Nu 50% korting op 6-delige pannenset in verschillende kleuren!

Zoek binnen:

Ik at 2 weken lang élke dag pasta en dit is het resultaat

Libelle’s Tessa gaat – als het even kan – zo’n 3 keer per week naar de Italiaan bij haar in de buurt. Niet alleen voor de tiramisu en het gezellige (lees: knappe) personeel, natuurlijk. Nee: óók voor de heerlijke pasta vongole.

Tessa: Of de pasta arrabiata – die met een pittige tomatensaus. Hoewel, die met Toscaanse worst… Of, nou ja, élk soort pasta doet het ‘m eigenlijk wel.

Advertentie

Ja, ja, já
Op de vraag of ik voor een artikel 2 weken lang élke dag pasta wilde eten had ik dan ook al gauw een antwoord. Tja: op de redactie wisten ze natuurlijk allang bij wie ze voor zo’n experiment moesten aankloppen. En zo geschiedde.

Pasta tot je een ons weegt
De aanleiding voor dit persoonlijke onderzoekje? Het schijnt dat je afvalt van een zogeheten mediterraans dieet. Ofwel: van lekker veel macaroni en spaghetti happen. Dat komt doordat in pastagerechten relatief veel groenten zitten en er vaak gekookt wordt met olie in plaats van met boter. Klinkt als een waterdicht verhaal, dacht ik zo. Leven op enkel fruitsapjes en groene thee? Mij niet gezien. 4 uur per dag zweten in een sportschool? Nee, bedankt. Elke calorie tellen in de supermarkt? Alsjeblieft niet. Maar verplicht pasta naar binnen schuiven? Laat dat nou nét geen probleem zijn.

En zo ging het.

schermafbeelding-2016-09-13-om-14-09-43

Week 1
Eigenlijk vind ik het de 1e week allemaal heel makkelijk. Want: zowel bij de lunch als bij het avondeten kan ik voor mijn favoriete deegwaar kiezen in plaats van voor een calorie-/smaak-/koolhydraatarm-slaatje. Ik merk al gelijk één voordeel: je zit door pasta langer vol. En dat resulteert in het feit dat ik veel minder – maar dan ook écht veel minder – snoep, snack of snaai. Want hoewel ik ook fervent fan ben van chips en drop, heb ik dat deze week amper gegeten. Simpelweg omdat ik gewoon geen (lekkere) trek had.
En ik kan onder het mom van ‘het moet nou eenmaal van mijn baas’ ongegeneerd bij de lokale Italiaan aanschuiven. Beslist geen straf.

Week 2
Nog steeds gaat het goed in week nummer 2, hoewel mijn vriend een beetje horendol begint te worden van alle tagliatelle en ravioli die hij krijgt voorgeschoteld. Mij kan het niet gek genoeg: want wist je dat je vrijwel oneindig kan variëren met pasta? Naast schelpjes, strikjes, fusilli en lasagne kun je schermafbeelding-2016-09-13-om-14-26-53 natuurlijk ook eens wat tempesta (kleine ronde balletjes) in je soep gooien. En de mogelijkheden qua sauzen en groenten zijn uiteraard ook oneindig. Lekker pittig, met tonijn, tomaten en rode peper – een persoonlijk favoriet. Of klassiek, met pesto, rucola, basilicum en crème fraîche. Of doe eens gek en combineer met currysmaken, gegrilde groenten of draadjesvlees. Ik heb flink wat verschillende soorten gegeten in deze dagen en ik kan maar 1 ding zeggen: het smaakt me allemaal.
De lastigste momenten in deze week waren die waarop ik samen at met vriendinnen die, jawel, wél dol zijn op sapjeskuren, hangen in de sportschool en calorieën bijhouden. Vaak wilden zij absoluut geen pasta eten – arme ik. Ik probeerde het nog met: “Maar het is bewezen dat…” of: “Maar je wilt toch dat ik mijn baan houd…”. Mijn ‘ge-ja-maar’ mocht vaak niet baten. En dus betekende dat een portie quinoa in elkaar flansen voor mijn gezelschap om vervolgens zelf aan de pappardelle te hangen. Dubbel zoveel werk, dus. En ik zág ze wel loeren…

De conclusie?
Ik besloot mijn gewicht voorafgaand aan het experiment en na afloop even onder de loep te nemen. Het zijn geen cijfers die ik graag deel in een artikel (goh… zou het komen door mijn pastaliefde? Nee toch?), dus dat laten we gemakshalve maar terzijde. Maar na 2 weken ‘pastadiëten’ ben ik wél een kilo afgevallen. Ha! Kom dan nog maar eens op met je quinoa-verhalen. Het is geen recordbrekend cijfer, die ene kilo, dat snap ik, maar tóch. Het was lekker en dat in slechts 2 weken. Dat betekent in een jaar vol Italiaanse versnaperingen al gauw een kilootje of 24. Nou ja, of dat echt zo is, durf ik jullie niet zo te zeggen. Maar het is wel leuk om te opperen wanneer mijn vriendinnen weer komen eten.

Oké, vooruit
Waarom ik nou ben afgevallen door het eten van pasta? Want daar zitten toch prima een boel koolhydraten in? In mijn geval komt dit met name doordat ik veel minder tussendoortjes nuttigde op een dag. De 3 dagelijkse grote maaltijden hield ik nou eens écht makkelijk vol en dat wierp duidelijk zijn vruchten af.

Kortom: een succes. Maar – eerlijk is eerlijk – ik had op dag 15 stiekem – heel stiekem – wel zin in een calorie-/smaak-/koolhydraatarm-slaatje.

Wist je dat je Libelle.nl ook gewoon kunt blijven volgen vanaf je vakantieadres? Als je binnen de EU op vakantie gaat, valt dataroaming (meestal) onder je bundel. Zo hoef je ons niet te missen vanaf de camping of je strandbedje!

Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien