Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Stress verlichten door grenzen te stellen: zó doe je dat

We hebben allemaal weleens last van stress. Wat we soms niet doorhebben is dat stress ons in een staat van ‘vecht, vlucht of bevries’ brengt. Dit kan op z’n beurt weer beïnvloeden hoe je slaapt, eet, werkt en met anderen omgaat, omdat je gehele lichaam zich voornamelijk gaat focussen op het overleven, in plaats van het ‘normale leven’.

Gelukkig zijn er verschillende soorten grenzen die je kunt stellen die je kunnen helpen omgaan met stress. Om stress te verminderen kun je grenzen stellen voor jezelf. Wat voor grens dit is, hangt af van de soort stress die je ervaart.

Advertentie

Fysieke stress

Deze stress voel je als je lichamelijk door moet blijven gaat, bijvoorbeeld door lange (werk)dagen te maken of wanneer je niet eet omdat je het te druk hebt. Alles waardoor je je lichaam verwaarloost of overbelast, kan hieraan bijdragen.

Een goede manier om deze stress te verlichten is door een planner te gebruiken en to-do-lijstjes te maken. Denk er hierbij aan dat wanneer de taken klaar zijn, jij ook klaar bent. Je kunt ook een tijdsduur stellen voor een bepaalde activiteit. Zo zorg je ervoor dat je op tijd stopt en je lichaam rust gunt, ook als de taak nog niet helemaal klaar is.

Voeg ook maaltijden, sportsessies en gezellige belletjes toe aan je planning om goed voor je lichaam te blijven zorgen. Op deze manier stel je grenzen aan hoe lang en hoe erg je je lichaam belast en kun je je fysieke stress verlichten.

Emotionele stress

Emotionele stress kan door allerlei gebeurtenissen ontstaan en is iets dat ons emotioneel pijn doet of dwars zit. Dit kan doordat je je niet gehoord voelt door je vrienden of dat je door al het slechte nieuws in de wereld gestrest raakt.

Heb je last van emotionele stress? Vertel je vrienden dat je er absoluut voor hen wilt zijn, maar dat het voor jou ook fijn kan zijn om je ei bij hen kwijt te kunnen. Het helpt goed om erover te praten. Als je merkt dat je veel beïnvloed raakt door negatief nieuws in de wereld kun je ervoor kiezen om een limiet in te stellen voor je schermtijd of enkele accounts op social media te ontvolgen. Zo kun je de oorzaken van de emotionele stress wegnemen en kun je de stress verlichten.

Sociale stress

Sociale stress ontstaat door ofwel te veel sociale contacten of juist te weinig hiervan.

Word je gek van alle Zoom-meetings en heb je behoefte aan een momentje voor jezelf? Sta jezelf toe een keer een meeting over te slaan. Gebruik die tijd voor jezelf: lees dat boek dat al tijden op de plank staat te wachten, zet je favoriete muziek aan en dans in de woonkamer of begin met een nieuwe hobby!

Als je juist heel veel behoefte hebt aan sociaal contact en je een gevoel van eenzaamheid hebt, is het verstandig om het contact op te zoeken. Bel een oude vriendin of organiseer een online borrel met collega’s: alles helpt.

Stel dus grenzen: neem bijvoorbeeld na elke meeting een kwartiertje voor jezelf of bel elke dag even een vriendin. Kijk vooral goed naar wat voor jou werkt; iedereen is anders.

Burnout

Wanneer je een burnout hebt, heeft je stress een bepaald punt bereikt waardoor je mentaal of fysiek ziek kan worden.

Laat de mensen om je heen weten wanneer jij het gevoel hebt dat het te veel wordt. Zo kun je op tijd op de rem trappen. Neem ook regelmatig een moment voor jezelf, ook al is het maar voor een minuutje. Doe je best om energie te blijven steken in de verschillende relaties die je hebt met vrienden, familie en collega’s en bovenal: vraag om hulp wanneer je dat nodig hebt!

Voor alle soorten stress geldt dus: trek de grens als je voelt dat het te veel wordt en vraag om hulp wanneer je dat nodig hebt. Je staat er niet alleen voor!

Stress? Met deze 3 tips van neuropsycholoog Mark Tigchelaar word je weer relaxt:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Well+Good. Beeld: Shutterstock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

'Kwetsbare kinderen ontvangen vaak niet de zorg die ze nodig hebben'

Kwetsbare kinderen ontvangen vaak niet de zorg die ze nodig hebben. Om deze problemen aan de kaak te stellen, overhandigen jongeren van stichting Het Vergeten Kind dinsdag koffers met persoonlijke brieven over hun ervaringen met jeugdzorg én een voorstel hoe de zorg beter kan.

De zes koffers moeten bij de Kamerleden die jeugdzorg in hun portefeuille hebben terechtkomen.

Advertentie

Prioriteiten

Stichting Het Vergeten Kind vindt dat Jeugdzorg voornamelijk een financiële drijfveer heeft. En dat moet anders, laat een woordvoerder van de stichting weten. “Om de problemen op te lossen, moet jeugdzorg weer een prioriteit worden. Problemen thuis moeten geen sociaal vonnis zijn. Dat moet in een welvarend land als het onze toch lukken?”, luidt het statement.

Eenzaamheid

De stichting zet zich in voor een stabiele, liefdevolle omgeving waar zorgbehoevende kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Ze strijden voor positieve ervaringen met echte aandacht, waardoor de kinderen weer zelfvertrouwen krijgen. En dat is hard nodig. Want de stichting meldt dat kinderen die niet meer thuis kunnen wonen vaak geen veilig ander thuis krijgen, maar gemiddeld zes keer verhuizen.

En gemiddeld zien deze kinderen zo’n 64 hulpverleners. Deze vele overplaatsingen en het gebrek aan bekende gezichten zorgt voor veel eenzaamheid bij deze groep zorgbehoevende jeugd.

Noodklok

Stichting Het Vergeten Kind luidt dan ook de noodklok, mede aangezien de situatie in de jeugdpsychiatrie na onderzoek “heel ernstig” wordt genoemd. Een tekort aan personeel en geld zorgt volgens het onderzoek voor een gebrek aan goede zorg, terwijl dit kinderen met ernstige klachten als eetstoornissen, depressie of zelfmoordgedachten betreft.

Beau van Erven Dorens zet zich naast zijn tv-programma’s ook in voor de stichting Het Vergeten Kind:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: ANP, Het Vergeten Kind. Beeld: Getty

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

'Kwetsbare kinderen ontvangen vaak niet de zorg die ze nodig hebben'

Kwetsbare kinderen ontvangen vaak niet de zorg die ze nodig hebben. Om deze problemen aan de kaak te stellen, overhandigen jongeren van stichting Het Vergeten Kind dinsdag koffers met persoonlijke brieven over hun ervaringen met jeugdzorg én een voorstel hoe de zorg beter kan.

De zes koffers moeten bij de Kamerleden die jeugdzorg in hun portefeuille hebben terechtkomen.

Advertentie

Prioriteiten

Stichting Het Vergeten Kind vindt dat Jeugdzorg voornamelijk een financiële drijfveer heeft. En dat moet anders, laat een woordvoerder van de stichting weten. “Om de problemen op te lossen, moet jeugdzorg weer een prioriteit worden. Problemen thuis moeten geen sociaal vonnis zijn. Dat moet in een welvarend land als het onze toch lukken?”, luidt het statement.

Eenzaamheid

De stichting zet zich in voor een stabiele, liefdevolle omgeving waar zorgbehoevende kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Ze strijden voor positieve ervaringen met echte aandacht, waardoor de kinderen weer zelfvertrouwen krijgen. En dat is hard nodig. Want de stichting meldt dat kinderen die niet meer thuis kunnen wonen vaak geen veilig ander thuis krijgen, maar gemiddeld zes keer verhuizen.

En gemiddeld zien deze kinderen zo’n 64 hulpverleners. Deze vele overplaatsingen en het gebrek aan bekende gezichten zorgt voor veel eenzaamheid bij deze groep zorgbehoevende jeugd.

Noodklok

Stichting Het Vergeten Kind luidt dan ook de noodklok, mede aangezien de situatie in de jeugdpsychiatrie na onderzoek “heel ernstig” wordt genoemd. Een tekort aan personeel en geld zorgt volgens het onderzoek voor een gebrek aan goede zorg, terwijl dit kinderen met ernstige klachten als eetstoornissen, depressie of zelfmoordgedachten betreft.

Beau van Erven Dorens zet zich naast zijn tv-programma’s ook in voor de stichting Het Vergeten Kind:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: ANP, Het Vergeten Kind. Beeld: Getty

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Haarvitamine: alles wat je wil weten over vitamines slikken voor mooier haar

Haarvitamine slikken om haaruitval en dunner wordend haar te voorkomen. Is het te mooi om waar te zijn of zou het écht de sleutel tot een mooie haarbos zijn? En welke moet je dan slikken?

Net als elk ander deel van je lichaam hebben ook je haren verschillende voedingsstoffen nodig om gezond te blijven en te groeien. In feite worden veel voedingstekorten in verband gebracht met haaruitval. Hoewel factoren zoals leeftijd, genetica en hormonen ook van invloed zijn op de haargroei, kan inname van de juiste voedingsstoffen echt helpen – mits je een tekort hebt.

Advertentie

Haarvitamine voor sterker haar

Ook al zijn vitamines op zich absoluut noodzakelijk en goed voor je haar, ze zullen niet veel uithalen als je lichaam er al genoeg van binnenkrijgt – wat waarschijnlijk al het geval is. De meeste mensen halen alle vitaminen die ze nodig hebben voor hun haargroei al uit hun voeding en hebben dus geen extra haarvitamine nodig. Meer is ook niet per se beter; je lichaam bewaart alleen de vitamines die het nodig heeft en scheidt de rest weer uit.

Maar mis je een van deze belangrijke voedingsstoffen, dan kunnen supplementen zeker een goed idee zijn (en dan niet alleen voor sterker haar):

1. Vitamine A

Alle cellen hebben vitamine A nodig om te groeien. Dit geldt ook voor haar, het snelst groeiende weefsel in het menselijk lichaam. Vitamine A helpt ook talg aan te maken, wat de hoofdhuid hydrateert en je haar gezond houdt. Volg je dus een dieet waarin weinig vitamine A voorkomt, dan kan je dus haaruitval verwachten. Natuurlijke bronnen zijn zoete aardappelen, wortelen, spinazie, boerenkool en sommige dierlijke voedingsmiddelen. Teveel is trouwens ook weer niet goed, studies tonen aan dat een overdosis vitamine D ook haaruitval kan veroorzaken – maar dan moet het wel heel ver komen.

2. Vitamine B: een bekende haarvitamine

Een van de bekendste haarvitamine is een B-vitamine genaamd biotine. Hierdoor worden alle voedingsstoffen die we eten in ons lichaam opgenomen. Studies leggen een verband tussen biotinegebrek en haaruitval bij mensen. Vitamine B helpt bij de aanmaak van rode bloedcellen, die zuurstof en voedingsstoffen naar de hoofdhuid en de haarfollikels vervoeren. Deze processen zijn belangrijk voor de haargroei.

Vooral voor mensen die een vegetarisch of veganistisch dieet volgen, kunnen supplementen een goed idee zijn. Dierlijke voedingsmiddelen zijn de enige goede bronnen van vitamine B12.

3. Vitamine C

Schade door vrije radicalen kan de groei blokkeren en je haar doen verouderen. Vitamine C is (net als vitamine E) een krachtige antioxidant die helpt beschermen tegen de oxidatieve stress veroorzaakt door vrije radicalen. Bovendien heeft je lichaam vitamine C nodig om een proteïne aan te maken die bekend staat als collageen – een belangrijk onderdeel van de haarstructuur. Collageen wordt het ‘schoonheidsmineraal’ genoemd omdat het je haar en huid versterkt. De diameter van elke streng haar neemt toe en eventuele beschadigende toxines zouden verdwijnen.

4. Vitamine D

Heb je een tekort aan vitamine D, dan kan dat voor haaruitval zorgen. Vitamine D kan helpen bij het aanmaken van nieuwe follikels – de kleine poriën in de hoofdhuid waar nieuw haar kan groeien.

Je lichaam produceert vitamine D door direct contact met de zonnestralen. Goede voedingsbronnen van vitamine D zijn vette vis, levertraan, sommige paddenstoelen en verrijkte voedingsmiddelen.

5. Zink

Zink speelt een belangrijke rol bij de groei en het herstel van het haarweefsel. Het helpt ook de olieklieren rond de follikels goed te laten werken. Sterker nog, vaak is haaruitval te wijten aan een zinktekort. Voedingsmiddelen met veel zink zijn onder meer oesters, rundvlees, spinazie, tarwekiemen, pompoenpitten en linzen.

Ben je 50-plus? Dit is de perfecte basis voor jouw huid:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Healthline, Health, Pubmed. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Haarvitamine: alles wat je wil weten over vitamines slikken voor mooier haar

Haarvitamine slikken om haaruitval en dunner wordend haar te voorkomen. Is het te mooi om waar te zijn of zou het écht de sleutel tot een mooie haarbos zijn? En welke moet je dan slikken?

Net als elk ander deel van je lichaam hebben ook je haren verschillende voedingsstoffen nodig om gezond te blijven en te groeien. In feite worden veel voedingstekorten in verband gebracht met haaruitval. Hoewel factoren zoals leeftijd, genetica en hormonen ook van invloed zijn op de haargroei, kan inname van de juiste voedingsstoffen echt helpen – mits je een tekort hebt.

Advertentie

Haarvitamine voor sterker haar

Ook al zijn vitamines op zich absoluut noodzakelijk en goed voor je haar, ze zullen niet veel uithalen als je lichaam er al genoeg van binnenkrijgt – wat waarschijnlijk al het geval is. De meeste mensen halen alle vitaminen die ze nodig hebben voor hun haargroei al uit hun voeding en hebben dus geen extra haarvitamine nodig. Meer is ook niet per se beter; je lichaam bewaart alleen de vitamines die het nodig heeft en scheidt de rest weer uit.

Maar mis je een van deze belangrijke voedingsstoffen, dan kunnen supplementen zeker een goed idee zijn (en dan niet alleen voor sterker haar):

1. Vitamine A

Alle cellen hebben vitamine A nodig om te groeien. Dit geldt ook voor haar, het snelst groeiende weefsel in het menselijk lichaam. Vitamine A helpt ook talg aan te maken, wat de hoofdhuid hydrateert en je haar gezond houdt. Volg je dus een dieet waarin weinig vitamine A voorkomt, dan kan je dus haaruitval verwachten. Natuurlijke bronnen zijn zoete aardappelen, wortelen, spinazie, boerenkool en sommige dierlijke voedingsmiddelen. Teveel is trouwens ook weer niet goed, studies tonen aan dat een overdosis vitamine D ook haaruitval kan veroorzaken – maar dan moet het wel heel ver komen.

2. Vitamine B: een bekende haarvitamine

Een van de bekendste haarvitamine is een B-vitamine genaamd biotine. Hierdoor worden alle voedingsstoffen die we eten in ons lichaam opgenomen. Studies leggen een verband tussen biotinegebrek en haaruitval bij mensen. Vitamine B helpt bij de aanmaak van rode bloedcellen, die zuurstof en voedingsstoffen naar de hoofdhuid en de haarfollikels vervoeren. Deze processen zijn belangrijk voor de haargroei.

Vooral voor mensen die een vegetarisch of veganistisch dieet volgen, kunnen supplementen een goed idee zijn. Dierlijke voedingsmiddelen zijn de enige goede bronnen van vitamine B12.

3. Vitamine C

Schade door vrije radicalen kan de groei blokkeren en je haar doen verouderen. Vitamine C is (net als vitamine E) een krachtige antioxidant die helpt beschermen tegen de oxidatieve stress veroorzaakt door vrije radicalen. Bovendien heeft je lichaam vitamine C nodig om een proteïne aan te maken die bekend staat als collageen – een belangrijk onderdeel van de haarstructuur. Collageen wordt het ‘schoonheidsmineraal’ genoemd omdat het je haar en huid versterkt. De diameter van elke streng haar neemt toe en eventuele beschadigende toxines zouden verdwijnen.

4. Vitamine D

Heb je een tekort aan vitamine D, dan kan dat voor haaruitval zorgen. Vitamine D kan helpen bij het aanmaken van nieuwe follikels – de kleine poriën in de hoofdhuid waar nieuw haar kan groeien.

Je lichaam produceert vitamine D door direct contact met de zonnestralen. Goede voedingsbronnen van vitamine D zijn vette vis, levertraan, sommige paddenstoelen en verrijkte voedingsmiddelen.

5. Zink

Zink speelt een belangrijke rol bij de groei en het herstel van het haarweefsel. Het helpt ook de olieklieren rond de follikels goed te laten werken. Sterker nog, vaak is haaruitval te wijten aan een zinktekort. Voedingsmiddelen met veel zink zijn onder meer oesters, rundvlees, spinazie, tarwekiemen, pompoenpitten en linzen.

Ben je 50-plus? Dit is de perfecte basis voor jouw huid:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Healthline, Health, Pubmed. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien