null Beeld

Altijd honger? Het zou zomaar aan je rug kunnen liggen

Rugklachten kunnen aardig wat pijn met zich meebrengen. Maar wist je dat rugklachten er ook voor kunnen zorgen dat je vaker en meer eet dan je eigenlijk nodig hebt?

Erandi Godinez

Dit blijkt uit een onderzoek van de Yale School Of Medicine.

Zenuwen

Wanneer je last hebt van een zere rug, kunnen de zenuwen in je brein de pijn verwarren met honger. Hierdoor heb je eerder last van eetbuien en geniet je ook minder van je eten. De kans is namelijk groot dat als de pijn in je rug aanhoudt je even later alweer honger hebt.

Handige tips

Volgens de onderzoekers kunnen de volgende 3 stappen je eetbuien verminderen.

1. Rek het eruit

Verminder je rugpijn door voor het werk wat rek- en strekoefeningen te doen. Dit kun je doen door je voeten op heupafstand te zetten en vervolgens je rechterbeen gestrekt naar voren te houden. Buig je linkerknie en druk je billen naar de vloer. Hou dit voor 15 seconden vast en wissel daarna van kant.

2. Drink koffie

Drink jij meestal thee? Ga dan nu eens voor een kop koffie. Het drinken van een kopje koffie kan ervoor zorgen dat je lichaam pijn minder snel verwart met honger.

3. Neem supplementen

Je kunt je eetbuien verminderen door supplementen te nemen. Een Q10-supplement (verwant aan vitamine E en vitamine K) helpt je bij het stabiliseren van je energielevels. Hierdoor krijg je minder snel last van een eetbui als gevolg van je rugpijn.

Bron: Yaledailynews.com. Beeld: Shutterstock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden