Hoera! Libelle is genomineerd. Stem nu >

Zoek binnen:

Libelle Legt Uit: wat is inspanningshoofdpijn (en hoe kom je er vanaf)?

Na een training wil je je het liefst onoverwinnelijk of totaal ontspannen voelen. En het liefst een combinatie van die twee. Het komt echter voor dat je na een fanatieke sportles juist barstende hoofdpijn krijgt. 

Dit soort hoofdpijn heet inspanningshoofdpijn.

Advertentie

Lijkt op migraine

Inspanningshoofdpijn is het soort hoofdpijn dat je krijgt na het sporten. Het komt vooral vaak voor na het hardlopen en lijkt wat op migraine. Het komt vrij vaak voor en vrouwen hebben er net wat vaker last van dan mannen. De pijn kan uren en soms wel een dag duren.

Druk in de hersenvaten

Primaire inspanningshoofdpijn wordt niet veroorzaakt door een onderliggende aandoening, maar hoe het precies ontstaat is ook niet bekend. Vermoed wordt dat een sterkere druk in de hersenvaten als gevolg van het sporten de boosdoener is. Normaal gesproken vangt een mechanisme in de hersenen die druk op, maar dat werkt niet bij iedereen even goed.

Daarnaast zijn er een aantal factoren die inspanningshoofdpijn kunnen uitlokken. Te weinig drinken en te weinig eten kunnen bijvoorbeeld een oorzaak zijn. Maar ook:

  • Hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid;
  • Sporten of fysieke inspanning op grote hoogte;
  • Een verkeerde afgestelde fiets waardoor de nekspieren overbelast raken;
  • Scheefstand van het bekken;
  • Een verkeerde ademhalingstechniek.

Onderliggende aandoening

Heel soms kan inspanningshoofdpijn het gevolg zijn van een onderliggende aandoening als een bijholteontsteking, een hartafwijking of een hersentumor. Dit heet secundaire inspanningshoofdpijn. Raadpleeg altijd een arts als je vermoedt dat er meer aan de hand is.

Voorkomen

Wat kun je doen om deze hoofdpijn te voorkomen?

  • Drink voldoende water voor en tijdens het sporten;
  • Zorg voor voldoende inname van koolhydraten;
  • Neem tijd voor een warming-up en cooling down;
  • Overweeg een minder ‘schokgevoelige’ sport. Ga bijvoorbeeld fietsen in plaats van hardlopen;
  • Komen de klachten vanuit de nek? Fysiotherapie kan helpen;
  • Controleer of je de schouders ontspant;
  • Vermijd (intensieve) lichamelijke inspanning bij warm weer.

Inspanningshoofdpijn is iets anders dan spanningshoofdpijn. Dokter Rutger legt uit wat spanningshoofdpijn betekent:

Bron: Mens en gezondheid. Beeld: iStock

Lees meer

Elsemarie (49): “Op deze manier heb ik nog nooit aandacht van een man gehad”

Elsemarie (49): “De keren in mijn leven dat ik verliefd was, heb ik veel en hartstochtelijk gevreeën. Met mijn man, met wie ik nu vijftien jaar getrouwd ben, doe ik dat nog steeds.

Verliefdheid en sex heb ik nooit los van elkaar kunnen zien. Tot een paar jaar geleden een nieuwe collega op de zaak kwam. Niet een heel opvallende man, maar hij had een uitstraling die mij aantrok. We raakten met elkaar in gesprek en het klikte meteen. Al gauw zaten we tijdens de lunchpauze aan hetzelfde tafeltje in de kantine en gingen we daarna nog even een eindje lopen.

Net zoals i

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien