50% korting op dagentree bij verschillende wellness resorts >

Zoek binnen:

Als je deze 2 woorden nooit meer zegt ben je nóg gelukkiger

De woorden die we gebruiken hebben niet alleen effect op de manier waarop anderen ons zien, maar ook op ons eigen gedrag. Soms kiezen we zélf onbewust voor woorden die ons tegenwerken in het leven. 

En hoe makkelijk is het om die uit je vocabulaire te schrappen?

Advertentie

Dat het vooral om 2 woorden gaat blijkt uit onderzoek van Bernard Roth, professor aan de Universiteit van Stanford.

1. Vervang het woord ‘maar’ door het woord ‘en’.
In plaats van te zeggen ‘Ik wil wel uit eten gaan, maar ik heb nog veel werk liggen’, kun je beter zeggen: ‘Ik wil uit eten en ik heb nog veel werk liggen’. “Als je het woord ‘maar’ gebruikt, creëer je een conflict voor jezelf dat eigenlijk oorspronkelijk niet eens bestond”, zo meldt Roth. Door het woord ‘en’ te gebruiken zullen je hersenen automatisch beter omgaan met beide delen van de zin en sneller tot een oplossing komen in plaats van te focussen op het probleem.

2. Vervang ‘moeten’ door ‘willen’.
Volgens de onderzoeker zouden we ons eveneens bewust moeten zijn van het feit dat alles wat we op een dag doen, ook de taken die we eigenlijk niet leuk vinden, door onszelf gekozen is. “De volgende keren als je ‘ik moet’ zegt, probeer dan eens ‘ik wil’ te zeggen”, laat Roth weten. Zeg bijvoorbeeld niet: ‘ik moet het huis schoonmaken’, maar: ‘ik wil het huis schoonmaken’. Want ja, je hebt nou eenmaal liever een net huis dan dat het een vies zooitje is. Zo doe je ook stomme taken met meer plezier.

Zoetsappig
Wij vroegen orthopedagoog Lotte ’t Lam wat ze van deze conclusies vindt. “Misschien klinkt het zoetsappig en optimistisch dat het veranderen van woorden een positieve invloed heeft op ons leven. Maar onderschat de kracht van je eigen brein niet. Vanuit de psychologie is dit dan ook niet onbekend. De termen als positieve psychologie, self-fulfilling prophecy en het stellen van wens-vragen worden veelal gebruikt. Hierbij gaat het erom dat de eigen kracht van een persoon wordt gebruikt en gekeken wordt naar wanneer het wél goed gaat. En naar wat iemand wél wil, in plaats van te letten op wat iemand allemaal liever niet heeft.

Gewoon uitproberen, dus
Dit ziet ze ook in de praktijk terug: “Therapieën focussen zich onder andere op het veranderen van de (negatieve) gedachten die we hebben. Wij leren onze cliënten anders te denken. Hoe mooi is het dat met een paar kleine veranderingen je dit gemakkelijk zelf al kan doen? Het is bijzonder maar niet ongewoon dat het veranderen van iets kleins als een paar woorden er al voor zorgt dat men positiever in het leven staat en daardoor meer zal bereiken”.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien