We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Zó vaak moet je per dag minstens opstaan uit je bureaustoel

Zit je voor je werk de hele dag achter een bureau? Let dan goed op. Volgens experts moet je vaker opstaan uit je bureaustoel dan je denkt. Dit is belangrijk om klachten als rugpijn te voorkomen.

Zeg eens eerlijk: hoe vaak sta jij op uit je bureaustoel op het werk of verander jij van houding tijdens het zitten?

Advertentie

Spataderen
Voor de meesten onder ons is het antwoord waarschijnlijk schrikbarend laag. En dat is zorgwekkend gezien het feit dat langdurig stilzitten de kans op overwicht, diabetes type 2, spataderen én hoge bloeddruk verhoogt. Volgens osteopaat Xerxes Dalal krijgen veel mensen last van rugpijn door de hele dag achter een bureau te zitten. “Ik heb zoveel kantoormedewerkers gezien die last hebben van rugklachten als gevolg van stress, het maken van lange dagen en overmatig zitten”, legt hij uit aan Good Housekeeping.

Spieren korter
Ook fysiotherapeute Steffie Schoenmakers komt regelmatig patiënten tegen die door het vele zitten last hebben van rug- en nekklachten. “Door te lang in één bepaalde houding te zitten, verkorten de spieren van de heupbuigers”, legt de fysiotherapeute uit. “Dit houdt in dat je na een tijdje last kan krijgen van je rug tijdens het staan, omdat je spieren korter zijn geworden. Ook kun je hierdoor last krijgen van je heup en lies.” Maar hoe vaak zou je uit je bureaustoel op moeten staan om deze klachten te voorkomen?

Heel vaak
Schrik niet: verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat je minstens veertig keer per dag op het werk van positie moet veranderen. Dalal: “Dus als je een zittend beroep hebt, sta dan zo vaak mogelijk op en loop rond. Je kunt eventueel ook van positie veranderen aan je bureau.” Daarnaast kun je sommige oefeningen zittend tijdens je werk doen. “Het kantelen van je bekken, het uitstrekken van de bovenrug, het draaien van je enkel en het strekken van knieën kunnen ook al veel klachten voorkomen.”

Koffie halen
Veertig keer per dag opstaan klinkt misschien veel, maar daar kom je al snel aan. Wees gewoon extra lief voor je collega’s en haal wat vaker koffie of thee voor ze. Sta op en loop van je bureau weg als je een telefoontje krijgt. Loop ieder uur even een rondje door het kantoor en maak eens een wandeling tijdens je lunch. En mocht je op het werk een staand bureau hebben, maak hier dan gebruik van en ga een uurtje per dag achter zo’n bureau staan. Blijkt het toch lastig voor je te zijn? Zet dan gewoon ieder half uur of uur een wekker, dan vergeet je het in ieder geval niet. Mocht je geen zittend, maar een staand beroep hebben? “Dan is het juist verstandig om om af en toe met een goede houding te gaan zitten”, zegt Dalal.

Aan de bel trekken
Het allerbelangrijkste is in ieder geval luisteren naar je lichaam. “Trek op tijd aan de bel, want voorkomen is beter dan genezen. Mocht er toch iets aan de hand zijn, dan is het beter om er op tijd bij te zijn”, zegt Schoenmakers. “Heb je een langere tijd last op een bepaalde plek, ga dan even langs de huisarts of fysio.”

BEKIJK OOK: Last van lage rugpijn? Met deze oefeningen van Dr. Rutger voorkom je klachten:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Good Housekeeping. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien