null Beeld StockFood
Beeld StockFood

5 x natuurlijke suikervervangers

5 suikervervangers die gezond zijn én lekker 

Vera KlandermansStockFood

In de meeste kant en klaar producten zitten smaakversterkers, zoals suiker. Wil je minder prefab dingen eten, vervang de suikers dan door siroop of honing. Dat is gezond en beter voor de lijn. Natuurlijke suikers zorgen voor een stabielere bloedsuikerspiegel en ze bevatten meer mineralen en antioxidanten dan traditionele zoetmiddelen.

1. Agavesiroop

Agavesiroop is ingekookt sap van de agaveplant (Midden-Amerika).

Let goed op welke u aanschaft: vaak wordt het gemaakt van een goedkoper gedeelte van de agaveplant, wat hem minder gezond maakt. Lees altijd het etiket: als er glucosesiroop oid op staat: laten staan. Koop een kwalitatief goede, 100% biologische siroop.

2. Honing

In honing zitten vrij veel suikers, dat is waar. Maar honing is ook rijk aan mineralen en voedingsstoffen, waardoor het nog altijd beter is dan suiker. Rauwe honing is helemaal ideaal. Deze is niet verhit waardoor het ook nog antibacteriele en antivriale stoffen bevat. Het heeft wél een uitgesprokenere smaak dan gewone honing, daar moet je van houden.

3. Stevia

Stevia is een plantje. Deze zoetstof is bijna 4 keer zo zoet als normale suiker, dus je hebt er veel minder van nodig. De glycemische index van stevia is NUL. En het levert dus ook geen calorieën op. Zorg wel dat u 100% stevia koopt en een gemengd product. Blijf weg bij producten van Natrena, daar zit maar zó weinig echte stevia in, dat is werkelijk absurd. De rest is vulstof. Poeder dus, dus nep.

4. Ahorn siroop

Ahorn siroop is een dunne siroop dat ontstaat na het inkoken van sap dat wordt getapt uit de esdoornboom in Canada. Het is daarom wat duurder, maar absoluut een van de lekkerste siropen die ik ken. Check altijd of u te maken heeft met een 100% siroop en geen aangelengd product. Deze siroop heeft een karamel achtige smaak, bevat veel mineralen en heeft een lage glycemische index.

5. Palmsuiker en kokosbloesemsuiker

Deze ongeraffineerde suikers, afkomstig uit de palmbomen van Indonesië zijn heerlijk. Beiden zijn ze rijk aan vitaminen en mineralen en hebben een lage glycemische index waardoor deze suiker een ideale vervanger is. Palmsuiker is even zoet als gewone kristalsuiker, het kan dus 1 op 1 vervangen worden. De smaak lijkt wat op lichte basterdsuiker of rietsuiker.

Kokosbloesemsuiker is iets minder zoet, maar heeft een heerlijk nootachtige karamelsmaak waardoor hij ook lekker is in dressings bijvoorbeeld.

6. Diksap

Ik gebruik diksap als ik echt zin heb in een glaasje limo of ik roer het door de yoghurt of kwark. Diksap wordt gemaakt door vruchtensap in te koken. Het heeft dus wel een hoog fructose gehalte, dus je moet er ook weer niet flessen van leegdrinken. Het is een ongeraffineerde suiker dus een heel stuk gezonder voor ons. Lekker ook in smoothies of over pannenkoeken. Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende smaken te koop. Probeer maar eens.

Kijk voor gezonde recepten ook eens bij Libelle Lijnt Lekker.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden