Dagelijks puzzelen voor slechts € 2,99 per maand >

Zoek binnen:

Waarom je ineens zoveel trek hebt tijdens je menstruatie

Vooruit, het is niet zo dat je normaal gesproken heilig bent, maar als het díe periode van de maand is…  Lijkt het wel of je continu trek hebt. Hoe kan dat toch?

Van een zak chips tot een reep chocolade: eigenlijk alles gaat er wel in zodra je hormonen op hol slaan. Jezelf bedwingen is onmogelijk en het bij één handje chips houden al helemaal. Hoe vervelend ook: die snack-trek komt wel ergens vandaan.

Advertentie

Niveaus van hormonen
Tijdens je menstruatiecyclus veranderen de niveaus van je hormonen, oestrogeen en progesteron, afhankelijk van de fase waarin je zit (de eisprong, of de menstruatieperiode). Uit onderzoek blijkt dat oestrogeen je eetlust remt, terwijl progesteron deze juist verhoogt.

Met chocolade op de bank
Vlak voor en tijdens je menstruatie keert dit patroon zich juist om. Je oestrogeen (welke je kunt zien als een remmer van je honger) daalt en progesteron (het hormoon wat je juist hongerig maakt) stijgt. Ofwel: het is niet helemaal je eigen schuld dat je eindigt met een megareep chocolade op de bank als je ongesteld bent.

Liever pasta dan worteltjes
Nu zul je je misschien afvragen: waarom grijp ik altijd naar koolhydraat- en vetrijke producten? En niet naar een stuk bleekselderij of een wortel? Dat komt omdat je cortisolniveau (ook wel je stresshormoon genoemd) vaak iets verhoogd is als het die tijd van de maand is. Op zo’n moment ben je gevoeliger voor insuline, waardoor je producten met veel suiker sneller verbrandt dan normaal. En die koolhydraten? Die staan er om bekend dat ze serotonine vrijgeven, een stofje waar je je beter door voelt. Niet zo gek dus, dat je liever een groot bord pasta eet dan een paar wortels.

Magnesium & ijzer
Hoewel het lastig is om niet toe te geven aan je cravings, kun je je hier wel op voorbereiden. Veel vrouwen hebben een tekort aan magnesium en ijzer tijdens hun menstruatie. En ha, laat chocolade nou nét veel magnesium bevatten! Kies wel voor hele donkere chocolade en houd het bij een paar stukjes. Ook avocado’s en noten zijn goede bronnen van magnesium. IJzer vind je vooral in rood vlees, groene bladgroenten en schaaldieren. Nog een laatste tip: zorg dat je voldoende water drinkt om goed gehydrateerd te blijven. Dit zorgt er niet alleen voor dat je minder trek hebt, het vermindert ook het opgeblazen gevoel waar je ongetwijfeld mee kampt…

De laatste nieuwtjes, tips en trends in je mailbox? Meld je aan voor de gezelligste nieuwsbrief van Nederland! 


Bron: AD.nl. Beeld: iStock.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien