null Beeld

9x superfoods voor het hart

Hart en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen in Nederland. Maar wist je dat gezonde voeding de kans op hart en vaatziekten aanzienlijk kan verlagen? Daarom hier 9 superfoods die goed zijn voor je hart.

Erandi Godinez

1. Knoflook

Knoflook bevat vitaminen en antioxidanten die de gezondheid van je hart kunnen bevorderen. Allicine, een antibioticum dat voorkomt in knoflook, beschermt je tegen hartziektes én verlaagt je cholesterolgehalte en je bloeddruk. Maar dat niet alleen: het zou je ook beschermen tegen bepaalde vormen van kanker. Allicine voorkomt namelijk schade aan je cellen.

2. Tomaat

Tomaten zitten vol met het krachtige antioxidant lypocene: een stofje waarvan is bewezen dat het je beschermt tegen een hoge bloeddruk, hartziektes en een hoog cholesterolgehalte. Lypocince zorgt er namelijk voor dat je cellen niet beschadigd raken. Lypocine is het meest effectief wanneer je de tomaten gekookt, geprakt of met een beetje olie eet. Op deze manier neemt je lichaam het stofje namelijk het beste op.

3. Vette vis

Vissoorten zoals zalm, sardines en makreel zijn rijk aan omega 3 en zijn een goede bron van selenium, vitamine D en proteïne. Wanneer je regelmatig vis eet blijven de triglyceriden in je lichaam laag. Mensen met een laag triglyceriden-gehalte in hun lichaam lopen minder risico op een hartaanval of een beroerte. Omega 3 zorgt er ook voor dat je bloed beter blijft stromen. Verschillende studies hebben aangetoond dat mensen die regelmatig omega 3 vetten binnen krijgen minder kans hebben om te overlijden aan hart en vaatziekten.

4. Kaneel

Kaneel zorgt ervoor dat je bloedsuiker in balans blijft en verkleint de kans op diabetes. Het kan ook helpen bij het verlagen van je bloeddruk en cholesterol én beschermt je tegen ziektes zoals kanker en alzheimer.

5. Groene thee

Groene thee is één van de minst bewerkte theesoorten. Het bevat veel antioxidanten en verlaagt onder andere het ‘slechte’ LDL-cholesterol. Uit een Japanse studie is gebleken dat mensen die regelmatig groene thee drinken minder kans hebben op hart en vaatziekten. Zo neemt de kans bij vrouwen met maar liefst 31% af en bij mannen met 22%.

6. Grapefruit

Grapefruits bevatten het stofje pectine. Dit is een antioxidant die werkt als een natuurlijke cholesterolverlager en die ook nog eens helpt tegen aderverkalking. Daarnaast zorgt het voor een verminderde kans op bloedstolsels, die op hun beurt weer hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken.

7. Avocado

Avocado’s zijn van nature rijk aan omega-3, net als vette vis. Mensen die regelmatig omega-3 vetten binnen krijgen hebben minder kans om te overlijden aan hart en vaatziekten. Uit verschillende studies is gebleken dat mensen die regelmatig avocado’s eten een lager cholesterolgehalte hebben en minder triglyceriden in hun bloed hebben. Mensen met een laag triglyceriden-gehalte lopen minder risico op een hartaanval of een beroerte.

8. Pure chocolade

Volgens onderzoekers is pure chocolade goed voor het hart. Het bevat namelijk stofjes die slagaderen hun flexibiliteit teruggeven én voorkomen dat witte bloedcellen aan de wanden van bloedvaten blijven plakken. Hierdoor is de kans op aderverkalking aanzienlijker kleiner. Ook kan pure chocolade helpen bij het verlagen van je bloeddruk en het boosten van je metabolisme, waardoor je meer vet verbrandt.

9. Havermout

Havermout bevat een heel gezond type vezel, namelijk ‘beta-glucan’. Uit verschillende studies is gebleken dat dit type vezel een positief effect heeft op het cholesterolgehalte. Mensen met een laag cholesterolgehalte hebben weer minder kans op hart en vaatziekten.

Dagelijks de leukste berichten van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief.

LEES OOK:

BEKIJK OOK:

Bron: Dailymail.co.uk. Beeld: Shutterstock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden