null Beeld

5 x gezonde vetten

Vet klinkt alles behalve gezond, maar toch is vet onmisbaar als brandstof en bouwstof voor het lichaam. Wel is het belangrijk om de goede en de slechte vetten van elkaar te onderscheiden. Zo heeft onverzadigd vet een positief effect op de gezondheid. Het verkleint - in tegenstelling tot de verzadigde vetten - de kans op hart- en vaatziekten. Hierbij vijf gezonde vetten!

Handig ezelsbruggetje om goed te onthouden: onverzadigd vet is oké en verzadigd vet is verkeerd. Je vindt de hoeveelheid verzadigd en onverzadigd vet in een product terug op de verpakking. Ook handig om te weten is dat onverzadigd vet zacht en vloeibaar is (halvarine in kuipjes en vloeibaar bak- en braadvet in knijpflessen), terwijl verzadigd vet vaak hard is. Verzadigde vetten vind je vaak terug in roomboter, margarine een wikkel, koekjes, chocolade en gebak.

<img />

Noten

In noten zit veel vet, vooral onverzadigd vet. Hoeveel verzadigd vet ze leveren verschilt per soort. Hazelnoten, walnoten en amandelen bevatten relatief meer onverzadigd vet en minder verzadigd vet dan cashewnoten of pinda's. Als je geen liever bent van vis, zijn noten ook geschikt als vervanger om toch onverzadigde vetten binnen te krijgen.

<img />

Avocado

Veel mensen denken dat avocado een dikmaker is. Op zich zit hier een kern van waarheid in, want een halve vrucht bevat zo'n 170 tot 180 kcal. Daarentegen zijn de vetten in de avocado wel gezond en hebben ze een gunstig effect op het cholesterol. Ook bevatten avocado's veel vezels, zo'n 10 gram per vrucht.

<img />

Olijven

Olijven zijn erg gezond. Ze bevatten hoge concentraties vitamines en mineralen en zitten vol onverzadigde vetzuren. Dit geldt eveneens voor olijfolie.

<img />

Plantaardige oliën

Bak en braad zo veel mogelijk met plantaardige oliën. Deze oliën zitten vol met onverzadigde vetten. Voorbeelden van plantaardige oliën: olijfolie, koolzaadolie, lijnzaadolie, arachideolie.

<img />

(Vette) vis

Alle vissoorten bevatten onverzadigde vetten. Vette vissoorten, zoals haring, makreel, zalm en paling bevatten de meeste onverzadigde vetzuren. Daarom is het ook aan te raden om twee keer per week vis te eten. Let er bij de bereiding wel op dat je producten gebruikt van onverzadigde vetten, zoals producten op basis van olijfolie.

Bron: Voedingscentrum

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden