Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Helse pijn of niet zo fijn: waarom ervaart iedereen de coronatest verschillend?

De een noemt de coronatest ‘niet zo fijn’, terwijl de ander vergaat van de pijn. Het is dezelfde test, maar waarom ervaart iedereen ‘m zo verschillend?

Bij pijn heb je altijd vier verschillende dimensies. Deze dimensies bepalen hoe heftig jij de pijn ervaart.

Advertentie

Pijnprikkels

“Op de eerste plaats is er de pijnprikkel zelf, dus het wattenstaafje in je keel of in je neus”, legt Frank Huygen, hoogleraar Anesthesiologie op de afdeling Pijngeneeskunde in het Erasmus MC, uit aan RTL Nieuws. Deze pijnprikkel heeft iedereen, want zowel je neus als je keel is gevoelig gebied. Dit komt doordat op deze plekken de zenuwen direct naar je hersenen lopen. Ten tweede gaat het erom wat je zenuwstelsel met die pijnprikkel doet. Dit kan per persoon verschillen, want je brein kan het anders registeren.

Beleving

“Ten derde gaat het erom hoe je de pijn belééft, is het heftig of niet?”, gaat Huygen verder. Vind je de test heel heftig, of valt het wel mee? En als laatste gaat het over de emoties die erbij komen kijken. Hoe gedraag je je tijdens de pijnprikkel. Moet je huilen of schreeuwen? Of is er niks aan de hand? Aangezien de tweede, derde en vierde dimensie per persoon verschillen, kan iedereen de test anders ervaren. De een heeft een hogere pijngrens dan de ander.

Verschillen

Je pijngrens wordt andere andere genetisch bepaald. Bovendien hangt-ie af van je geslacht: vrouwen zijn over het algemeen gevoeliger voor pijn dan mannen. Doordat vrouwen meestal kleiner zijn, liggen de zenuwen dichter op elkaar en is de pijnprikkel heviger.

Bovendien heeft je gedrag ook veel met je pijngrens te maken. Nonchalante mensen zijn waarschijnlijk minder met pijn bezig dan mensen die snel in paniek raken. Als je bang bent voor pijn, ben je gefocust en staat je zenuwstelsel dus eigenlijk continu op scherp om pijnprikkels te ontvangen.

Geen aansteller

Omdat pijn heel erg persoonlijk is, hoef je jezelf geen aansteller te voelen als je de coronatest pijnlijk vond. “Mensen zijn geen watjes, of heel erg stoer”, zegt Huygen. “De een heeft gewoon geluk met een hogere pijngrens, en de ander niet.”

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: RTL Nieuws. Beeld: iStock

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

'Slecht slapen zorgt voor 30% meer kans op dementie'

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat op middelbare leeftijd consistent kort slapen leidt tot 30% meer kans om dementie te krijgen. Een verslag van deze Frans-Britse studie verscheen dinsdag in het vakblad Nature Communications.

Nog nooit eerder werd de link tussen dementie en slecht slapen zo duidelijk aangetoond. Vijftig en zestigers die consistent zes uur of korter slapen per nacht, hebben meer kans op de hersenziekte dan mensen van middelbare leeftijd die minstens zeven uur slapen.

Advertentie

Onderzoek naar dementie

Voor deze studie hebben de onderzoekers decennia uitgetrokken. Vanaf 1985 werden zo’n 8000 mensen gevolgd. Er werd gebruik gemaakt van vragenlijsten over het slaappatroon en van horloges die gegevens  van de deelnemers konden opmeten. Van de bijna 8000 deelnemers ontwikkelden 521 mensen dementie, de meesten na hun 70ste.

Korte slapers

Onder de korte slapers van de groep werd de diagnose het meest gesteld. Jurgen Claassen, klinisch geriater en onderzoeker aan het Radboudumc Nijmegen licht toe: “Deze studie brengt onze kennis over dementie en slaap een stap verder. Het is een bevestiging dat slecht slapen een onafhankelijke risicofactor is.”

Geen paniek

Wel wil hij benadrukken dat vijftigers en zestigers die slecht slapen niet gelijk in paniek hoeven te raken. Eén slecht nachtje maakt niet het verschil, en mensen die regelmatig kort slapen hoeven zich ook geen zorgen te maken. In het ontstaan van dementie spelen namelijk meerdere factoren mee.

Advies

Slechts 30% van de gevallen van dementie kan volgens wetenschappers voorkomen worden door leefstijlaanpassingen. Desondanks vindt Claassen het geen slecht idee om op je nachtrust te letten: “Omdat het vele bewezen gezondheidseffecten heeft, bijvoorbeeld op hart- en vaatziekten die ook een risicofactor vormen voor dementie.”

Dit zijn de verschillende soorten dementie en zó voorkom je het

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Trouw. Beeld: iStock.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

'Slecht slapen zorgt voor 30% meer kans op dementie'

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat op middelbare leeftijd consistent kort slapen leidt tot 30% meer kans om dementie te krijgen. Een verslag van deze Frans-Britse studie verscheen dinsdag in het vakblad Nature Communications.

Nog nooit eerder werd de link tussen dementie en slecht slapen zo duidelijk aangetoond. Vijftig en zestigers die consistent zes uur of korter slapen per nacht, hebben meer kans op de hersenziekte dan mensen van middelbare leeftijd die minstens zeven uur slapen.

Advertentie

Onderzoek naar dementie

Voor deze studie hebben de onderzoekers decennia uitgetrokken. Vanaf 1985 werden zo’n 8000 mensen gevolgd. Er werd gebruik gemaakt van vragenlijsten over het slaappatroon en van horloges die gegevens  van de deelnemers konden opmeten. Van de bijna 8000 deelnemers ontwikkelden 521 mensen dementie, de meesten na hun 70ste.

Korte slapers

Onder de korte slapers van de groep werd de diagnose het meest gesteld. Jurgen Claassen, klinisch geriater en onderzoeker aan het Radboudumc Nijmegen licht toe: “Deze studie brengt onze kennis over dementie en slaap een stap verder. Het is een bevestiging dat slecht slapen een onafhankelijke risicofactor is.”

Geen paniek

Wel wil hij benadrukken dat vijftigers en zestigers die slecht slapen niet gelijk in paniek hoeven te raken. Eén slecht nachtje maakt niet het verschil, en mensen die regelmatig kort slapen hoeven zich ook geen zorgen te maken. In het ontstaan van dementie spelen namelijk meerdere factoren mee.

Advies

Slechts 30% van de gevallen van dementie kan volgens wetenschappers voorkomen worden door leefstijlaanpassingen. Desondanks vindt Claassen het geen slecht idee om op je nachtrust te letten: “Omdat het vele bewezen gezondheidseffecten heeft, bijvoorbeeld op hart- en vaatziekten die ook een risicofactor vormen voor dementie.”

Dit zijn de verschillende soorten dementie en zó voorkom je het

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Trouw. Beeld: iStock.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Zó gaat jouw dagcrème nooit meer 'rullen'

Een goede gezichtsverzorging is belangrijk voor de huidconditie, zeker als de huid gevoelig en/of droog is. Sommigen hebben echter last van een rullende dagcrème (lijkt op vervellen). Een oplossing voor dat probleem begint ironisch gezien bij je dagcrème.

Dagcrème kan nog zó lekker smeren, je moet er niet teveel van gebruiken. Want als je een te dikke laag dagcrème opsmeert, kan je huid die niet goed absorberen. Medisch schoonheidsspecialist Nadia Kramer van Novelty, legt uit hoe dit werkt. “Een crème op basis van natuurlijke olie trekt veel beter in de huid dan een crème op basis van een minerale olie (paraffine of vaseline). Die laatste soort trekt nooit echt volledig in de huid, waardoor de poriën worden afgesloten en de andere producten die je gebruikt dus evenmin intrekken.” De producten die je hebt gebruikt, blijven dus als het ware op je huid liggen en dát is de reden dat ze gaan ‘rullen’.

Advertentie

Neem de tijd

Toch op zoek naar die glow? Breng dan dunnere laagjes crème op je gezicht aan, maar niet meer dan nodig is. Kramer: “Het is afhankelijk van het product dat je gebruikt. Smeer je een serum op je gezicht, dan kun je na een minuut verder met je dagcrème (met SPF!). Wacht vervolgens 2 minuten voordat je eventueel make-up aanbrengt.” Zorg er dus voor dat je jezelf niet al te haastig opmaakt; neem de tijd om je gezicht te hydrateren en voor te bereiden op die laag foundation of poeder.

Werkstoffen

Skincare is een lastige puzzel: als je meerdere producten over elkaar heen smeert, moeten ze wel bij elkaar passen. Waar sommige stofjes elkaar aanvullen, stoten andere stofjes elkaar weer af. Gebruik jij meerdere gezichtsproducten? Kijk dan eens goed naar de stoffen die in de producten zitten. Kramer: “Cosmetische producten werken oppervlakkiger dan bijvoorbeeld cosmeceuticals (een samenvoeging van de woorden cosmetica en farmaceutica, red.). Die werken in de diepere huidlagen omdat er een hoger percentage actieve werkstoffen in zit. Cosmetische producten haal je vaak bij een drogist en cosmeceuticals bij een huidspecialist.”

Start sowieso met een reiniging

Medisch schoonheidsspecialist Kramer raadt verder aan om niet te veel verschíllende soorten producten te gebruiken. “Het is sowieso per huidconditie verschillend. Maar wat belangrijk is, is dat je in ieder geval start met een reiniging om make-up, zweet, talg en afvalstoffen van je huid te verwijderen. Een serum is heel belangrijk om de diepere huidlagen te voeden, dus dat kun je het beste na de reiniging van de huid gebruiken. Tot slot gebruik je een crème om de oppervlakkig gelegen huidlagen te hydrateren en te beschermen.”

Een laatste tip van Kramer: “Gebruik iedere dag een product met SPF, ook in de winter. Het is belangrijk om je huid 365 dagen per jaar te beschermen tegen uv-straling, want die is er áltijd (ja, zelfs als de zon niet schijnt). Kies dus een goede dagcrème met SPF die speciaal geschikt is voor jouw huidtype.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bronnen: The Make-up Spot, Novelty. Beeld: Getty Images.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Zó gaat jouw dagcrème nooit meer 'rullen'

Een goede gezichtsverzorging is belangrijk voor de huidconditie, zeker als de huid gevoelig en/of droog is. Sommigen hebben echter last van een rullende dagcrème (lijkt op vervellen). Een oplossing voor dat probleem begint ironisch gezien bij je dagcrème.

Dagcrème kan nog zó lekker smeren, je moet er niet teveel van gebruiken. Want als je een te dikke laag dagcrème opsmeert, kan je huid die niet goed absorberen. Medisch schoonheidsspecialist Nadia Kramer van Novelty, legt uit hoe dit werkt. “Een crème op basis van natuurlijke olie trekt veel beter in de huid dan een crème op basis van een minerale olie (paraffine of vaseline). Die laatste soort trekt nooit echt volledig in de huid, waardoor de poriën worden afgesloten en de andere producten die je gebruikt dus evenmin intrekken.” De producten die je hebt gebruikt, blijven dus als het ware op je huid liggen en dát is de reden dat ze gaan ‘rullen’.

Advertentie

Neem de tijd

Toch op zoek naar die glow? Breng dan dunnere laagjes crème op je gezicht aan, maar niet meer dan nodig is. Kramer: “Het is afhankelijk van het product dat je gebruikt. Smeer je een serum op je gezicht, dan kun je na een minuut verder met je dagcrème (met SPF!). Wacht vervolgens 2 minuten voordat je eventueel make-up aanbrengt.” Zorg er dus voor dat je jezelf niet al te haastig opmaakt; neem de tijd om je gezicht te hydrateren en voor te bereiden op die laag foundation of poeder.

Werkstoffen

Skincare is een lastige puzzel: als je meerdere producten over elkaar heen smeert, moeten ze wel bij elkaar passen. Waar sommige stofjes elkaar aanvullen, stoten andere stofjes elkaar weer af. Gebruik jij meerdere gezichtsproducten? Kijk dan eens goed naar de stoffen die in de producten zitten. Kramer: “Cosmetische producten werken oppervlakkiger dan bijvoorbeeld cosmeceuticals (een samenvoeging van de woorden cosmetica en farmaceutica, red.). Die werken in de diepere huidlagen omdat er een hoger percentage actieve werkstoffen in zit. Cosmetische producten haal je vaak bij een drogist en cosmeceuticals bij een huidspecialist.”

Start sowieso met een reiniging

Medisch schoonheidsspecialist Kramer raadt verder aan om niet te veel verschíllende soorten producten te gebruiken. “Het is sowieso per huidconditie verschillend. Maar wat belangrijk is, is dat je in ieder geval start met een reiniging om make-up, zweet, talg en afvalstoffen van je huid te verwijderen. Een serum is heel belangrijk om de diepere huidlagen te voeden, dus dat kun je het beste na de reiniging van de huid gebruiken. Tot slot gebruik je een crème om de oppervlakkig gelegen huidlagen te hydrateren en te beschermen.”

Een laatste tip van Kramer: “Gebruik iedere dag een product met SPF, ook in de winter. Het is belangrijk om je huid 365 dagen per jaar te beschermen tegen uv-straling, want die is er áltijd (ja, zelfs als de zon niet schijnt). Kies dus een goede dagcrème met SPF die speciaal geschikt is voor jouw huidtype.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bronnen: The Make-up Spot, Novelty. Beeld: Getty Images.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien