null Beeld

6x slaaphoudingen: zijslapers krijgen hangborsten

De ene zijhouding is de andere niet en slapen op je buik bevordert de spijsvertering. Ook kun je hangborsten krijgen van een verkeerde houding. Lees wat de voor- en nadelen zijn van jouw favoriete slaaphouding.

Vera Klandermans

Op je rug met de armen in de zij

Deze houding is goed voor je ruggengraat en voor je nek, mits je niet op een berg kussens ligt. Nog een groot voordeel: slapen op je rug voorkomt rimpels. Maar rugslapers snurken dan weer meer. Heb je last van slaap-apneu? Probeer dan eens een lesje mondgymnastiek.

Op je rug met de armen boven je hoofd

Of je armen nu omhoog of omlaag liggen, een rugpositie innemen is goed voor de rug en voorkomt dus rimpels. Nadeel: op deze manier druk je de zenuwen in je schouders, wat pijn kan veroorzaken en natuurlijk kun je gaan snurken, niet zo fijn voor je lief naast je.

Op je buik met gezicht naar links of naar rechts

Goed voor de bevordering van je spijsvertering, maar verder kun je door deze houding wakker worden als een wrak. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van rugpijn omdat je ruggengraat niet wordt ondersteund en daarnaast wordt er veel druk uitgeoefend op je nek. En wat dacht je van alle slaapvouwen in je gezicht. Niet heel charmant...

De foetushouding

Mocht je zwanger zijn of last hebben van slaap-apneu dan is deze houding perfect. Anderen kunnen deze houding beter uit de weg gaan. De foetushouding is niet goed voor nek en rug. Bovendien beperkt het de diepe ademhaling.

Op je zij veroorzaakt 'hangers'

Met deze houding ondersteun je je ruggengraat. Hierdoor verminder je slaap-apneu en heb je minder kans op rug- en nekklachten. Maar heel goed is het niet, want door de zwaartekracht wordt je huid sneller oud, wat kan zorgen voor rimpels en hangborsten! Nog een nadeel: in de zij-positie worden zenuwen in schouders en armen wat afgekneld en wordt de bloedtoevoer beperkt, wat schouder- en armpijn kan veroorzaken. Slaap je liever op je rechterzij? Dan kan je last krijgen van brandend maagzuur. Is je linkerzij je favoriet? Dan moet je helemaal uitkijken: het oefent namelijk veel druk uit op interne organen, zoals lever, longen en maag.

Slaap met een kussen

Onafhankelijk van je slaappositie slaap je beter met een extra kussen. Rugslapers kunnen een klein kussen onder de boog van hun ruggengraat plaatsen, zijslapers een tussen de knieën en buikslapers een onder de heupen om de gewrichten te ondersteunen. Zo slaap je het meest ontspannen en zonder pijn.

Bron: Welingelichtekringen.nl. Beeld: Istock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden