null Beeld

10 dingen die je kunt doen als je een eenzame winter vreest

Voor niemand wordt de komende winter een winter zoals we die gewend zijn. Als je altijd last hebt van een winterdip of alleen woont, kunnen komende maanden nog een tandje pittiger zijn. Gelukkig zijn er wel verschillende dingen die je kunt doen om de donkere dagen wat te verlichten. 

Susan Dalstra

Met vrienden afspreken, elkaar ontmoeten in een café, een familielid een knuffel geven: het is allemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Heel begrijpelijk als je je daardoor in deze tijd wat eenzamer voelt dan normaal. Een goede voorbereiding is het halve werk.

Van deze 10 maatregelen heb je de hele winter plezier en is het hopelijk binnen twee keer knipperen lente.

1. Bereid nu alvast voor

Het is nooit te vroeg om plannen te maken. Het is goed om nu alvast na te denken wat je kunt doen als de muren op je af komen en een arm om je heen mist. Maak een lijstje met dingen waar je gelukkig van wordt. Dat mag vanalles zijn. Boeken kopen, een lijstje met films die je wil zien samenstellen, de muren verven, een boek schrijven of alvast vakantieplannen maken. Schrijf dat allemaal op en leg het ergens neer waar je het makkelijk terugvindt. Dat werkt beter dan op een donkere dag ook nog energie steken in bedenken wat helpt.

2. Bedenk een routine

Routines geven vorm en ritme aan de dag. Dat hoeft heus geen met kleur gecodeerde takenlijst te zijn. Het belangrijkst is dat je dag begint met een intentie en een plan. Dat kan zo eenvoudig zijn als stretchen en een douche nemen zodra je wakker bent, iedere lunchpauze een stuk te wandelen of iedere avond een hoofdstuk uit een boek te lezen voor het slapen gaan. Belangrijk is dat je dit allemaal bewust, en niet zomaar willekeurig doet. De vertrouwdheid en voorspelbaarheid van die routine geeft rust en een gevoel van controle.

3. Tem je verwachtingen

2020 was allesbehalve normaal, dus we kunnen er vanuit gaan dat komende winter ook allesbehalve normaal wordt. Natuurlijk is het oké om daar flink van te balen, maar nu al realistische verwachtingen hebben voorkomt teleurstellingen later in het jaar. Soms helpt het al om te accepteren dat de winter nou eenmaal vaak niet de vrolijkste tijd van het jaar is. Als je dat accepteert, kun je vervolgens uitvogelen hoe je het best door die maanden heen laveert.

4. Bedenk wat voor jezelf zorgen voor jou betekent

Word je gelukkig van een bloedstollende thriller? Verdwijnen je problemen als sneeuw voor de zon in een warm bad? Of heb je het soms even nodig om loeihard Madonna door de speakers te pompen? Wat je ook helpt om jezelf te resetten, te focussen of op te frissen: doe nu wat je kunt om bewapend te zijn tegen de blues. Koop alvast dat boek dat je zo graag wil lezen, zet een lekkere geurkaars naast het bad of koop een yogamat zodat je thuis oefeningen kunt doen. Je toekomstige zelf zal je dankbaar zijn.

5. Ga naar buiten

Ja, óók als het hondenweer of ijskoud is. Probeer naar buiten te gaan zoveel je kunt. Natuurlijk het liefst als de zon schijnt, maar ook als die er niet is: ga. Drink je ochtendkoffie tijdens een wandeling in plaats van aan de keukentafel of ga wandelend naar de winkel in plaats van met de auto of de bus. Zelfs een wandeling van tien minuten voor je werkdag maakt al verschil.

6. Maak een onderscheid tussen piekeren en problemen

Piekeren betekent dat je je zorgen maakt om dingen die kunnen gebeuren. Piekergedachtes nemen ruimte in je geest in door alle mogelijke rampscenario's uit te denken. Dat geeft je het gevoel dat je geen controle hebt. Een probleem is echter duidelijker en vraagt om een oplossing. Erken wat je wel en niet kunt controleren. Je hebt geen controle over druilerige dagen, maar wel of je een goede vriendin belt, welke serie je 's avonds kijkt. en wat je eet. Kies dingen die je troosten en goed zijn voor de geest; dat maakt het makkelijker om om te gaan met de dingen die je niet kunt controleren.

7. Herken het verschil tussen eenzaamheid en alleen zijn

Fysiek alleen zijn betekent niet dat je eenzaam bent. Net als dat je eenzaam voelen niet betekent dat je letterlijk alleen bent. Alleen zijn kan vaak juist heel fijn zijn, terwijl eenzaamheid verdrietig maakt en rommelt met je zelfvertrouwen. Ben je graag alleen? Heerlijk, voel je daar nooit schuldig over. Word je juist somber van alleen zijn? Ga dan een paar punten terug naar boven om iets te doen wat je wél een goed gevoel geeft.

8. Spreek je gevoelens uit

Als je je eenzaam voelt, helpt in een hoekje wegkwijnen zeker niet. Mensen kunnen het niet ruiken, dus spreek je uit. Eerlijk zijn is essentieel. Dat geldt voor geliefdes met wie je samenwoont, maar ook voor geliefdes die je nu even niet kunt zien. Spreek je behoeftes uit de volgende keer dat je ze voelt in plaats van daar in je eentje op te kauwen. Ook al is er niet meteen een oplossing, het scheelt de helft als dierbaren weten wat er speelt.

9. Wees niet te streng voor jezelf

Doelen stellen en plannen maken is geweldig, maar je bent ook maar een mens. Een mens dat soms misschien snakt naar een take-away pizza in plaats van een voedzame soep. Maak het jezelf niet moeilijker door je daar schuldig over te voelen. Vier de kleine overwinningen, zoals het feit dat je naar buiten bent geweest of die joggingbroek eindelijk inruilde voor een spijkerbroek. Wat jij een productieve dag vindt, heeft alles te maken met het bijstellen van je eigen verwachtingen.

10. Trakteer jezelf op iets fijns in huis

Maak van je huis een fijne plek in plaats van een plek die je zoveel mogelijk ontvlucht. Daar hoeft geen grote verbouwing aan te pas te komen. Hang bijvoorbeeld dierbare foto's op en schuif wat met meubels. Koop zacht bedlinnen of een lekkere pyjama. Zelfs een geurkaars kan je hersenen een signaal geven dat het tijd is om te kalmeren. Sluit de gordijnen en brand die piña colada-geurkaars - natuurlijk is het niet de oplossing voor alles, maar het kan ook zeker geen kwaad.

Weg met de winterdip: dokter Rutger deelt zijn 3 beste tips.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Pure wow. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden