Cadeautip: 4-delige My-Jewellery sieradenset voor € 39,95

Zoek binnen:

Zó zit je voortaan onbewust in de goede lichaamshouding

Wedden dat, nu je dit leest, je even goed rechtop bent gaan zitten? Onbewust zitten we namelijk te vaak onderuitgezakt, met je hoofd en nek omlaag starend naar een scherm en de schouders naar voren.

“Terwijl we dit doen, vallen onze hoofden en schouders naar voren, onze rug is gebogen en onze heupen spannen aan”, zegt Jeff Brannigan, stretch-expert. “Onze verslechterde houding is vaak het gevolg van stress.”

Advertentie

Plots rechtop zitten
Om dit aan te pakken is het volgens Jeff van cruciaal belang om alles één voor één aan te pakken. “Het lichaam moet weer op één lijn komen.” Dat houdt voornamelijk in dat er een actieve strekking gedaan moet worden met een aantal ondersteunende oefeningen. “In plaats van in één keer een andere houding aan te nemen, moet je je lichaam langzaam door middel van een aantal oefeningen aanpassen.”

Oefeningen
De oefeningen moeten dus stuksgewijs worden uitgevoerd. Beginnend met het strekken van de nek, vervolgens strek je de bovenrug en je schouderbladen, je bovenbenen, heupen en tot slot je buikspieren en onderrug. “Kleine herinneringen kunnen nuttig zijn om een betere houding te verbeteren,” zegt hij. “Regelmatig je schouders ophalen en eens in de paar uur een van deze korte stretchoefeningen kunnen je slechte houding verhelpen.”

Automatisch
Het is uiteindelijk de bedoeling je spieren te leren hoe ze zelf een betere houding kunnen aannemen. “Het leert je spieren om zichzelf te corrigeren. Na verloop van tijd kun je een verbetering zien”, zegt Jeff. Dan hoef je er niet eens meer over na te denken.

Denk je dat er meer aan de hand is? Dokter Rutger legt het verschil tussen rugpijn of een hernia uit:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Well + Good. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien