PREMIUMVrouwen met een heftig beroep

Zedenrechercheur Elisa (35): “Soms is het misselijkmakend, vooral als het om kinderen gaat”

null Beeld Petronellanitta
Beeld Petronellanitta

Elisa (35) is zedenrechercheur. “Door The Voice komen misbruikslachtoffers eerder met hun verhaal naar buiten.”

Deborah LigtenbergPetronellanitta

Ik begrijp het wel als mensen zeggen dat ze mijn werk niet zouden willen doen. Het is ook wel heftig. Misbruik is één van de naarste dingen die iemand kan overkomen en juist dat is de reden dat ik dit werk doe. Ik wil slachtoffers zo goed mogelijk helpen, wat betekent dat ik een onderzoek zo goed mogelijk moet doen. Het zijn vaak ingewikkelde zaken. Als je na een verkrachting sperma veilig kunt stellen, dan heb je dader-DNA. Dat wil niet meteen zeggen dat het onderzoek dan dichtgetimmerd is, want een verdachte kan altijd ontkennen dat de seks tegen de wil van het slachtoffer was. Maar je hebt in elk geval wel iets in handen. Het wordt lastiger als je alleen het verhaal van het slachtoffer hebt. Dan kijken we bijvoorbeeld of er getuigen zijn die iets kunnen bevestigen. Het is soms ingewikkeld, maar het zou ook niet oké zijn als je iemand op basis van één verhaal kunt veroordelen. Er moet echt stevig bewijs liggen. Dat betekent soms dat we tegen een slachtoffer moeten zeggen dat er te weinig bewijs is. Dat is best een moeilijke boodschap, heel teleurstellend voor het slachtoffer.
De verhalen van slachtoffers zijn soms huiveringwekkend. Ik kan daar goed tegen. Ik ben betrokken, maar luister met een professionele houding. Mis ik een detail? Waar moet ik op doorvragen? Mijn emoties zet ik aan de kant. Ik ben zeker empathisch, maar ga niet meehuilen. Zo’n verhaal geeft mij juist de drive om ermee aan de slag te gaan. Ik werk altijd samen met een collega, wat echt fijn is. Dan kun je dingen delen. En we hebben een heel leuk team dat voor elkaar klaarstaat. En dan is er thuis nog mijn man die altijd heel nuchter reageert. Dat helpt ook. Toch heeft dit werk me wel gevormd. Ik ben alert op dingen in mijn omgeving.
Als ik bijvoorbeeld een man alleen zie op een plek waar eigenlijk alleen maar kinderen zijn – zoals een speeltuin – dan let ik extra op.”

null Beeld

Uitpluizen

“Ook heeft mijn werk invloed op de opvoeding van mijn kinderen. We praten thuis zo gewoon mogelijk over seksualiteit en geslachtsdelen benoemen we zoals ze zijn. Als mijn kinderen iets overkomt, dan hoop ik dat ze de ruimte voelen om er met mij en mijn man over te praten. Ik zie best vaak dat mensen zich jarenlang stil houden en dus in hun eentje met een trauma zitten. Wat er bij The Voice gebeurde, heeft veel in beweging gebracht. Slachtoffers van misbruik durven nu met hun verhaal naar buiten te komen. Dat is een goede ontwikkeling, maar heeft een wachtlijst veroorzaakt, waardoor we niet iedereen meteen kunnen helpen. Dat vind ik echt rot. Ik zou meteen klaar willen staan als iemand eindelijk durft te praten.
Naast de gesprekken met slachtoffers is het contact met daders een groot deel van mijn werk. Ik vind het super interessant om uit te pluizen hoe iemand zover gekomen is. Soms is dat misselijkmakend, vooral als het om kinderen gaat. We hebben speciale rechercheurs die met kinderen praten, maar ik lees wel de verslagen en als er kinderporno is gemaakt, bekijk ik dat ook. Dat is pittig, maar ook dan bewaar ik mijn professionele houding. Júist dan. Zoals laatst bij een man die zijn stiefzoon vanaf baby tot zijn twaalfde had misbruikt. Hij ontkende en deed lacherig. Het maakte me boos en dat ventileerde ik daarna bij collega’s. Aan die man kon ik mijn boosheid niet laten zien, want dan kan zijn advocaat inbrengen dat het geen eerlijk verhoor was. Het is juist de bedoeling dat je contact maakt met zo’n man en met een open houding naar hem luistert, in de hoop dat hij dingen vertelt. Soms zijn er verdachten die er nog nooit over hebben gepraat, die vinden dat echt een opluchting. Heel goed, denk ik dan, vertel maar. Dat betekent dat iemand veroordeeld kan worden en het recht zegeviert.”

Styling: Ora Bollegraaf. | Haar en make-up: Astrid Timmers. | Kleding: Zara (top, rok), H&M (muiltjes), Mango (ring).

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden