Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Dít is wat zwemmen met je lichaam doet

Zwemmen is niet alleen ontspannend, het is ook nog eens heel goed voor je lichaam en je gezondheid. Goed nieuws: een keer in de week baantjes trekken heeft al een bijzonder positief effect op je lichaam.

Zeg maar dag tegen urenlang zwoegen in de sportschool of buiten in de harde wind hardlopen.

Advertentie

Voor iedereen geschikt
Zwemmen is voor iedereen geschikt, ook als je de jongste niet meer bent. Het is de ideale sport voor mensen die last hebben van blessures of stijve spieren. Doordat je als het ware wordt gedragen door het water, worden je gewrichten en spieren niet belast, maar train je toch je conditie.

Betere doorbloeding
Daarnaast zorgt zwemmen voor een betere doorbloeding in je hele lichaam. Terwijl jij al die baantjes aan het zwemmen bent, is je hart ook hard aan het werk om al je bloed rond te pompen. Doordat je je hart traint, wordt het beter in het rondpompen van je bloed. Dit heeft weer een positief effect op de doorbloeding in je hele lichaam. Weg met die koude voetjes dus de aankomende koele maanden.

Strakker in je vel
Met een uur baantjes zwemmen verbrand je al tussen de 200 en 600 calorieën per uur, afhankelijk van hoeveel baantjes je zwemt. Tijdens het zwemmen gebruik je ál je spieren en spreekt je lichaam na ongeveer 40 minuten haar vetreserves aan. De perfecte sport voor als je snel die extra kilo’s kwijt wilt raken.

Weg met die stress
Net zoals bij andere lichamelijke activiteiten zorgt zwemmen ervoor dat je lichaam het stofje endorfine aanmaakt. Dit stofje zorgt ervoor dat je je gelukkig en blij voelt. Ideaal dus wanneer je je wat strakker in je vel wilt voelen. Letterlijk en figuurlijk.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Flair.be / Stoerevrouwensporten.nl. Beeld: iStock

 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit is wat de hele dag zitten met je billen doet

De hele dag zitten schijnt net zo slecht voor je lijf te zijn als roken. Maar buiten alle gezondheidsnadelen, knapt je achterste er ook niet bepaald van op.

Thuiswerken betekent voor veel mensen: de hele dag zitten. En dat is niet zo heel fijn voor je achterste. Je billen gaan er namelijk flink op achteruit als je de hele dag zit. Dat komt niet doordat ze platgedrukt worden door de stoel, maar wel doordat je billen zich de hele dag niet aanspannen.

Advertentie

Wanneer je de hele dag zit, gaan de bilspieren in staking. De spieren vergeten daardoor wat ze eigenlijk precies moeten doen. Daardoor worden je knieën, heupen en onderrug ook nog eens zwaarder belast wanneer je loopt. Je kunt zelfs last krijgen van het zogenoemde dode-billen-syndroom, waarbij je billen in slaapstand verkeren. En ook dat kan vervelende gevolgen hebben voor je lijf.

Cellulitis

Als je jaar in, jaar uit een zittend beroep uitoefent, kan zelfs de vorm van je achterste veranderen. Je billen krijgen minder spierdefinitie en worden minder stevig. Bovendien blokkeer je door te zitten gedeeltelijk de bloedtoevoer waardoor je cellulitis kan ontwikkelen.

Lunges

Maar er is ook goed nieuws: er valt wat aan te doen, en daarvoor hoef je niet meteen ontslag te nemen. Met een goede zithouding en regelmatig sporten valt er wat te redden. Lunges en squats zijn de perfecte manier om je bilspieren weer wakker te schudden.

En anders is trainer Carlos er gelukkig nog om je een schop onder je kont te geven en uit die stoel te komen. Met déze work-out van hem kweek je namelijk weer volle, ronde billen. 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: HLN. Beeld: Getty Images.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Kakeibo: met deze Japanse manier van budgetteren houd je in 5 stappen meer geld over

Meer geld overhouden, dat is wat we allemaal wel willen. Het begin van een nieuw jaar is voor veel mensen ook het moment om de uitgaven weer eens kritisch te gaan bekijken en de hand wat meer op de knip te houden. Op zoek naar de juiste aanpak op weg naar financiële vrijheid? Doe het zoals de Japanners het doen: kakeibo.

We hebben van Marie Kondo al geleerd hoe we op moeten ruimen, maar we kunnen van de Japanse manier van budgetteren ook leren hoe we meer geld over kunnen houden. Met kakeibo houd je in vijf stappen aan het einde van de maand meer geld over. Met als doel: je dromen verwezenlijken.

Advertentie

Er zijn verschillende manieren om je spaarrekening elke maand wat bij te vullen. Je kunt het bedrag dat je aan het eind van de maand overhoudt, overmaken naar je spaarrekening of je kunt ervoor kiezen om dat meteen als het geld binnenkomt al te doen. Dat is ook wat je doet in de vijf stappen van kakeibo.

Zou houd je meer geld over aan het einde van de maand

  • Stap 1: wat komt er per maand binnen?
  • Stap 2: wat zijn als je vaste lasten? Denk aan huur of hypotheek, gas-water-licht, boodschappen, maar ook de zorgverzekering en andere bedragen die je elke maand betaalt.
  • Stap 3: waar spaar je voor? Hoeveel geld heb je daarvoor nodig en hoeveel moet je per maand sparen om dat te kunnen behalen?
  • Stap 4: Trek 2 en 3 van 1 af en deel het door vier. Het bedrag dat overblijft is het bedrag dat je per week uit kunt geven aan andere zaken als kleding, uitjes, cadeautjes, eten buiten deur, etc.
  • Stap 5: Bekijk aan het eind van de maand of dit goed heeft gewerkt en pas de bedragen aan waar nodig.

Marina Steinmann schreef een boek over kakeibo en vertelt tegen NU.nl: “Een weekbedrag helpt focussen. Als je optelt wat je aan losse uitgaven doet: je schrikt je dood. Opschrijven geeft overzicht en vermindert stress. Daardoor krijg je rust in je hoofd.”

BEKIJK OOK: Zó maak je met een klein budget weer een paradijs van je tuin:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Nu.nl. Beeld: Getty

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Ga je graag in bad? Met deze nieuwe wellnesstrend maak je er een heus ritueel van

Mensen die in tijden van een lockdown een bad hebben kunnen zich gelukkig prijzen. Want zo kun je toch een beetje dat spa-gevoel thuis creëren. Veel mensen zijn daarvoor op zoek naar inspiratie en daardoor is er een nieuwe trend ontstaan: bathscaping.

Bathscaping volgens pinterest dé wellnesstrend van 2021. We willen het thuis dit jaar zo fijn mogelijk maken en willen ook goed voor onszelf zorgen. Die twee dingen komen perfect samen in deze trend. Het gaat bij een bad niet langer om een lekker ruikende bruisbal. Nee, dat pak je met bathscaping veel uitgebreider aan.

Advertentie

Uitgebreid in bad gaan

Op Pinterest werd de afgelopen tijd veel gezocht op ideeën voor spirituele badrituelen, theerecepten voor in bad en andere termen om van dat warme bad een uitgebreider ritueel te maken.

Daarnaast zijn veel mensen ook op zoek naar slimme manieren om met weinig budget de badkamer om te toveren tot een kleine thuisspa. Denk aan: geluidsboxen, geurkaarsen of andere producten met een lekkere geur en planten.

Ook zijn veel mensen op zoek naar een nieuwe kleur voor in de badkamer. Op de muur, of misschien alleen voor accessoires in een andere kleur.

Doucheritueel

Heb je geen bad? Dan kun je het ook van het douchen een wat uitgebreider ritueel maken. Zet een lekker muziekje op, gebruik een kalmerende douchegel of een lekker (haar)masker. Als je maar de tijd voor jezelf neemt, doe je eigenlijk al aan bathscaping.

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Cosmic Botany (@cosmic_botany)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Nikki (@ever.nkn.green)

 

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Flair.be. Beeld: Getty

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Als je zó wandelt, verbrand je de meeste calorieën

We hebben nog nooit zoveel gewandeld als nu. En wat mooi meegenomen is, is dat je er ook nog eens wat calorieën mee verbrandt. Vooral als je het op een bepaalde manier doet.

Gewoon wandelen is al een goede sportieve activiteit, maar wanneer je er Nordic walking-stokken bij gebruikt, verbrand je nog meer calorieën.

Advertentie

Nordic walking

Wandel jij voornamelijk om gewicht te verliezen? Dan is het verstandig om je eens te verdiepen in Nordic walking. Je weet wel, met die stokken. Waarom? Omdat je met Nordic walking je hele lichaam aan het werk zet en daardoor meer calorieën verbrandt. Je gebruikt je benen, maar ook je armen en je core.

Iedereen kan het doen

De sport is geschikt voor iedere leeftijd en biedt zowel mogelijkheden voor mensen die niet zo vaak sporten, als voor de meest doorgewinterde fitnessfan omdat je zelf je snelheid en intensiteit kunt bepalen. Doordat je de stokken gebruikt, leg je minder druk op je pezen en spieren en verdeel je je gewicht. Daarom is Nordic walking ook geschikt voor mensen die wat moeilijker lopen.

Zeg maar dag tegen die calorieën!

Een Amerikaans onderzoek toonde volgens de website Good Housekeeping aan dat je ongeveer 20 procent meer calorieën verbrandt met Nordic walking dan met regulier wandelen, omdat je meer spiermassa gebruikt. Bovendien bleek uit onderzoek dat Nordic walkers sneller en verder liepen dan wandelaars zonder stokken.

Enne, nog een ander leuke bijkomstigheid: het is natuurlijk een heel gezellige en toegankelijke sport om met je vriendinnen te doen. Wat let je?

Sportvlogger Lot legt uit hoe je het beste aan Nordic walking kunt doen:

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Bron: Good Housekeeping. Beeld: iStock

wandelen

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien