gezondheid

11 lekker-in-je-vel-trends

null Beeld

Breinmassage, roeien in het donker, sound wellness… Als fit worden en blijven zó leuk is, houden we het wel vol in het nieuwe jaar.

Renate Dahlmans en San van de Ven
null Beeld

WAT Een mix van tennis en squash: padel (spreek uit: padèl). In Spanje en Argentinië hebben tennisbanen al plaatsgemaakt voor padelbanen en ook bij ons is de sport aan een opmars bezig. Het leuke van padel is dat het sneller gaat dan tennis. Het wordt gespeeld op een kleiner veld waarbij ook de muren gebruikt mogen worden.
WAAR Overal in het land hebben tennisclubs die hun ledenaantal zagen teruglopen padel ontdekt, dus de padelbanen ploppen overal op. Gebruik de handige locatiezoeker op nlpadel.nl om te zoeken op postcode of stad en huur meteen een baan via padelboeker.nl.
WAAROM Even de dag van je af slaan, daar knapt een mens van op. Mentaal én fysiek, want bij padel worden alle spieren getraind: benen en billen, maar ook core en armen. Met een uur padel spelen schijn je zo’n 588 kilocalorieën te verbranden, bijna 100 meer dan bij tennis. De sport is uitdagend, makkelijk te leren – zelfs voor wie nog nooit in z’n leven een racket heeft vastgehouden – en gezellig bovendien, want padel wordt gespeeld in duo’s.

TIP Investeer in een goed padelracket voor dames, dat is lichter en wendbaarder dan de mannenvariant.

null Beeld

WAT Slimmer en doelgerichter trainen in hooguit een uurtje per week. Van trainingsprogramma’s als Fit20, Milon Cirkel, eGym en BioCircuit is wetenschappelijk bewezen dat ze effectief zijn. Het geheim: een combinatie van kracht- en conditieoefeningen op slim afgestelde fitnessapparaten.
WAAR Bij de trainingsprogramma’s Milon Cirkel, eGym en BioCircuit staat twee keer per week een persoonlijke work-out van zo’n 30 minuten op fitnesstoestellen op het programma. Die zijn te vinden bij veel sportscholen in steden en de ‘lifestyleclub’ Happy Bodies (25 locaties). Fit20, 20 minuten per week één-op-één trainen met een personal trainer, kan alleen bij een van de ruim 130 Fit20-studio’s.
WAAROM Tja, omdat we nu eenmaal chronisch te weinig tijd hebben en sporten vaak niet bovenaan op het prioriteitenlijstje staat. De trainingsprogramma’s leveren aantoonbaar gezondheidsvoordelen op (meer energie, minder snel blessures, gezondere hormoonhuishouding), terwijl elke training maximaal een halfuurtje duurt. Tegelijkertijd zijn de sessies behoorlijk intensief. De apparaten of personal trainer dwingen je tot het gaatje te gaan, ook als alle spieren pijn doen.

TIP Strik een vriendin om ook een abonnement te nemen en samen te trainen. Dat is niet alleen een fijne stok achter de deur, het scheelt ook in de kosten (bij Fit20 betaal je samen ‘slechts’ € 69,08 p.p. voor een maandabonnement, in je eentje € 116,56).

null Beeld

WAT Boksen, ja echt! Niet in de ring, maar op een zak of een welwillende partner.
WAAR Bij een boksclub, sportschool of in de buitenlucht. Sommige scholen bieden lessen aan exclusief voor vrouwen, zoals Pink Boxing (van Groningen tot Tilburg) en Boxing Club Leiden. Bij Girl Power Boxing, 13 locaties in Nederland, bieden ze een 8-weekse bokscursus voor vrouwen aan à € 179,-.
WAAROM Boksen is een full body work-out die meer draait om techniek (stoten vanuit de heupen, slim voetenwerk, goed ademen) dan om domme spierkracht. Een eerste boksles is spannend, maar uiteindelijk geeft boksen het zelfvertrouwen een boost. Wie haar grenzen leert kennen, wordt zelfverzekerder en straalt dat ook uit, bijvoorbeeld door rechterop te gaan lopen. Daarnaast biedt de bokszak uitkomst bij frustraties. Het lucht enorm op om je even ongegeneerd af te kunnen reageren.

TIP Bij drempelvrees kan het helpen om een vriendin mee te nemen, zodat je op elkaar kunt oefenen en niet een onbekende partner toegewezen krijgt.

null Beeld

WAT Sporten in het donker. Nou ja, niet helemaal in het donker, want dankzij de kleurverlichting en ledstrips zie je wel wat je doet. Maar verder voelt het in deze sportzaal-nieuwe-stijl vooral heel erg als een discotheek. De muziek staat er vaak ook net zo hard, maar in plaats van dansen wordt er gespind, gebokst of geroeid.
WAAR Bijvoorbeeld bij RowStudio (roeien) en Saints & Stars (fitness en work-outs) in Amsterdam, bij Rocycle (fietsen) en Royoga (yoga) in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht en bij Boutique Gym (work-outs) in Maastricht.
WAAROM Omdat sporten hier een feestje is. Dat zorgt niet alleen voor een fit lijf, maar ook voor een endorfine-kick – gezond voor het brein dus. De donkere omgeving schijnt bij te dragen aan de focus; er valt niets af te kijken bij de rest, dus het is totaal onbelangrijk wie de beste (of de slechtste) is. De muziek zweept de boel lekker op. Bezweet hoofd? Maakt niet uit, niemand die het ziet.

TIP Studio’s als Rocycle en Saints & Stars hebben hun eigen (gelijknamige) YouTube-kanaal met tientallen video’s.

null Beeld

WAT De breinmassage heeft niets te maken met een hoofdmassage, van aanraking is geen sprake. Alleen muziek, licht en trillingen laten de hersenen volledig ontspannen.
WAAR Bij de Mind Spa van het nieuwe House of Rituals in Amsterdam. Het badschuimmerk inderdaad, dat ook op steeds meer plekken in het land spa’s opent. Helaas is hun brain bar alleen nog in de hoofdstad te vinden. Maar gezien de populariteit zit uitbreiding er vast aan te komen.
WAAROM Deze vorm van mind wellness staat in het buitenland al langer op de spa-menukaart en belooft slapeloosheid en stress tegen te gaan. Of dat echt zo is, moet nog blijken. Maar het gaat wél verder dan een cd’tje met oceaangeluiden. Een moderne mind-behandeling wordt ontwikkeld door audio-ingenieurs en neurotherapeuten en is bovendien gewoon heel fijn. Een halfuur soezen in een comfortabele, overdekte stoel waarbij he-le-maal niets hoeft en je de tijd straal vergeet. Zie dat thuis maar eens te bereiken.

TIP Er is ook een recharge-behandeling, voor wie geen ontspanning maar juist focus zoekt. rituals.com

null Beeld

WAT Fietsen en kunstkijken tegelijk, klinkt als een goed idee. De kunstfietsroute is dan ook populairder dan ooit; een direct gevolg van twee lockdowns én de opkomst van de e-bike. De fietsende museumliefhebber (of kunstminnende fietsfanaat) kan bijvoorbeeld toeren langs buitenkunst in het bos of de stad, maar ook door landschappen die een rol spelen in beroemde kunstwerken.
WAAR Overal in het land, zegt Google. Nieuwe tips zijn de Kapellenbaan rondom Gennep (hedendaagse kunst tussen eeuwenoude kapellen), de Mondriaan Fietstocht in Winterswijk en de nieuwe (gratis) app Meesterwerk, een project van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Staatsbosbeheer en het Nationale Parken Bureau. Lekker zoeven door landschappen waar oude meesters en moderne kunstenaars ooit hun inspiratie vandaan haalden.
WAAROM Simpel: dit is een combinatie van twee fijne hobby’s. Maak het zo intensief als je zelf wilt: van 60 kilometer stevig doortrappen tot een rondje in de buurt.

TIP Zorg voor goede oortjes. Zo geeft Meesterwerk ook onderweg allerlei informatie over de omgeving. Met behulp van gps stelt de app zelf de locatie vast, dus die telefoon kan veilig in de tas blijven.

null Beeld

WAT Miniretraites zijn uitstapjes waar lijf en geest van opknappen, maar waarvoor je niet meteen een week van huis bent. Er is elk weekend wel één in Nederland te vinden, kijk eens op bezinningsvakanties.nl.
WAAR Bij voorkeur in de buurt. Twee uur reizen is de max, anders is er weinig mini meer aan.
WAAROM Een retraite in Frankrijk, dat doe je niet even. Een miniretraite wél. Gewoon een paar uur, een dag of weekendje weg uit de vertrouwde omgeving en jezelf onderdompelen in, nou ja, iets wat goed voelt. Dat kan een wandelworkshop zijn, een maanceremonie, een stiltedag, schrijven in een klooster of wadlopen. Effect bij thuiskomst: een nieuw mens, of op z’n minst uitgerust en geïnspireerd.

TIP Liever de handen uit de mouwen steken? Kan ook, zo biedt bijvoorbeeld Cobo & co (cobo-co.nl) creatieve retraites aan zoals keramieken, katoen-drukken of wol weven. Alles om even uit dat hoofd te komen.

null Beeld

WAT We wisten het al, maar tijdens een wandeling is het véél makkelijker om te praten, iets te bekennen of te filosoferen. Daarom – en door de komst van corona – kiezen steeds meer therapeuten en coaches ervoor om cliënten niet meer op kantoor te ontvangen, maar buiten.
WAAR In het park, langs de waterkant, in het bos, als het er maar rustig en groen is.
WAAROM Een walk-and-talk-sessie ontlaadt én laadt op. Niet verwonderlijk, de natuur heeft een stressverlagende werking en van bewegen nemen piekergedachten af. Wanneer problemen misschien niet groot genoeg lijken om ermee naar een psycholoog te gaan, kan een simpele, maandelijkse wandeling met een coach helpen om dingen op een rijtje te krijgen. Dat gaat een stuk makkelijker wanneer je naast elkaar loopt en geen oogcontact hoeft te maken.

TIP Google op ‘wandelcoach’ of start een walk-and-talk-sessie met een vriend(in), partner of buurvrouw. Neem kaarten mee om het gesprek op gang te helpen – bijvoorbeeld de 63-delige set wandelinspiratiekaarten met vragen en oefeningen van wandelcoach Tini van de Wetering (bestellen via shofukancoaching.nl).

null Beeld

WAT Was krachttraining vroeger vooral iets voor grommende mannen in tanktops, tegenwoordig hangen steeds vaker vrouwen aan de gewichten. Dat is extra goed nieuws voor vrouwen van 40+, want de gezondheidsvoordelen zijn eindeloos.
WAAR In elke sportschool met fitnessapparaten of bijvoorbeeld CrossFit op het programma, waarbij gewichtheffen wordt gecombineerd met conditietraining en flexibiliteit. Het kan zelfs thuis met behulp van dumbbells, kettlebells en een matje. Voor beginners is begeleiding wel aan te raden, anders liggen blessures op de loer.
WAAROM Krachttraining zorgt voor sterke spieren en een betere lichaamshouding. Het belast bovendien de botten, die daar sterker van worden. Krachttraining is daardoor een goede manier om osteoporose (zwakkere botten) te voorkomen of verminderen. Het helpt ook tegen (hormonale) overgangsklachten. Zo blijkt uit recent onderzoek van de Zweedse Linköping Universiteit dat het aantal opvliegers met 44% afneemt bij twee tot drie keer per week krachttraining.

TIP Actrice Tanja Jess (54) zweert bij krachttraining en showt haar work-outs ook op Instagram: @tanjajess.

null Beeld

WAT Sound wellness, waarbij alleen geluiden worden gebruikt om te ontspannen en het humeur een oppepper te geven.
WAAR Op verschillende plekken in Nederland zijn sound-meditaties of een klankschaalsessie te boeken, maar ook op Spotify en YouTube staan inmiddels sound wellness-playlists voor thuis.
WAAROM Geluiden en bepaalde trillingen activeren gebieden in ons brein en kunnen zorgen voor de ultieme ontspanning. Bést fijn na een hele dag werken of op de automatische piloot, toch? Voor wie een geleide klankschaalsessie of sound-meditatie iets te zweverig vindt, zijn binaural beats een uitkomst. Van deze geluidsfragmenten die twee tonen met een iets andere frequentie afspelen – voor elk oor één – is in 1839 al bewezen dat ze de hersenen positief prikkelen. Luisteren naar de geluidsgolven zou zorgen voor diepe rust, meer creativiteit, een beter geheugen en een superfocus. Het leuke is: dat kan dus gewoon thuis, met een koptelefoon op.

TIP Op YouTube en Spotify staan allerlei soorten binaural beats. Voeg altijd een doel (focus, ontspanning, slaap) toe aan de zoekterm. Luisteren via een speciale app kan ook: Atmosphere of Meditation Moments.

null Beeld

WAT Zoom-sporten, daar waren we toch vanaf? Niet dus, aldus trendwatchers. Online een les volgen is een blijver. Niet als hoofdzaak (gelukkig), maar wel als aanvulling op de sportschool.
WAAR Nu nog vaak via de Instagram- of YouTube-account van instructeurs (pilates, yoga of fitness) of via sites als fitathome.nl of fitchannel.com, maar de verwachting is dat het snel professionaliseert. Zo vertelde topvrouw en gym-gigant Marjolein Meijer, die 24 sportscholen runt, dit voorjaar in een interview met Business Insider dat ze met haar team werkt aan een streamingdienst. “Je krijgt dan via je sportschool toegang tot live lessen en on demand sportklasjes, die in een digitale bibliotheek à la Netflix staan.”
WAAROM Het is laagdrempelig, flexibel en scheelt reistijd. Bovendien hoeft de aanbieder geen dure studio te huren, daardoor is online les vaak goedkoper. Er zijn echter ook nadelen: het is onpersoonlijk en je moet behoorlijk gemotiveerd zijn om thuis net zo hard je best te doen als in de zaal.

TIP Dit is dé manier om kennis te maken met een compleet nieuwe sport. Niet leuk? Klik & klaar.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden