null Beeld

Dankzij déze tips voorkom je volgende keer spierpijn na een zware training

Wanneer je een zware work-out achter de rug hebt, is de kans groot dat je de volgende dag op de blaren moet zitten. Gelukkig zijn er genoeg tips om spierpijn de volgende dag te voorkomen.

Of je nu een ervaren sporter bent of niet: zo goed als iedereen heeft de dag na een intense work-out last van spierpijn. Dit kan soms goed voelen, aangezien je daardoor het idee krijgt dat je niet voor niets bent gaan trainen. Maar na een paar dagen raak je die pijn in je spieren toch wel beu. Gelukkig zijn er wat tips om spierpijn te voorkomen:

1. Opwarmen en stretchen

Zorg ervoor dat je je spieren voor het sporten goed opwarmt. De overgang van rust naar activiteit is anders te groot voor je spieren. Door ze op te warmen, bereid je ze voor op de inspanning die je gaat leveren. Probeer jezelf aan te leren om 15 minuten te stretchen voor ieder uur dat je gaat sporten. "En doe voor iedere work-out 30 seconden lang een paar stretchoefeningen om blessures te voorkomen", legt fysiotherapeut Luke Greenberg uit. Bovendien moet je ook niet vergeten te stretchen na de training.

2. Drink genoeg water

Het drinken van water is noodzakelijk als je gaat sporten, zowel van tevoren als tijdens en na de work-out. Water geeft je energie, zorgt voor soepele spieren en een goede doorbloeding. "Probeer tijdens je work-out ieder half uur ongeveer 800 milliliter water te drinken", vertelt Greenberg. "Blijf ook doordrinken na je work-out, het liefst zo'n 250 milliliter per uur."

3. Luister naar je lichaam

Het is heel belangrijk om naar je eigen lichaam te luisteren tijdens het sporten. Natuurlijk ben je geneigd om tot het gaatje te gaan, maar daar ben je de volgende dag allesbehalve blij mee. Want dan ga je spieren sowieso voelen branden. Je kunt beter naar je lichaam luisteren en op tijd stoppen. Volgende keer kun je weer iets langer doorgaan of voor de net iets zwaardere gewichten kiezen. Je kunt je work-out beter stapje voor stapje heftiger en intenser maken, dan dat je dit in één keer doet.

4. Slaap voldoende

Een goede nachtrust is essentieel om je de volgende dag uitgerust en productief te voelen. Bovendien doet voldoende slaap wonderen voor je spieren. Dus als je spierpijn zoveel mogelijk wilt voorkomen, ga je lekker op tijd naar bed na het sporten.

Nog sportkleding nodig? Wij hebben de leukste items voor je op een rijtje gezet:

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Women's Health, Gezondheidsnet. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden