Mamma Mia! Ontvang tot € 20,- voordeel per kaart t/m 31 mei

Zoek binnen:

Wakker worden! Dít wist je nog niet over slaap

Het is normaal om elke nacht wakker te worden. Wist jij dit al? Vrijdag 15 maart is het de Internationale Dag van de Slaap, een mooi moment om bij deze en meer feitjes over slaap stil te staan.

De kwaliteit van je slaap is even belangrijk als de hoeveelheid slaap.
Slaap verloopt altijd volgens een vast patroon. De eerste 15 tot 20 minuten zak je weg in een lichte slaap. Daarna volgen de belangrijke fases: de diepe slaap en de remslaap. In deze fases wordt je immuunsysteem versterkt, waardoor je je beter kunt weren tegen griep of verkoudheid. Ook herstellen je cellen zich en worden emotionele gevoelens verwerkt. Je begrijpt: het is belangrijk om voldoende diepe slaap en remslaap te hebben. Een goede nachtrust betekent dan ook dat je je beter kunt concentreren, je creatiever bent en een beter humeur hebt.

Advertentie

Melatonine is geen slaaphormoon.
De pijnappelklier in de hersenen maakt melatonine aan. Melatonine wordt aangemaakt onder invloed van licht. Melatonine is dan ook geen slaaphormoon, maar eerder een ‘donkerhormoon’. Wordt je oog blootgesteld aan veel blauw licht? Dan maakt je pijnappelklier weinig melatonine aan. Bij minder blauw licht komt het juist op gang.

Het is normaal dat je ’s nachts wakker wordt.
Volgens slaapexperts Kruid en Leijten is het heel normaal dat je ’s nachts wakker wordt, maar veel mensen herinneren zich het gewoon niet meer. Anderen draaien zich een keertje om of gaan even heel snel naar de wc, maar slapen daarna meteen weer in. Een enkeling wordt direct alert wanneer ze wakker worden. Hoe je reageert, heeft met verschillende factoren te maken: of je stress hebt, hoe gevoelig je bent voor prikkels, of je ruzie hebt gehad met je geliefde of of je tot ’s avonds laat hebt gewerkt.

Hoe ouder je bent, hoe vaker je wakker wordt.
Herkenbaar? Hoe ouder je wordt, hoe vaker je ’s nachts even wakker wordt. Dit is inderdaad zo. Als je ouder wordt, stijgt het aantal momenten dat je wakker wordt én stijgt de tijdsduur en intensiteit daarvan. Geen zorgen, dit is normaal en betekent niet dat je een slaapprobleem hebt.

Een ritueel helpt bij een goede nachtrust.
Door elke avond te douchen, een boek te lezen of vast je kleren klaar te leggen, voel je je rustiger en veiliger. Hierdoor val je sneller in slaap. Dit betekent trouwens niet dat het niet goed is als je dit een keer een avondje niet doet. Een goede slaper gaat flexibel om met z’n rituelen, dus let erop dat je het geen verplichting maakt.

Je ziet nooit elk uur van de nacht op de klok.
Soms lijkt het alsof je een eeuwigheid wakker ligt en de tijd voorbij lijkt te kruipen. Wat blijkt uit een recent slaaponderzoek? Het lijkt alleen maar of je wakker bent. In werkelijkheid ben je wel meerdere keren wakker geworden, maar doezel je nadat je op je wekker keek toch weer in slaap. Je slaapt vaak meer dan je denkt.

Op zoek naar een lekker dekbed? Bekijk dit luxe 4 seizoenen dekbed eens!

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Bron: HLN. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien