Anastasia nu met € 15,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

Moeite om je evenwicht te bewaren? Oefen dan met déze handige tips

Val je wel eens (bijna) om tijdens het sporten? Of merk je op andere momenten dat je evenwicht niet zo goed is? Dan wordt het tijd om dat te trainen! Wij geven je 6 tips om in balans te blijven. 

1. Pilates
Pilates is echt dé workout om je evenwicht te trainen. Je neemt een heleboel houdingen aan, die je in het dagelijks leven niet aanneemt. Balans is hierbij heel belangrijk. Door meerdere keren per week aan pilates te doen, word je in een mum van tijd hartstikke stabiel.

Advertentie

2. Balansbal of -plank
Haal een balansbal- of plank in huis. Deze handige tools zijn immers speciaal gemaakt om je evenwicht op te trainen. Hier komen geen ingewikkelde oefeningen bij kijken, gewoon simpelweg blijven staan is al een opgave. Ook leuk: koop een grote fitnessbal en probeer hier je evenwicht op te bewaren. Wedden dat je de grootste lol hebt tijdens het oefenen?

3. Touwtjespringen
Misschien heb je er nooit zo bij stilgestaan, maar touwtjespringen is een pittige balansoefening. Je combineert arm- en beenbewegingen en moet snelle reflexen hebben. Oftewel: je moet erg gefocust blijven, anders ga je op je snufferd.

4. Rechte lijn lopen
Een simpele, maar effectieve balansoefening is die waarin je een rechte lijn probeert te lopen. Daarbij zet je telkens de hiel van je ene voet tegen de tenen van je andere voet aan. Dit lijkt misschien makkelijk, maar dat is het niet.

5. Knieën op slot
Balans houden heeft ook te maken met techniek. Het is bijvoorbeeld belangrijk om je knieën niet op slot te zetten, maar lichtjes gebogen te houden. Door dit in je achterhoofd te houden en jezelf te corrigeren, zul je merken dat het makkelijker gaat om je evenwicht te bewaren.

6. Focus
Bij balans houden is ook je focus heel belangrijk. En je focus kun je ook trainen. Een simpele oefening is om stil te gaan staan, met je voeten een beetje uit elkaar. Doe je ogen dicht en wiebel een beetje naar voren en naar achter. Focus je op het moment dat je je balans verliest. Zo voel je precies waar jouw juiste balanshouding zit.

Ook met yoga kan je je evenwicht trainen. En yoga schijnt ook te helpen tegen stress. Libelle’s Coks probeerde het uit:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Santé. Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien