We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Last van stress én wil je afvallen? Met deze sport sla je 2 vliegen in 1 klap

Heb je stress? Wil je een paar kilootjes kwijt? Dan is de beste sport om te doen *tromgeroffel*… wandelen! Dat klinkt een stuk minder spannend dan kickboksen of Zumba, maar het is dus hartstikke goed voor je. 

1. Wist je dat wandelen de beste work-out is voor vetverbranding?
Uit onderzoek blijkt dat dat je met een blokje om niet de meeste calorieën verbrandt, maar je qua verbranding wel het meeste de vetzones aanspreekt. Dus zeg maar dag tegen dat buikje zonder helemaal kapot te gaan in de sportschool.

Advertentie

2. Je krijgt er mooiere billen van
Elke dag voldoende lopen kan helpen om rondere billen te kweken. Celebrity-trainer Harley Pasternak vertelde aan Health: “Wandelen zorgt ervoor dat je langere passen maakt en dat geeft je de kans om je bilspieren te trainen. […] Ik raad al mijn cliënten een stappendoel van 10.000 of 15.000 stappen per dag aan en als je je billen snel wilt trainen, moet je er daarvan tenminste 1500 op trappen of heuvels zetten.”

3. Je kunt stress letterlijk weglopen
Soms loop je het liefst weg van stressvolle dingen – en dat kan dus, letterlijk. Een onderzoek onder studenten toont aan dat degenen die regelmatig een blokje om gingen veel minder stress hadden dan studenten die dat niet deden. Het is de perfecte manier om je hoofd leeg te maken na een drukke dag en je lichaam maakt het gelukshormoon endorfine aan.

4. Het kan een depressie voorkomen
Ja, niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal is wandelen heel goed voor je. Het werkt alleen als je ook echt buiten loopt. Onderzoekers ontdekten dat mensen die 90 minuten hadden gewandeld in de natuur, minder negatief over zichzelf dachten. Dus heb je een rotdag? Ga naar buiten.

5. Wandelen geeft energie
Vooral op donkere winterdagen wil je soms niets liever dan op de bank blijven zitten met een boek of goede tv-serie. Tóch is het beter om dan naar buiten te gaan, want een blokje om zorgt voor een betere circulatie van zuurstof en het maakt je spieren losser, waardoor je je fitter voelt als je weer thuis komt.

6. Je hebt minder kans op griep en andere ziektes
Kan jouw weerstand wel een boost gebruiken? Ga wandelen. Regelmatig 30 minuten lopen zou ervoor zorgen dat je weerstand verbetert en dat je minder vatbaar bent voor griep. Maar dat is nog lang niet alles: uit onderzoek blijkt dat je ook minder kans hebt om later in je leven kanker te krijgen.

7. Wandelen houdt je gewicht op peil
Uit een 13 jaar durend onderzoek onder 34.000 vrouwen van Harvard University en Brigham and Women’s Hospital in Boston, blijkt dat vrouwen met een normaal dieet die elke dag een uur wandelden, hun gewicht op peil konden houden dan vrouwen die dat niet deden.

8. Je valt er sneller door in slaap. Als je veel moeite hebt om in slaap te vallen of als je wakker ligt, is het echt een goed idee om wat vaker de deur uit te gaan voor een blokje om. Uit een onderzoek uit 2011 blijkt dat vooral een wandeling ’s ochtends veel goed doet omdat je dan al vroeg aan daglicht wordt blootgesteld.

9. Het is goed voor je geheugen
Ouderen blijken minder snel alzheimer te ontwikkelen als ze veel wandelen. En uit een ander onderzoek blijkt dat je geheugen verbetert.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Cosmopolitan. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien