Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Libelle Legt Uit: wat is een normale, gezonde hartslag?

Bij bijna ieder bezoek aan de huisarts, wordt je hartslag en bloeddruk gemeten. Maar wat is nu eigenlijk een normale hartslag?

Je hartslag en bloeddruk vertellen veel over je gezondheid. Maar het aantal slagen van je hart per minuut, kan per persoon erg veel schelen. Wanneer is een hartslag gezond? En wanneer niet?

Advertentie

Gemiddelde hartslag

Normaal slaat je hart in een regelmatig tempo, maar de hoogte van je hartslag kan de hele dag door wisselen. Het hart past zich voortdurend aan aan de omstandigheden. Je hartslag gaat wat omhoog als je actief bezig bent en daalt weer als je ontspant. Over het algemeen is de hartslag bij volwassenen in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut.

Uit onderzoek blijkt dat een algemene normale, gezonde hartslag eigenlijk niet bestaat. De normale hartslag kan namelijk meer dan 70 slagen per minuut schelen. Door te kijken naar de metingen van smartwatches die maandenlang dagelijks de hartslag van wel 90.000 mensen controleren, konden de onderzoekers naar een gemiddelde over een langere tijd kijken.

Grote verschillen

Volgens de onderzoekers is het opvallend dat de hartslag van mensen over langere tijd zeer stabiel kan zijn, terwijl de hartslag van persoon tot persoon dus wel meer dan 70 slagen per minuut kan verschillen. Kortom: een hartslag van 40 slagen per minuut kan gezond zijn, maar eentje van 109 slagen per minuut ook. Zowel geslacht, leeftijd, BMI en de hoeveelheid slaap hebben invloed op de hoogte van de hartslag. Om de enorme verschillen te kunnen verklaren, is meer onderzoek nodig.

Hartproblemen

Als je gemiddelde hartslag over een bepaalde tijd redelijk gelijk blijft, dan kan je concluderen dat je een ‘normale’ hartslag hebt. Als dit erg varieert en je soms in rust een hartslag van 60 hebt, maar ook regelmatig een hartslag van 100 hebt in rust, kan dit wel wijzen op hartproblemen. Het dragen van een smartwatch kan dan verstandig zijn, om de hartslag de hele dag in de gaten te houden.

Dit kun je het beste doen bij hartkloppingen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Science Daily. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Quel désastre: Franse wijnbouwers verwachten mislukte oogst

Alsof 2021 door corona nog niet lastig genoeg is, breekt er misschien een periode van droogte aan voor de wijnliefhebber. Het gaat namelijk dramatisch mis met de wijnoogst in hét wijnland van Europa: Frankrijk. Wijnboeren zetten zelfs vuurkorven in om hun wijnstokken te beschermen, maar het kwaad lijkt in sommige gebieden al geschied, zo meldt RTL Nieuws. Quel désastre!

Vervelend dus voor de gemiddelde Europeaan boven de 18 jaar, die in 2020 nog 24 liter wijn dronk.

Advertentie

Dramatische wijnoogst in Frankrijk

Wat is er gebeurd? Na de milde temperaturen in maart daalt het kwik ’s nachts ook in Frankrijk flink onder het vriespunt. De nachtvorst, die inmiddels al weken aanhoudt, heeft een rampzalig effect op de wijnoogst. Wijnstokken houden namelijk niet van zulke kou.

De Franse minister van Landbouw noemt de huidige ontwikkelingen ‘waarschijnlijk de grootste landbouwcatastrofe van het begin van de 21ste eeuw’. De Franse overheid werkt aan een noodplan. De kosten van de mislukte oogst worden al op bijna 2 miljard euro geschat.

Lees ook:
Dankzij dit trucje kun je elke wijn lekker laten smaken

Wijnbouwers getroffen

De balans is opgemaakt. Sinds afgelopen weekend zijn al honderden wijnboerderijen getroffen. Voor de wijnbouwers in de Bourgogne of het Rhônedal ziet het er niet rooskleurig uit. Ze verwachten een ‘vrijwel mislukte oogst’ waarbij gesproken wordt van een verlies van minstens 90%. Deskundigen lijken iets positiever gestemd. Hun verwachting is dat de oogst 33% lager uitvalt dan voorgaande jaren.

Wat betekent dit voor ons?

Het is nog niet duidelijk wat het uiteindelijk voor de wijndrinker in Nederland betekent. Raken de schappen leeg? Stijgen de prijzen? Of stappen we en masse over naar een Italiaans, Duits of zelfs Nederlands wijntje? Als de oogst inderdaad zo slecht is als ze nu voorspellen, betekent het misschien ook een financiële catastrofe voor de Meilandjes. Hun rode, witte en rosé wijn komt namelijk uit Frankrijk.

Mocht het inderdaad helemaal misgaan in Frankrijk, dan kun je altijd nog aan de Zuid-Afrikaanse wijn gaan. Ze hebben daar namelijk een wijnoverschot van 240 miljoen liter. Een mooi moment om hen uit de brand te helpen, dus.

Als je wijn drinkt, mors je weleens wat. Geen reden tot paniek: er zijn verschillende manieren om die rode wijnvlek uit je tafelkleed of kleding te verwijderen. 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Quel désastre: Franse wijnbouwers verwachten mislukte oogst

Alsof 2021 door corona nog niet lastig genoeg is, breekt er misschien een periode van droogte aan voor de wijnliefhebber. Het gaat namelijk dramatisch mis met de wijnoogst in hét wijnland van Europa: Frankrijk. Wijnboeren zetten zelfs vuurkorven in om hun wijnstokken te beschermen, maar het kwaad lijkt in sommige gebieden al geschied, zo meldt RTL Nieuws. Quel désastre!

Vervelend dus voor de gemiddelde Europeaan boven de 18 jaar, die in 2020 nog 24 liter wijn dronk.

Advertentie

Dramatische wijnoogst in Frankrijk

Wat is er gebeurd? Na de milde temperaturen in maart daalt het kwik ’s nachts ook in Frankrijk flink onder het vriespunt. De nachtvorst, die inmiddels al weken aanhoudt, heeft een rampzalig effect op de wijnoogst. Wijnstokken houden namelijk niet van zulke kou.

De Franse minister van Landbouw noemt de huidige ontwikkelingen ‘waarschijnlijk de grootste landbouwcatastrofe van het begin van de 21ste eeuw’. De Franse overheid werkt aan een noodplan. De kosten van de mislukte oogst worden al op bijna 2 miljard euro geschat.

Lees ook:
Dankzij dit trucje kun je elke wijn lekker laten smaken

Wijnbouwers getroffen

De balans is opgemaakt. Sinds afgelopen weekend zijn al honderden wijnboerderijen getroffen. Voor de wijnbouwers in de Bourgogne of het Rhônedal ziet het er niet rooskleurig uit. Ze verwachten een ‘vrijwel mislukte oogst’ waarbij gesproken wordt van een verlies van minstens 90%. Deskundigen lijken iets positiever gestemd. Hun verwachting is dat de oogst 33% lager uitvalt dan voorgaande jaren.

Wat betekent dit voor ons?

Het is nog niet duidelijk wat het uiteindelijk voor de wijndrinker in Nederland betekent. Raken de schappen leeg? Stijgen de prijzen? Of stappen we en masse over naar een Italiaans, Duits of zelfs Nederlands wijntje? Als de oogst inderdaad zo slecht is als ze nu voorspellen, betekent het misschien ook een financiële catastrofe voor de Meilandjes. Hun rode, witte en rosé wijn komt namelijk uit Frankrijk.

Mocht het inderdaad helemaal misgaan in Frankrijk, dan kun je altijd nog aan de Zuid-Afrikaanse wijn gaan. Ze hebben daar namelijk een wijnoverschot van 240 miljoen liter. Een mooi moment om hen uit de brand te helpen, dus.

Als je wijn drinkt, mors je weleens wat. Geen reden tot paniek: er zijn verschillende manieren om die rode wijnvlek uit je tafelkleed of kleding te verwijderen. 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Met deze laagdrempelige oefeningen blijf je fit zonder sportschool

Dat bewegen gezond is, weet iedereen. Naar de sportschool gaan is voor sommigen echter een brug te ver of niet mogelijk. Spinnen, je buikspieren trainen, de legpress: je kunt het eigenlijk best even laten. Maar zolang je déze oefeningen doet en verder een goede gezondheid hebt, kun je prima een tijdje zonder de sportschool.

We hopen natuurlijk dat sportscholen zo snel mogelijk weer open kunnen. Maar in tijden waarin de sportschool niet of beperkt toegankelijk is, zijn dit soort oefeningen natuurlijk ideaal.

Advertentie

Boodschappen dragen als HIIT-training

Sommigen halen één keer per week boodschappen in huis, anderen gaan iedere dag naar de buurtsuper. Het kan allebei: uit onderzoek blijkt namelijk dat het dragen van (zware) boodschappentassen gelijkstaat aan een HIIT-training (gedurende korte periodes zware fysieke inspanningen uitvoeren). Moet je nagaan als je iedere keer na het boodschappen doen twee volle boodschappentassen draagt. Belangrijke tip: blijf rechtop lopen.

De fiets of de trap pakken

Trainen vereist twee factoren: inzet en bewustwording. Zo kun je ervoor kiezen om, in plaats van de auto, de fiets te pakken. Ga dan ook meteen langs de bakker en de slager of fiets door dat ene leuke straatje. Maak er een uitje van: je hoeft immers niet meer naar de sportschool, dus die tijd kun je anders indelen.

Wees je bewust van je kantoor: áls je op kantoor mag werken, hoe vaak pak je dan de lift? Als je op driehoog werkt, dan kun je ook eens de trap nemen. Al is het maar een keer per week of alleen als je naar beneden gaat.

Je hippocampus trainen door te fietsen en wandelen

Niet alleen je lichaam wordt sterker en gezonder door sport, ook je geest heeft er baat bij. Ruim een miljoen werkende Nederlanders hebben last van burn-outklachten. Nog 250.000 Nederlanders zijn overspannen. Mocht je hier last van hebben of dagelijks veel stress ervaren, dan kan dat invloed hebben op je hippocampus. Die is essentieel voor het geheugenproces, dus moet je er goed voor zorgen.

HIIT-training is hier niet de oplossing voor: om je hippocampus (en daarmee je geheugen) een oppepper te geven, moet je matig intensief sporten. Dit houdt in dat je voor voldoende rust tussen oefeningen door zorgt, en dat je beter geen krachtsporten uit kunt oefenen. Voorbeelden van matig intensieve sporten zijn: badminton, rustig fietsen (maximaal 19 kilometer per uur) en stevig doorwandelen (maximaal 7 kilometer per uur).

Let goed op jezelf en bepaal welke doelen je voor jezelf wilt bereiken. Luister naar je lichaam en bel je vriendin om samen boodschappen te gaan doen, te wandelen, of te fietsen.

Door deze oefeningen ná het sporten te doen voorkom je spierpijn na het sporten:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Freundin, Alles over Sport, volksgezondheidenzorg.info, BMJ Journals. Beeld: Getty Images.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Met deze laagdrempelige oefeningen blijf je fit zonder sportschool

Dat bewegen gezond is, weet iedereen. Naar de sportschool gaan is voor sommigen echter een brug te ver of niet mogelijk. Spinnen, je buikspieren trainen, de legpress: je kunt het eigenlijk best even laten. Maar zolang je déze oefeningen doet en verder een goede gezondheid hebt, kun je prima een tijdje zonder de sportschool.

We hopen natuurlijk dat sportscholen zo snel mogelijk weer open kunnen. Maar in tijden waarin de sportschool niet of beperkt toegankelijk is, zijn dit soort oefeningen natuurlijk ideaal.

Advertentie

Boodschappen dragen als HIIT-training

Sommigen halen één keer per week boodschappen in huis, anderen gaan iedere dag naar de buurtsuper. Het kan allebei: uit onderzoek blijkt namelijk dat het dragen van (zware) boodschappentassen gelijkstaat aan een HIIT-training (gedurende korte periodes zware fysieke inspanningen uitvoeren). Moet je nagaan als je iedere keer na het boodschappen doen twee volle boodschappentassen draagt. Belangrijke tip: blijf rechtop lopen.

De fiets of de trap pakken

Trainen vereist twee factoren: inzet en bewustwording. Zo kun je ervoor kiezen om, in plaats van de auto, de fiets te pakken. Ga dan ook meteen langs de bakker en de slager of fiets door dat ene leuke straatje. Maak er een uitje van: je hoeft immers niet meer naar de sportschool, dus die tijd kun je anders indelen.

Wees je bewust van je kantoor: áls je op kantoor mag werken, hoe vaak pak je dan de lift? Als je op driehoog werkt, dan kun je ook eens de trap nemen. Al is het maar een keer per week of alleen als je naar beneden gaat.

Je hippocampus trainen door te fietsen en wandelen

Niet alleen je lichaam wordt sterker en gezonder door sport, ook je geest heeft er baat bij. Ruim een miljoen werkende Nederlanders hebben last van burn-outklachten. Nog 250.000 Nederlanders zijn overspannen. Mocht je hier last van hebben of dagelijks veel stress ervaren, dan kan dat invloed hebben op je hippocampus. Die is essentieel voor het geheugenproces, dus moet je er goed voor zorgen.

HIIT-training is hier niet de oplossing voor: om je hippocampus (en daarmee je geheugen) een oppepper te geven, moet je matig intensief sporten. Dit houdt in dat je voor voldoende rust tussen oefeningen door zorgt, en dat je beter geen krachtsporten uit kunt oefenen. Voorbeelden van matig intensieve sporten zijn: badminton, rustig fietsen (maximaal 19 kilometer per uur) en stevig doorwandelen (maximaal 7 kilometer per uur).

Let goed op jezelf en bepaal welke doelen je voor jezelf wilt bereiken. Luister naar je lichaam en bel je vriendin om samen boodschappen te gaan doen, te wandelen, of te fietsen.

Door deze oefeningen ná het sporten te doen voorkom je spierpijn na het sporten:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Freundin, Alles over Sport, volksgezondheidenzorg.info, BMJ Journals. Beeld: Getty Images.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien