Anastasia nu met € 15,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

Waarom je wat vaker voor de roeimachine moet kiezen in de sportschool

Grote kans dat ook bij jou in de sportschool de roeimachine in het hoekje staat te verstoffen. Toch is het slim om ‘m voortaan wat vaker te gebruiken. Dit is waarom. 

In de sportschool is het vaak het drukst bij op de loopband, crosstrainer of fiets. Toch kun je volgens experts beter voor de roeimachine gaan.

Advertentie

Dubbelop
“Veel mensen vinden roeien saai omdat ze niet goed weten hoe ze het roeien kunnen variëren”, zegt Benno den Teuling tegen Women’s Health. Hij werd vorig jaar nog Europees kampioen indoor roeien. Dat het niet populair is, vindt Benno zonde, want roeien is meer dan een cardio-apparaat. “Natuurlijk jaagt het je hartslag flink omhoog, maar als je technisch goed roeit, ben je ook bezig met krachttraining.”

Spieren
En dat is precies waarom roeien zo goed voor je is. In totaal spreekt roeien 9 grote spiergroepen aan. Hierdoor gebruik je tijdens het roeien maar liefst 85% van je spieren. Je benen, billen, buik, rugspieren, armen en schouders komen aan bod. In een uur tijd kun je tot wel 1000 calorieën verbruiken.

Warming-up
Dus hup, kies voortaan wat vaker voor de roeimachine. Maar let wel goed op. “De juiste techniek is wel heel belangrijk”, legt Benno uit. “Opwarmen waarbij je eerst alleen je benen gebruikt, vervolgens je rug er actief bijtrekt en als laatste je armen, werkt heel goed.” Roeien werkt dus ideaal als warming-up, maar je kunt je trainingssessie er ook heel goed mee afsluiten. Roei dan 500 meter binnen 2 minuten. Rust 1 minuut en herhaal dit nog 5 keer. Succes!

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Women’s Health. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien