null Beeld

5 manieren om met je angstige gedachten om te gaan

Soms word je op een ochtend wakker met een knoop in je maag en hartkloppingen van hier tot Tokio. Misschien door een nare opmerking van je baas of door het idee wat er allemaal nog moet gebeuren in het huishouden.

Daphne Dorgelo

Gelukkig komen en gaan die gedachten, volgens Sam Owen, psycholoog en auteur van het boek Anxiety Free. De angstige gedachten zullen nooit in de huidige vorm blijven. In haar boek heeft ze een aantal denkstrategieën opgeschreven hoe je de huidige angstige gedachten zo snel mogelijk de deur kunt wijzen.

"Denkstrategieën kunnen worden gebruikt om je gedachten te kalmeren of zelfs volledig op te lossen als je angstige gedachten puur voortkomen uit herhaald negatief denken", zegt Sam.

Zintuigen

"Gebruik mindfulness om jezelf bewust te maken van het huidige moment", zegt ze. "Je kunt makkelijk in een put met negatieve gedachtes blijven hangen. Denk in plaats daarvan aan het heden. Om dit te doen, concentreer je eenvoudig op wat je absorbeert door je zintuigen (oren, ogen, neus, enz.). En wanneer je dat doet met een gevoel van dankbaarheid, denk je waarschijnlijk niet langer meer aan de negatieve gedachten."

Positief in plaats van negatief

Besef je dat je negatief denkt? Dan moet je volgens Sam de negatieve gedachten vervangen door positieve woorden en gedachten. "Dit vermindert hoe vaak we de fight or flight modus induceren, en resulteert in meer positieve emoties en minder negatieve emoties. Positieve gedachten blijken het angstige denken te verminderen, zelfs als de positieve gedachten geen verband houden met datgene waarover je je zorgen maakt." Het maakt dus niet uit of de vervangende gedachten over hetzelfde onderwerp gaan.

Afleiding

"Soms zit je vast in een negatieve denkkuil. Op deze momenten helpt logica je misschien niet uit die put te komen, maar jezelf afleiden kan vrij gemakkelijk. Of je je nu positieve gedachten naar boven haalt, filmpjes van schattige puppy's kijkt, of misschien naar een nieuwe serie op televisie gaat kijken; iets doen om jezelf af te leiden kan je helpen om snel te vergeten waar je je (onnodig) zorgen om maakt."

Wandelen

Volgens de psycholoog wijst onderzoek uit dat wandelen je helpt om problemen op te lossen. Hierdoor krijg je meer creatieve ideeën. "Of het nu in de natuur is, een bebouwd gebied of op een loopband met uitzicht op een muur is: het helpt. Ga je hardlopen, dan kan dit ook de angst-symptomen verzachten."

Mediteren

"Wanneer de negatieve gedachten overheersen en je humeur, energie, focus en zelfvertrouwen dagelijks worden beïnvloed, kan mindfulness-meditatie echt helpen", suggereert Sam. "Het is gebleken dat je hersenen de emotieregulatie beter onder controle krijgen wanneer er een aantal weken meerdere keren wordt gemediteerd."

Heb je toch het gevoel dat je depressieve gevoelens hebt? Vera vertelt in deze vlog wat er in je hoofd gebeurt als je depressief bent:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Cosmopolitan UK. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden