We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Waarom kun je moeilijk poepen als je op vakantie bent?

Ander eten, andere hygiëne, een ander dagritme… Dat het vakantie is, merken we soms ook aan onze darmen. Maar hoe komt het nu dat we moeilijker poepen als we op vakantie zijn?

De cijfers liegen er niet om: maar liefst de helft van de mensen krijgt op vakantie last van de darmen. Voor veel mensen is de de stoelgang in het buitenland dan ook een bron van zorg. Hier wat situaties die ervoor kunnen zorgen dat je darmen tijdens je vakantie ‘op slot’ gaan. 

1. Help: hangtoiletten!
Volgens onderzoek is een van de grootste vakantie-ergernissen een vies toilet. En een gebrek aan privacy – onderweg of op de bestemming – kan voor een verstoorde stoelgang zorgen. Thuis op de eigen, vertrouwde wc is het nu eenmaal meer ontspannen dan in een open toiletblok, een vliegtuigtoilet of op een vreselijk verschijnsel als het Franse ‘hangtoilet’ (ze bestaan nog altijd!). Daardoor stellen we het wc-bezoek vaak te lang uit op vakantie, en dat bevordert de stoelgang niet. “Eigenlijk moet je meteen gaan als je merkt dat het nodig is”, zegt gezondheidsvoorlichter Yvette Bruinsma van de Maag Lever en Darm Stichting (MLDS). “Aandrang krijg je niet voor niets. Het is een teken dat de endeldarm vol is en de ontlasting klaar is om het lichaam te verlaten. Als je dat uitstelt, blijft het langer dan noodzakelijk in de dikke darm en kun je last krijgen van harde, droge ontlasting of verstopping.”

Advertentie

2. Bah, buikloop
Ongaar vlees van de barbecue, ongeschild fruit, onverpakte salades of schepijs, ijsklontjes, eetkraampjes en besmet (kraan)water: allemaal oorzaken van wat de MLDS in vaktermen ‘reizigersdiarree’ noemt. De symptomen: waterdunne ontlasting die moeilijk of niet kan worden opgehouden, buikkrampen, overgeven, overmatig vochtverlies en uitdroging. Het kan de vakantiepret behoorlijk bederven. De bekendste boosdoeners op vakantie zijn de E. Colibacterie (veroorzaakt door onvoldoende verhit vlees, rauwe melk of groente), salmonella (in onvoldoende gekoelde kip en eieren) en de Stafylococcus-bacterie in ongekoeld voedsel.

Voorkomen is niet altijd mogelijk. Maar het belangrijkste bij diarree op vakantie is dat je vooral veel water blijft drinken. Doe dat in kleine hoeveelheden om overgeven te voorkomen en ook nádat er gebraakt is. Bij de apotheek kun je kant-en-klare zakjes ‘orale rehydratatie vloeistoffen’ (ORS) kopen, een mengsel van suiker en zout dat in elke reistas thuishoort en uitdroging kan voorkomen.

En om twee fabeltjes de wereld uit te helpen: olijfolie is geen veroorzaker van diarree. En sterke espresso ook niet. Hoewel ze bij sommige mensen wel een laxerend effect kunnen hebben.

3. Ook darmen hebben een luie vakantie
Later naar bed, ’s ochtends lekker een uurtje langer slapen, hoge temperaturen, geen zin in het wekelijkse rondje hardlopen en meer transpiratie: allemaal redenen waardoor onze darmen trager kunnen worden op vakantie. Voldoende vezels en granen stimuleren ook de stoelgang; een verandering in dit eetpatroon kan harde ontlasting veroorzaken, met als gevolg verstopping. Voor wie dus gewend is dagelijks volkorenbrood te eten, kunnen de witte stokbroden op vakantie gevolgen hebben.

Een aantal dagen kan dat geen kwaad, meestal komt het darmritme daarna vanzelf weer op gang. Anders wordt het als de verstopping gepaard gaat met darmkrampen of een opgeblazen buik, én als je minder dan drie keer in de week ontlasting hebt. Drink in dat geval tenminste twee liter per dag, eet regelmatig (dus sla het ontbijt niet over), zorg voor voldoende beweging en probeer hard persen te vermijden; dat kan aambeien veroorzaken.

7x voorkomen van wc-ongemakken

Op vakantie is de stoelgang vaak anders dan thuis. Hoe voorkom je klachten?

  • Pas op met elke dag witbrood en te weinig groente en fruit: het kan voor verstopping zorgen. Eet daarom voldoende vezels en granen. Niet ieder land kent volkorenbrood maar muesli, noten en gedroogd fruit zijn makkelijk mee te nemen in de koffer.
  • Blijf in beweging tijdens je vakantie: een lekkere strandwandeling, een dagelijks potje beachvolleybal of een dagje mountainbiken voorkomt ‘luie darmen’.
  • Was altijd je handen na elk toiletbezoek, en stop desinfecterende handgel in je handtas; dat voorkomt diarree door (andermans) bacteriën.
  • Mijd kraanwater (dus ook ijsblokjes in drankjes). Ook ongeschild fruit, salades en onverpakt schepijs kunnen een risico zijn.
  • Pas op met scherpe kruiden, citrusvruchten en alcohol.
  • Ook een hete zon heeft invloed op je darmen: op vakantie transpireer je meer en dat kan harde ontlasting veroorzaken. Drink daarom voldoende water (minimaal twee liter per dag).
  • Tot slot: bloed in je ontlasting? Dat is altijd een reden om direct naar de huisarts te gaan.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bekijk ook deze video:

Bron: Libelle/Liesbeth Smit

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien