null Beeld

5 gezondheidsrisico’s om op te letten in het barbecueseizoen

Zomer en barbecuen gaan samen als Elton John en glitter, als appeltaart en slagroom, als zon en sangria, als... nou ja, je snapt 'm. Maar echt onbekommerd barbecuen kan alleen als je een beetje verantwoord te werk gaat. 

Hamburgers, een garnalenspiesje, een maïskolf: barbecuen is smullen. Het wordt nog meer genieten als je ondertussen al dat lekkers op de gezondste manier bereidt.

1. Zwartgeblakerd vlees is ongezond

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen die regelmatig zwartgeblakerd vlees eten, een groter risico lopen op diverse soorten kanker. PAH (Polycyclic Aromatic Hydrocarbon) is een stof die vrijkomt door de hitte van vuur. HCA (Heterocyclic Amines) worden gevormd wanneer vlees wordt verwarmd op hoge temperatuur. Die twee samen vormen een potentieel gevaarlijke combinatie.

2. Zwartgeblakerde groente is oké

Door een combinatie van stoffen kan zwartgeblakerd vlees kankerverwekkend zijn. Bij groenten die op hoog vuur op de barbecue worden vervormd, vindt niet dezelfde chemische reactie plaats. Een geroosterde paprika met een zwart randje kun je dus met een gerust hart eten.

3. Marineer het vlees

Door het vlees minstens een halfuur voor het grillen te marineren, maak je een beschermlaag en verklein je de kans op de vorming van de eerder genoemde HCA.

4. Hoe hoger het vuur, hoe hoger het risico

AGE's (Advanced Glycation Endproducts) is een verzamelnaam voor eiwitten die onherstelbaar beschadigd zijn. Die AGE's komen zomaar vrij, maar ook door het koken van eten op hoge temperatuur. Dat wordt weer gelinkt aan een vergroot risico op diabetes en hartziekten. In 2018 ontdekten onderzoekers van de American Heart Association dat het koken van rood en wit vlees op hoge temperatuur boven een open vuur ook het risico op hoge bloeddruk met zich meebrengt. Kortom: rustig en steady garen is het veiligst.

5. Let op zout

Dol op hotdogs? Wie niet. Maar check wel even de verpakking van voorbewerkt vlees. Vooral worsten die worden aangeprijsd met 'jumbo' en 'extra large'. Daaraan is vaak namelijk veel natrium toegevoegd, wat de bloeddruk niet ten goede komt. Probeer zoveel mogelijk voor biologisch vlees te kiezen.

Slim: zo grill je de worstjes perfect bruin.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Redbook Mag. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden