Amsterdam Light Festival met korting >

'Good morning lieverd': is tweetalig opvoeden wel zo verstandig?

Engels, een vleugje Frans en natuurlijk Nederlands: sommige kinderen weten niet beter dan dat ze hiermee opgroeien. Maar is het leren van al die verschillende talen wel zo goed voor de hersenen als deze nog in ontwikkeling zijn?

Tweetaligheid traint de hersenen en leidt tot cognitieve voordelen. Niet alleen bij kinderen, maar ook bij normale volwassenen en patiënten met een neurologische aandoening zoals alzheimer. Dat besluit UGent-onderzoeker Evy Woumans in haar proefschrift.

Hoger IQ
Hoe ze tot die conclusie komt? Voor het onderzoek werden 54 kinderen, met onder meer hetzelfde intelligentieniveau en dezelfde taalontwikkeling, uit twee kleuterklassen geselecteerd. In een andere kleuterklas volgde de helft van de kinderen tweetalig onderwijs, waar bepaalde vakken in een andere taal gegeven worden. De andere helft evan deze klas volgende gewoon eentalig onderwijs. Aan het eind van dat jaar werden de intellectuele vaardigheden van de eentalige kleuters vergeleken met die uit het tweetalig onderwijs.

En wat blijkt? “De kleuters die naar tweetalig onderwijs gingen bleken al na een jaar hoger te scoren op een intelligentietest dan kleuters die eentalig onderwijs kregen, zelfs al scoorden beide groepen kleuters voor aanvang van dat jaar op dezelfde test even hoog”, aldus Woumans.

Nadelen
Psycholoog R. van Horen heeft zo haar twijfels over deze positieve resultaten. “Je kunt dit onderwerp van meerdere kanten bekijken. Hoewel het veel positieve effecten lijkt te hebben zit er ook een keerzijde aan. Zo lijken kinderen die op school een andere taal spreken dan thuis, in beide talen een minder groot vocabulaire te hebben. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat zij met beide talen minder in aanraking komen dan kinderen die één taal spreken”.

Dementie
Maar er is meer over te zeggen. “Toch lijkt het ook positieve invloeden te hebben om tweetalig te zijn. Executieve functies lijken beter te zijn ontwikkeld: dit zijn processen die gedachten en gedrag besturen. Zo kunnen deze kinderen/volwassenen bijvoorbeeld sneller schakelen tussen 2 verschillende taken. Daarbij lijkt het wel uit te maken hoe jong kinderen zijn als ze hun tweede taal leren en daarbij geldt: hoe eerder, hoe beter. Deze verbeterde executieve functies zouden vervolgens als een soort buffer kunnen dienen tegen veroudering van de hersenen, wat gebeurt bij bijvoorbeeld dementie. Nu is het wel zo dat veel vormen van dementie erfelijk zijn. Het echt tegengaan van dementie is misschien niet haalbaar, het uitstellen ervan mogelijk wel”.

BEKIJK OOK DEZE VIDEO:

Waarom je beter níet kunt mopperen op je partner.

LEES OOK:

De leukste artikelen van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan op Libelle.nl/nieuwsbrief.

Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien