Ontvang wekelijks de e-column van Manon (dochter Anne-Wil)

Zoek binnen:

Deze voeding helpt je bij het verminderen van artroseklachten

Artrose is een gewrichtsaandoening waarbij het kraakbeen in het gewricht verslechtert. Een erg vervelende en pijnlijke aandoening. Maar wist je dat je artrose kunt voorkomen en verminderen door middel van bepaalde voeding? We spraken onze voedingsdeskundige Wendy en zij geeft ons een aantal voedingstips.

Er zijn verschillende vormen van artrose. Veel mensen denken dat artrose een ouderdomsziekte is, maar dat is slechts voor een deel waar. Artrose komt ook vaak voor bij mensen met overgewicht, obesitas en andere aandoeningen die samenhangen met hun leefstijl. Bij artrose vindt er een zogenaamde laaggradige en chronische ontsteking plaats. De gewrichten worden niet direct dik en rood, maar zijn toch een klein beetje ontstoken. Het gevolg hiervan is pijn bij het bewegen van de gewrichten. Gelukkig kun je met voeding en een gezonde leefstijl veel doen.

Plantaardige voeding
Kies voor plantaardig eten als leidraad. Als dat leidend is in jouw voeding, ben je al heel goed bezig. Denk bij plantaardige voeding aan groenten, fruit, volkoren granen en goede eiwitten zoals peulvruchten, noten en zaden.

Advertentie

Vette vis
Kies voor voeding die ontstekingsremmende eigenschappen hebben zoals vette vis: makreel, sardientjes, haring, tonijn en zalm. Vette vis zit namelijk vol met Omega-3 vetzuren die ontstekingsremmende eigenschappen bevatten. Hierdoor wordt de kans op een ontsteking in je gewricht kleiner.

Kruiden
Kurkuma en zwarte peper zouden positieve effecten kunnen hebben. Kurkuma kan als specerij toegevoegd worden aan gerechten en blijkt een betere werking te hebben als het gecombineerd wordt met wat vet (b.v. olijfolie) en wat peper.

Échte voeding
Het beste advies om artrose te verminderen of te voorkomen is om ‘echte’ voeding te eten. Dus minder pakjes, minder eten uit zakjes en minder junkfood. Daarnaast is het belangrijk om toegevoegde suiker te vermijden. Dit wordt al een stuk makkelijker als je bijvoorbeeld drie keer per dag voor een gezond tussendoortje kiest. Ga koekjes en taartjes zien als een delicatesse en bewaar die voor speciale momenten.

Minderen
Er zijn ook voedingsmiddelen waarvan je beter wat minder binnen kunt krijgen. Vermijd verzadigde vetten. Deze zitten vooral in bewerkt vlees, vette kazen en junkfood. Zorg er daarnaast voor dat je niet teveel Omga-6 vetzuren eet. De basis van Omega-6 bestaat namelijk uit linolzuur, een zuur dat bij overmatig gebruik de opname en ontstekingsremmende werking van Omega-3 vetzuren blokkeert. Linolzuur is de basis van veel vette producten zoals mayonaise, dressing, margarines en halvarines.

Over Wendy
Wendy Walrabenstein is diëtist/voedingsdeskundige en auteur van Food Body Mind. Dit boek helpt jou een eigen plan te maken voor een gezond & lekker leven. Wil jij fysiek én mentaal gezond zijn en blijven? Bestel dan hier het boek. Lees ook haar blog.

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Wendy Walrabenstein. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien