null Beeld

Deze 6 dingen kun je het beste eten na het sporten

Zo, je komt weer thuis van je work-out en je maag knort. Het liefste wil je een zak chips opentrekken, maar het is juist belangrijk om na het sporten goed te eten. Er zijn voedingsmiddelen die je lichaam sneller laten herstellen en helpen om nieuw spierweefsel op te bouwen. Deze 6 dingen kun je het beste eten na het sporten. 

Fenna Witteveen

Eieren

Eidooiers zitten vol met essentiële voedingsstoffen, zowel voor de gezondheid van je botten als voor je hersenen. Een gekookt ei is dus een snelle bron van eiwitten. Als je behoefte hebt aan koolhydraten kun je er volkorenbrood bij eten.

Gerookte zalm

Je weet vast wel dat vette vis goed voor je is. Die heeft namelijk ontstekingsremmende eigenschappen. De omega 3-vetzuren helpen je spieren sneller te herstellen. Daardoor zal de spierpijn na een training een stuk minder zijn.

Yoghurt of kwark

Je hoeft niet te kiezen, want zowel yoghurt als kwark is een goede snack vol eiwitten om na je training te eten. Daarnaast zitten ze vol calcium en vitamine D. Deze versterken je botten en helpen breuken voorkomen. Je kunt deze maaltijd verreiken met bijvoorbeeld wat verse bessen als je meer antioxidanten of koolhydraten wilt.

Hummus en volkorencrackers

Heerlijk, hummus! En perfect op een volkorencracker na een work-out. Je lichaam heeft namelijk zin in koolhydraatrijk voedsel na het sporten, omdat je op je energiereserves hebt zitten teren. Een cracker met een laagje hummus helpt je om die voorraad weer aan te vullen, op een gezonde manier.

Chocolademelk

Deze zagen we niet aankomen. Soms lukt het je niet om na het sporten iets te eten, dan kan drinken de oplossing zijn. Chocolademelk is een lekkere mix van water, eiwitten en koolhydraten. Zorg er wel voor dat hij niet bomvol suikers zit en dat je de vetarme versie pakt.

Shakes

Shakes zijn een ideale keuze, omdat ze gemakkelijk geabsorbeerd worden. Je lichaam kan dus alle voedingsstoffen sneller gebruiken. Maak een shake met bijvoorbeeld amandelmelk, voeg een klein handje fruit toe en wat extra eiwitpoeder.

Krijg je nu meteen zin om te sporten? Met deze oefeningen van Mark Tuitert heb je binnen 15 minuten een strakke buik.

De mooiste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Goed gevoel, Beeld: iStock

null Beeld

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden