null Beeld

5 Tips tegen rugpijn

Verkeerd of te weinig bewegen, overgewicht en stress kunnen zorgen dat je last krijgt van je onderrug. Ook te veel zitten is niet goed: je rugspieren verliezen daardoor hun kracht! Heb je last van je rug? Dan kunnen deze tips de pijn iets verzachten.

Vera Klandermans

1. Blijf bewegen

Hoe pijnlijk je rug ook is, blijf bewegen! Zo verliezen spieren hun kracht niet.

2. Neem verschillende houdingen aan

Wissel verschillende houdingen af. Te lang in dezelfde houding zitten, kan juist rugpijn veroorzaken.

3. Kies het juiste matras

Heb je veel spierspanning in je lichaam, dan ligt een zachter matras beter. Iemand met een instabieler lichaam zal eerder voor een hardere matras kiezen. Bij veel winkels, zoals IKEA, kun je een online een gratis testje doen.

<blockquote>VIDEO: RUGPIJN OF TOCH EEN HERNIA? DOKTER RUTGER LEGT UIT!<br />[jwplayer id="Dwl7v1YP"]<br /><strong>4. Gebruik je rug op de juiste wijze: til iets op met een rechte rug</strong></blockquote>

Ook wanneer je structureel je rug verkeerd gebruikt, kan rugpijn ontstaan. Dit hoeft niet acuut te gebeuren bij het tillen bijvoorbeeld. Maar let wel op hoe je tilt: iemand die sterk genoeg is, kan prima iets zwaars tillen. Doe het wel met een rechte rug en buig je knieën.

5. Train je buikspieren!

Klinkt vreemd, maar als je je buikspieren traint, train je direct je onderrug. Sowieso is het verstandig om per dag minstens 7 minuten eventjes te trainen. Bijvoorbeeld met deze 7-minuten work-out.

LEES OOK:

De leukste artikelen van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan op Libelle.nl/nieuwsbrief.

Beeld: Ingrid Bockting

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden