null Beeld

Afvallen? Langzamer eten werkt écht volgens onderzoekers

Gezond eten, meer bewegen en niet te veel wijnen. Het klinkt allemaal heel logisch als het gaat om afvallen, maar zo eenvoudig is het helaas niet. Of toch wel?

Onderzoekers hebben aangetoond dat langzamer eten ervoor zorgt dat je kilo's verliest. Zou het heus zo eenvoudig zijn?

Hap-slik-weg

Japanse wetenschappers vroegen bijna 60.000 mensen om zichzelf te omschrijven. Waren ze een snelle eter, een matig snelle eter of een langzamer eter? Wat bleek: de langzaamste eters hadden het laagste risico op obesitas. Mensen die zichzelf beschreven als matig snelle eters hadden een iets hoger risico, maar het hoogste risico was in de snel-eten-groep.

Afvallen? Niet schrokken

De verklaring: er gaat een signaal van je maag en darmen naar je hersenen als je genoeg hebt gegeten. Alleen kost het de hersenen ongeveer twintig minuten om ons te overtuigen dat het echt genoeg is. Als je snel eet, heb je in die twintig minuten dus al een stuk meer voedsel verorberd.

Het is daarom slim om minimaal een halfuur de tijd te nemen voor een maaltijd, als je wilt afvallen of als je overgewicht wilt voorkomen. Wel zo gezellig ook.

Dokter Rutger heeft meer afvaltips:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Cleveland Clinic’s Center. Beeld: iStock

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden