Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Arthur Japin interviewt Prinses Irene

Even lijkt het de wereld op zijn kop, wanneer wij op een bankje plaatsnemen tussen de warmgele en vaalrode herfsttinten in haar tuin, waar het tevoren nog geregend heeft, en de prinses háár jas voor mij uitspreidt zodat ík droog kan zitten. Dat hoort toch zeker andersom te zijn? Het is een klein voorval maar tegelijk tekenend voor Irene van Lippe-Biesterfeld, die zich van nature verplaatst in haar omgeving en in de mensen om haar heen. Een onbelangrijk voorbeeld van een indrukwekkende levenshouding.

Nieuwste boek
Leven in verbinding is dan ook de titel van haar nieuwste boek. Het is een verzameling lezingen die zij gaf en gesprekken die zij daarover voerde met ecoloog en filosoof prof. dr. Matthijs Schouten. Het had niet op een beter moment kunnen verschijnen: het wereld- en mensbeeld van prinses Irene benadrukt in een tijd van chaos en verwarring, crisissen op maatschappelijk, financieel en ecologisch gebied, hoe belangrijk het is dat wij in verbinding staan en komen met de natuur, de aarde en elkaar. We praten erover, binnen aan tafel met speculaas en thee uit vrolijk gekleurde kopjes.”

Advertentie

Talenten
U begint uw boek met een lofzang op de vrouw en de vrouwelijke creativiteit. Een vrouw kan leven schenken en draagt het scheppende vermogen dus van nature in zich. “Het is belangrijk die creativiteit te gebruiken in je dagelijks leven: door iedere dag tot iets speciaals te maken.”
Welke creatieve talenten ontplooit u zelf? “Ik schilder al lang en neem ook nog steeds lessen in schilderen en tekenen.

Dansen
Zijn er daarnaast nog andere creatieve uitingsvormen die uw voorliefde hebben? “Ik heb gedanst. Van jongs af aan. Vandaar mijn interesse in Vaslav.” (Ik had mijn laatste roman over de danser Vaslav Nijinski voor haar meegebracht, maar ze bleek hem – net als mijn vorige boeken – al te hebben gelezen! AJ) “Aanvankelijk alleen klassiek ballet, maar later in Parijs ook moderne dans en jazz. Er was ooit een tijd dat ik elke dag danste.”
En nu? “Nog steeds houd ik van dansen. De voeten zijn misschien niet meer zo keurig als vroeger, dat been wil niet meer hele­máál omhoog, maar die taal van de dans spreekt het lichaam nog altijd. (Lachend:) tegenwoordig dans ik zumba.”
Dat wil ik ook, heerlijk lijkt me dat! Waar doet u dat, gewoon in een klas? “Ja, tussen de jonge meiden.”
Ik had me al voorgenomen een zumba-dvd te bestellen. “Die heb ik net besteld, dan kan ik het ook thuis doen.”

Leven in verbinding
U spreekt in uw boek over leven in verbondenheid met de natuur, maar ook in verbondenheid met anderen. “Ik denk niet in termen van goed en kwaad. En bovendien, wie beoordeelt uiteindelijk wat het goede is en wat het kwade? Ik geloof dat wij mensen niet gescheiden zijn van alle andere levende wezens. Als je je daarvan afkeert en afgescheiden leeft, denkt en handelt, is dat een doodlopende weg omdat je nergens door gevoed wordt. Maar ook onbewust, als het ware vanzelfsprekend, kun je verbonden zijn, gewoon omdat het lot van de wereld je aangaat, omdat je van bloemen houdt, of omdat je liefhebt.”

In uw boek spreekt u ook over het voelen van een energie, een aanwezigheid voorbij de dood. Ik heb die ervaring heel duidelijk gehad bij het lichaam van mijn dode moeder. Niet subtiel voelde ik die energie, maar als een stormkracht zo sterk dat ik ertegenaan kon leunen. Ik vond het geweldig om mee te maken en dacht: veel meer mensen moeten dit hebben ervaren, maar je hoort ze er nooit over. Waarom zou dat zijn? “Mensen zijn bang om na te denken over de dood. Maar een dergelijke aanwezigheid kan wel degelijk worden gevoeld. Ik merk het in cursussen die ik geef om mens en natuur weer dichter bij elkaar te brengen, dat mensen soms in de natuur sterk aan hun dierbaren moeten denken. Ze zien iets in een wolk of in een bloem. Ik had het zelf toevallig gisteren nog, ik zag een prachtige boom en dacht aan mijn moeder. Dat gebeurt niet buiten mij om, ik deed dat zelf, daar ben ik me goed van bewust. Maar het is een wisselwerking. Een indruk uit de natuur kan de gedachte aan een dierbare op gang brengen.”

Hoe bent u dan dit keer te werk gegaan bij het schrijven? “Door het geven van die lezin­gen ben ik gegroeid. Gaandeweg heb ik andere woorden gezocht. Ik ben daarbij bewust het zakenleven gaan opzoeken. Eerst een lezing voor zakenvrouwen. Later voor het bankwezen. Daar breng ik in feite dezelfde boodschap, maar ik moet er telkens andere woorden en begrippen voor gebruiken. Bovendien zijn de samenleving en ik inmiddels meer naar elkaar toe gegroeid. Bepaalde begrippen, zoals meditatie, die toen misschien voor velen nog wat vreemd waren, zijn dat nu niet meer. Ze zijn aanvaard.”

Win een boek van prinses Irene of Arthur Japin!
In april verscheen Leven in verbinding, het boek dat prinses Irene samen met de Wage­ningse ecoloog en filosoof prof. dr. Matthijs Schouten schreef. Centraal in hun gesprekken staat het thema verbinding, de relatie mens-natuur en duurzaamheid.
boekenwinnen

Bekijk leven in verbinding
Bekijk Vaslav

Lees het hele interview van Prinses Irene in Libelle 49 op bladzijde 70.

Interview: Arthur Japin. Fotografie: Corbino.

winnenuithetblad

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

De 4 schoenentrends voor de lente hebben allemaal één ding gemeen

Ballerina’s, slippers en plateauzolen: zomaar een greep uit dé schoenentrends voor komende lente. En die hippe voorjaarsschoenen hebben allemaal één fijn kenmerk hetzelfde.

Wij zetten namelijk in op comfortabele schoenen die je niet met pijnlijke voeten zullen opzadelen. En dat is niet zo toevallig: mode is een reactie op wat er speelt. En aangezien we niet in sociaal borrelende tijden leven, willen we dit voorjaar graag comfortabel schoeisel dragen.

Advertentie

1. Ballerina’s

Bijster schattig, die gekleurde ballerina’s. Ze wegen bovendien zo licht als een veertje én schijnen nog heel aardig te lopen ook. De ballerina’s voor dit najaar zijn erg eenvoudig, zonder tierelantijntjes, maar experimenteren met een leuk kleurtje mag zeker wel.

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FRANCO SARTO (@francosarto)

2. Plateauzolen

Ze mogen je dan wel een eind de lucht in brengen, comfortabel zijn ze zeker. We hopen dat deze trend nog héél lang aanhoudt zodat we straks op een feestje niet meer rond hoeven te paraderen op hoge hakken, maar toch een paar centimeters aan onze benen kunnen toevoegen.

 

3. Schakelkettingen

Dit najaar hoeven we geen schakelkettingen aan onze handtassen, halzen en polsen te dragen, maar om onze enkels. Het leuke: de ongemakkelijk ogende constructies zitten niet eens ongemakkelijk. En het ziet er nog elegant uit ook.

 

4. Klompen

Lekker Hollands, die klompen. Alleen krijgt de klomp dit seizoen een heel ander uiterlijk dan je misschien gewend bent en oogt het nog chic ook. Of de houten schoenen écht comfortabel lopen valt alleen nog te betwisten.

 

Heb je een van deze exemplaren nog in de kast liggen? Zo maak je van oude schoenen een compleet nieuw paar:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Twee vrouwen van 90 en 83 jaar thuis ingespoten met nepvaccin

Twee bejaarde vrouwen van 90 en 83 jaar uit Heerjansdam zijn volgens de politie in Rotterdam slachtoffer geworden van ’prikfraudeurs’. De vrouwen werden aan de voordeur benaderd door mensen die zich voordeden als medewerkers van de GGD. Mogelijk zijn zelfs meer mensen geprikt.

De GGD laat in een reactie weten ‘nooit aan huis te vaccineren‘. “Laat mensen die zich voordoen als GGD-medewerker dan ook niet binnen en meld het vooral bij de politie, dit soort gevallen. We hopen dat het politie-onderzoek snel duidelijkheid biedt over het wat en waarom.”

Advertentie

Nepvaccin

Het opvallende is volgens de politie dat de oplichters de slachtoffers niet hebben bestolen. De dames hebben dus niet betaald voor de prik. Een van de dames werd een week na de ’vaccinatie’ zelfs nog gebeld met de vraag of het goed met haar ging. Om het nog verwarrender te maken waren het twee verschillende prikkers (een man en een vrouw) en zat er tussen de twee incidenten een maand; één eind januari en de ander eind februari.

Het waren uiteindelijk de families van de slachtoffers die de boel niet vertrouwden en de politie inschakelden. De slachtoffers zijn enorm geschrokken maar maken het volgens de politie verder goed.

Oproep politie

De politie neemt de zaak hoog op en doet onderzoek. Ze zijn nu op zoek naar getuigen en mensen die mogelijk zelf het slachtoffer zijn geworden van dergelijke malafide praktijken. De politie adviseert om direct 112 te bellen wanneer er onaangekondigd een persoon voor de deur staat die zich voordoet als GGD-medewerker en diegene vooral niet binnen te laten. “Doe uw deur dicht, onthoud het signalement en bel 112.”

Ben je nog onzeker over het vaccin? Zit je met vragen? Misschien kan dokter Rutger je twijfels wegnemen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Bron: Politie Rotterdam. Beeld: 

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Beginnen aan een dieet? Dit wil je weten zodat je voorbereid van start gaat

Een voorbereid mens telt voor twee, zeggen ze weleens. En dat gaat ook zeker op voor diëten.

Of het nu gaat om een volledige metamorfose of slechts een paar kilootjes minder, er zijn veel verschillende motieven om af te vallen. Om dat te bewerkstelligen gooi je jezelf misschien in de diepe afgrond van extreme diëten. Gevolg: het is niet vol te houden, je geeft op en valt terug in oude patronen.

Advertentie

Diëten vraagt namelijk niet alleen om wilskracht, maar ook om mentale kracht. Bereid je daarop voor, net zoals sporters fysiek en mentaal toeleven naar een belangrijke wedstrijd. Xenia Protogeros, gediplomeerd diëtiste en initiatiefneemster van Happy You, geeft concrete tips om voorbereid aan een nieuw, gezond voedingspatroon te starten.

1. Stel doelen op korte en lange termijn

“Noteer de valkuilen waardoor je doelen op lange termijn niet zou kunnen halen”, zo legt de diëtist uit. Stel daarbij één klein gezondheidsdoel per week in. Probeer dus op het einde van de maand vier doelen af te kunnen vinken. “Houd vervolgens je voortgang bij: maak een foto van jezelf of schrijf een (eet)dagboek. Over een maand kun je zien hoe ver je bent gekomen – en zal je merken dat die valkuilen misschien plots niet eens meer zo diep lijken.”

2. Planning

“Plan de voorbereiding bij voorkeur op zondag”, tipt Xenia. Voorzie je koelkast en voorraadkast van gezonde ingrediënten. Dit zal je helpen om je week rustig en gezond te beginnen. “Maak een boodschappenlijstje én een lijstje met gezonde snackideeën. Zo voorkom je niet alleen dat je afdwaalt in de supermarkt naar de ongezonde secties, maar geef je ook niet onnodig geld uit.”

3. Ruim de voorraadkast op

Maak je voorraadkast schoon. “Verwijder al het bewerkte, caloriearme en dieetvoedsel in je koelkast en voorraadkast. Dit bevat vaak niet de juiste voedingsstoffen. Ga, als je kunt natuurlijk, eerder naar de markt om verse producten, magere eiwitten en peulvruchten in te slaan. Versere, meer seizoensgebonden en regionale producten vind je vaak nergens anders.”

4. Vergeet het verleden

“Als je een slechte relatie met je lichaam hebt gehad, vergeef dat jezelf dan. Je bent niet de enige en het is nooit te laat om alsnog een goede start te maken.” Accepteer je tegenslagen, progressie gaat immers niet in één lijn omhoog.

5. Focus op gezondheid

En dus niet op je gewicht. “Je gezondheid is het belangrijkste. Probeer niet te focussen op het getal op de weegschaal maar probeer juist het vrije gevoel te ervaren. Deze mentaliteitsverandering kan je ver brengen.” Oefen volgens de diëtist zelfliefde en herinner jezelf eraan dat je lichaam een tempel is. “Waarom zou je het willen vullen tot je je vreselijk ongemakkelijk voelt?”.

Xenia Protogeros is gediplomeerd diëtiste en expert in orthomoleculaire therapie. In haar werk laat ze zich leiden door een holistische aanpak waarbij ze niet enkel body, maar ook mind meeneemt in het proces.

Ook door weinig of zelfs geen alcohol te drinken, zal zowel de weg naar je dieet als het afvallen zelf een stuk makkelijker gaan:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit zijn de 7 meest voorkomende fobieën bij vrouwen

Eerlijk is eerlijk: we zijn allemaal wel ergens bang voor. Maar wist je dat vrouwen maar liefst twee keer zo snel angsten ontwikkelen dan mannen?  Een angst kan ook een fobie zijn. Fobieën zijn ziekelijke angsten voor iets wat eigenlijk niet zo veel voorstelt.

Herken jij jezelf hierin? Van deze fobieën hebben vrouwen het vaakst last:

Advertentie

1. Hoogtevrees

Als je bang bent voor hoogten, heb je een acrofobie, ook wel hoogtevrees genoemd. Je krijgt dan al snel klamme handjes en trillende benen als je op grote hoogte staat, omdat je bang bent om te vallen. Hoogtevrees is niks om je zorgen om te maken. Pas wanneer je hoogtevrees uit de hand loopt, kan er sprake zijn van een angststoornis.

2. Slangen

Bang voor slangen? Dan heb je last van ofidiofobie. Dit is een van de meest voorkomende dierenfobieën. Mensen zijn vaak bang voor slangen of slangachtige dieren omdat ze er eng uitzien en omdat sommige slangen gevaarlijk kunnen zijn.

3. Smetvrees

Smetvrees wordt ook wel mysofobie genoemd. Heb je hier last van, dan ben je bang voor bacteriën en ziektekiemen en voel je de drang om alles extreem goed schoon te maken. Veel mensen hebben hier last van, zowel mannen als vrouwen.

4. Donker

Mensen met nyctofobie zijn bang voor het donker. Zij proberen donkere plekken en nachtelijke activiteiten als het even kan te vermijden. Bij sommige mensen is de fobie zo heftig dat ze met het licht aan slapen.

5. Afgesloten ruimtes

Deze angst wordt ook wel claustrofobie genoemd en is een van de bekendste fobieën. Vaak gaat claustrofobie gepaard met een andere fobie, zoals lift- of vliegangst.

6. Spinnen

Wie is er niet bang voor spinnen? De angst voor spinnen, ook wel arachnofobie genoemd, komt héél vaak voor bij vrouwen. Toch kunnen mannen hier ook last van hebben. Alleen het zien van een spin of de gedachte eraan kan soms al tot een lichte paniekaanval leiden.

7. Ziek worden

Zowel hypochondrie en nosofobie zijn angsten om ziek te worden. Mensen met deze fobieën denken bij het kleinste pijntje al dat ze een levensbedreigende ziekte hebben. Allerlei normale en onschadelijke lichamelijke verschijnselen zien ze als symptoom van  een ernstige ziekte.

Spiritueel vlogger Manon: dé oefening om je angst de baas te worden:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Bron: Scientias, Marie Claire. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien