null Beeld

4 redenen om kool te eten

Kool is in de wintermaanden volop verkrijgbaar in de supermarkt. Het komt vers van het land, is niet duur en zit vol met goede voedingsstoffen. Maar er zijn nog meer redenen om kool op tafel te zetten.

Richt Kooistra

1. Rijk aan vitamines

Vrijwel alle koolsoorten zijn rijk aan vitamines en mineralen. Stoffen die je elke dag nodig hebt en die de kans dat je ziek wordt helpen verkleinen. Zo is boerenkool rijk aan vitamine A, B2, B6, C, foliumzuur en calcium. Rode kool bevat veel vitamine A, B en vooral C, maar ook ijzer en calcium. En in savooiekool zit veel kalium, beta-caroteen en foliumzuur.

2. Weinig calorieën

Van kool kun je met een gerust hart lekker veel eten. Het bevat namelijk relatief weinig calorieën. Een portie boerenkool van 200 gram bevat nog geen 100 calorieën; rode kool en savooiekool nog minder. Ter vergelijking: een stroopwafel of een schaaltje chocoladevla bevat ongeveer twee keer zoveel calorieën.

3. In de stamppot

Natuurlijk is kool heerlijk in een stamppot. Wel bevatten spekjes, rookworst en jus behoorlijk veel verzadigde vetten en calorieën. Vervang ze eens door magere varianten rookworst of spekjes. Of probeer gerookte zalm, vegetarische reepjes of cashewnoten.

4. Duurzaam

Veel kool komt uit ons eigen land. Er zijn weinig transportkosten mee gemoeid om de winkels te bevoorraden. Bovendien wordt kool vaak in de volle grond geteeld, waardoor het milieu weinig belast wordt. Een duurzame keus in de herfst en winter dus!

Bron: Voedingscentrum

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden