null Beeld

11x voedsel waarvan je in slaap valt

Heb je moeite met in slaap vallen? Als je deze dingen 's avonds eet, word je lekker ontspannen en slaperig.

Irene de Waal

1. Toast van zoete aardappel

Als je van een boterhammetje of toast houdt 's avonds, maak 'm dan eens van zoete aardappel. Dat is een bron van kalium, magnesium en calcium - allemaal stofjes die je helpen te ontspannen. Lekker met een druppeltje honing en snufje zeezout erop.

2. Pistachenootjes

De proteïne, vitamine B6 en magnesium die daarin zitten dragen allemaal bij aan een betere slaap.

3. Gedroogde pruimen

Vitamine B6, calcium en magnesium die onder andere in pruimen zitten, maken melatonine aan. Dat is het slaaphormoon. Eet ze een half uurtje voordat je gaat slapen.

4. Meloen

Te weinig vocht kan invloed hebben op hoe goed je in slaap valt (en blijft slapen). Fruit met veel water kan dat wellicht wat compenseren. Een sappige appel, sinaasappel of peer is ook een optie.

5. Notenspread

Pindakaas of amandelspread is rijk aan proteïne dat een lekker gevuld gevoel geeft. Smeer een theelepel op een cracker, banaan of zoete aardappeltoast.

6. Kruidenthee

Het is geen nieuws dat kamillethee een rustgevende werking heeft, net als gemberthee.

7. Havermout

Misschien is het je favoriete ontbijt, maar je kunt ook prima een bakje havermout 's avonds bij de thee nemen. Granen zijn rijk aan melatonine.

8. Amandelen

Neem een handjevol en binnen de kortste keren zit je te dutten. Amandelen zitten vol tryptofaan en magnesium, die op een natuurlijke manier je spier- en zenuwfuncties omlaag brengen en je hartritme stabiliseren.

9. Kersen

De beste manier om lekker te slapen is je inname van melatonine te verhogen. Kersen zijn, net als noten en granen, een natuurlijke bron van melatonine. Als je die regelmatig eet, kunnen ze je slaapcyclus reguleren.

10. Pure chocola

Gelukkig, nóg een reden dat we best wat chocola kunnen eten. Extra pure chocola bevat serotonine, en dat helpt om je lichamelijk en mentaal te ontspannen.

11. Banaan

Banaan is rijk aan kalium en magnesium. De vitamine B6 in fruit zorgt ervoor dat tryptofaan wordt omgezet in serotonine, en daardoor word je nog meer ontspannen.

Bron: Dr. Oz, Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden