Lekker lezen: Libelle bookazines voor € 3,35

Zoek binnen:

Last van stress én wil je afvallen? Met deze sport sla je 2 vliegen in 1 klap

Heb je stress? Wil je een paar kilootjes kwijt? Dan is de beste sport om te doen *tromgeroffel*… wandelen! Dat klinkt een stuk minder spannend dan kickboksen of zumba, maar het is dus hartstikke goed voor je. 

Advertentie

1. Wist je dat wandelen de beste work-out is voor vetverbranding?

Uit onderzoek blijkt dat je met een blokje om niet de meeste calorieën verbrandt, maar je qua verbranding wel het meeste de vetzones aanspreekt. Dus zeg maar dag tegen dat buikje zonder helemaal kapot te gaan in de sportschool.

2. Je krijgt er mooiere billen van

Elke dag voldoende lopen kan helpen om rondere billen te kweken. Celebrity-trainer Harley Pasternak vertelt aan Health: “Wandelen zorgt ervoor dat je langere passen maakt en dat geeft je de kans om je bilspieren te trainen. […] Ik raad al mijn cliënten een stappendoel van 10.000 of 15.000 stappen per dag aan en als je je billen snel wilt trainen, moet je er daarvan tenminste 1500 op trappen of heuvels zetten.”

3. Je kunt stress letterlijk weglopen

Soms loop je het liefst weg van stressvolle dingen – en dat kan dus, letterlijk. Een onderzoek onder studenten toont aan dat degenen die regelmatig een blokje om gingen veel minder stress hadden dan studenten die dat niet deden. Het is de perfecte manier om je hoofd leeg te maken na een drukke dag en je lichaam maakt het gelukshormoon endorfine aan.

4. Het kan een depressie voorkomen

Ja, niet alleen lichamelijk, ook mentaal is wandelen heel goed voor je. Het werkt alleen als je ook echt buiten loopt. Onderzoekers ontdekten dat mensen die 90 minuten hadden gewandeld in de natuur, minder negatief over zichzelf dachten. Dus heb je een rotdag? Ga naar buiten.

5. Wandelen geeft energie

Een blokje om zorgt voor een betere circulatie van zuurstof en het maakt je spieren losser, waardoor je je fitter voelt als je weer thuiskomt.

6. Je hebt minder kans op griep

Kan jouw weerstand wel een boost gebruiken? Ga wandelen. Regelmatig 30 minuten lopen zou ervoor zorgen dat je weerstand verbetert en dat je minder vatbaar bent voor griep.

7. Wandelen houdt je gewicht op peil

Uit een 13 jaar durend onderzoek onder 34.000 vrouwen van Harvard University en Brigham and Women’s Hospital in Boston blijkt dat vrouwen met een normaal dieet die elke dag een uur wandelden, hun gewicht beter op peil konden houden dan vrouwen die dat niet deden.

8. Je valt er sneller door in slaap

Als je veel moeite hebt om in slaap te vallen of als je wakker ligt, is het een goed idee om wat vaker de deur uit te gaan voor een blokje om. Uit een onderzoek uit 2011 blijkt dat vooral een wandeling ’s ochtends veel goed doet omdat je dan al vroeg aan daglicht wordt blootgesteld.

9. Het is goed voor je geheugen

Ouderen blijken minder snel alzheimer te ontwikkelen als ze veel wandelen. En uit een ander onderzoek blijkt dat je geheugen verbetert.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Cosmopolitan. Beeld: iStock

sporten

Schrijver Hugo Borst: “Durfde je eindelijk een 1,5-meter-terras op?”

Hugo en Iris - Libelle

Hugo Borst (57) en Iris Koppe (35) zijn beiden schrijvers, maar daar houdt de gelijkenis wel op. Toch zijn ze vrienden en gaan ze geen onderwerp uit de weg. Over oud worden, sex, politiek, corona en meer: Hugo en Iris stellen brutale vragen én geven openhartig antwoord. 

I: Jij bent toch getrouwd?
H: Jazeker, 24 kilo geleden.
I: Hoelang al?
H: Het was 1988.
I: Neeeee. Toen was ik 3.

H: Eh, waar wil je naartoe? Goed nieuws? Ben je ten huwelijk gevraagd?
I: Niet zo snel. Ik heb koppijn vandaag, Hugo, kóppijn.
H: Wat heeft dat met trouwen te maken? Oh, wacht even

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien