Ontvang wekelijks de e-column van Manon (dochter Anne-Wil)

Zoek binnen:

5 tips om je motivatie voor sporten terug te krijgen

Het eten dat nog gekookt moet worden, een badkamer die nog schoongemaakt moet worden of misschien wel de bank die je naam aan het einde van de dag lijkt te roepen. Allemaal redenen om het uurtje bewegen keer op keer over te slaan.

En dat terwijl je waarschijnlijk óók wel het gevoel kent dat je de hele wereld aankan na een intensief uur sporten. Geen tijd te verliezen dus: deze tips van een expert zorgen ervoor dat je weer een nieuwe bulk energie krijgt.

Advertentie

Routine, routine, routine
Plan vaste dagen in om te gaan sporten. “Doordat ik vaste momenten in mijn agenda vrijmaak om te sporten, blijf ik in een routine zitten”, aldus professionele kickbokser Remy Bonjasky. Daarnaast is het natuurlijk onwijs belangrijk om een sport te vinden die jij leuk vindt, want alleen dan is het mogelijk om je echt te houden aan je routines en schema’s.

Zoek een balans
“Uit mijn dieet haal ik de energie die nodig is om alles te kunnen geven tijdens mijn trainingen.” Het is daarom belangrijk om dit op elkaar af te stemmen. Is het je vaste sportdag? Zorg dan dat je voldoende koolhydraten en eiwitten eet. “Daarnaast is het belangrijk om regelmatig je rust te pakken. Voor mij is dat tijd doorbrengen met mijn gezin”, aldus de kickbokser.

Vind een trainingsmaatje
Door een sportmaatje te hebben, kun je elkaar blijven motiveren en stimuleren het beste uit elkaar te halen. Of misschien nog wel belangrijker: elkaar mee naar de sport sleuren wanneer de één liever op de bank blijft hangen. “Er zijn altijd wel momenten dat de één minder gemotiveerd is dan de ander. Op dit soort momenten is het extra fijn om een maatje te hebben omdat jullie een afspraak hebben staan”, zegt Remy.

Stap voor stap
“Als je je levensstijl in één keer veranderd, is het bijna onmogelijk dit vol te houden. Begin bijvoorbeeld eerst met twee keer in de week sporten. Gaat dit een tijd goed? Probeer dan wat vaker de fiets te pakken in plaats van de auto. Met dit soort kleine stapjes maak je het voor jezelf dragelijker en leuker.”

Beloning!
Ook al gaat het om een kleine mijlpaal, het is belangrijk om jezelf te belonen. “Ik beloon mezelf met mijn lievelingsgerecht of met dat ene sportieve cadeautje.” Denk aan die ene leuke sportoutfit of misschien wel nieuwe hardloopschoenen. “Op deze manier houd ik het leuk voor mezelf.”

Des te meer reden om te gaan sporten: met deze sportkleding wil jij wel gezien worden!

Kies je ervoor om te gaan hardlopen? Zo maak je zelf supersnel een sportband voor je smartphone:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien