijk in de war.

Cirkel 
Hoe dat werkt? Doordat je wekker afgaat, denkt je brein dat dit het einde is van je nachtrust. Maar doordat je op de snoozeknop drukt en weer in slaap valt, begint die cirkel opnieuw. Wanneer het alarm dan opnieuw afgaat, denkt je lijf: wácht, ik ben nog helemaal niet klaar met deze nieuwe slaapcyclus. “Als je dan wakker wordt, voel je je de rest van de dag moe”, vertelt slaapexpert Neil Robinson aan The Independent.

Loom gevoel 
De National Sleep Foundation heeft daar een naam voor: sleep inertia, oftewel ‘slaaptraagheid’. Dit lome gevoel zorgt ervoor dat je minder scherp bent dan normaal en het moeilijker vindt om keuzes te maken. Dit gevoel kan wel anderhalf uur aanhouden. Geen goed begin van je dag, toch?

3x stoppen met snoozen 
Goed, snoozen is dus niet goed voor je. Maar hoe stop je met deze slechte gewoonte? Een paar tips:

  • Zet maar één wekker en ga er meteen uit wanneer hij afgaat. Als je dit een aantal dagen achter elkaar doet, wen je vanzelf aan dit nieuwe en gezondere ritme.
  • Verplaats je wekker (of telefoon) naar de andere kant van de slaapkamer. Zo móet je wel opstaan om dat rotding uit te zetten.
  • Ga op tijd naar bed. Wanneer je goed bent uitgerust, is het simpelweg makkelijker om je nest uit te komen.

Anti-wekker
Eigenlijk is vóór de wekker wakker worden nog het allerbest, meent neurowetenschapper en slaapconsultant Els van der Helm tegenover Women’s Health. “Het is ten eerste goed om te weten dat je uit jezelf wakker wordt, als je genoeg hebt geslapen. Een wekker is dus eigenlijk een teken dat je niet genoeg nachtrust krijgt. Als je na het afgaan van je wekker nog steeds heel slaperig bent, betekent het dat je hersenen nog niet genoeg slaap hebben gehad.”

Je moet het zien alsof je hersenen een computerprogramma starten zodra je in slaap valt, vervolgt Els. “Er gebeurt van alles, geheugenprocessen, emotionele processen, je brein wordt schoongemaakt en ga zo maar door. Een wekker is als een “reset”-knop, die zou je ook niet indrukken als je computer net aan het updaten is, toch?”

Bron: The Independent, Business Insider. Beeld: iStock 

Dokter Rutger geeft tips tegen slapeloosheid: 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien