null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Deze 6 slimme tips helpen je door de overgang

Je hormonen vliegen alle kanten op, je hebt last van opvliegers en slaapt slechter. Nee, de overgang is geen pretje, dus als we 'm ook maar een kléin beetje draaglijker kunnen maken zijn we blij. Met deze tips maak je deze fase van je leven iets makkelijker. 

Simone BraaksmaGetty Images/iStockphoto

1

. Gezonde voeding

Gezonde voeding brengt je hormoonhuishouding in balans. Zorg ervoor dat je voldoende gezonde vetten binnenkrijgt, vermijd geraffineerde koolhydraten en suikers (daar stijgt je bloedsuikerspiegel van) en vermijd snelle oppeppers als koffie en zwarte thee (geeft cortisolpieken). Wil je afvallen tijdens de overgang? Dit moet je weten. Zet ook even deze 10 producten op je boodschappenlijstje.

2. Zzzz...

Dit is misschien wel de beste tip voor een gebalanceerde hormoonhuishouding. Zorg écht voor voldoende slaap. Denk niet: "Ik heb wel genoeg aan 6 uurtjes". Tijdens je slaap herstellen al je cellen zich en wordt het anti-stresshormoon cortisol afgebroken. Wil je weten of je voldoende slaapt? Test het met dit trucje met een lepel(!).

3. Krachttraining

Heb je regelmatig last van stress? Kom in beweging! Alle vormen van beweging zijn prima, maar wie kiest voor krachttraining is helemaal goed bezig. Een flinke portie beweging zorgt ervoor dat het stresshormoon adrenaline wordt afgebroken. Ga naar punt 6 om te ontdekken waarom het slim is om juist in deze periode van je leven stress te vermijden.

4. Ga het zonnetje in

In de zon zitten is niet alleen heerlijk (want: ontspanning!), zonlicht en zuurstof zijn voeding voor je lichaam. Je maakt vitamine D aan, een belangrijke vitamine om je hormonen in balans te houden.

5. Vermijd overgewicht

We weten het: dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Bij (hevige) overgangsklachten is het echter slim om je gewicht in de gaten te houden. In je vetcellen wordt testosteron namelijk omgezet in oestrogeen. En dat is precies het stofje waar je vaak teveel van hebt als je in de overgang bent.


6. En... ontspan

Misschien wist je het al: stress brengt je hormoonhuishouding uit balans. Zorg daarom voor voldoende échte ontspanning. Hoe je ontspant, verschilt per persoon. Waar de één het liefst rustig een boek leest op de bank, gaat de ander liever op pad met vrienden of familie. Voel aan wat voor jou het beste werkt. Ben je moe? Geef eraan toe en rust uit. Het mag!

De laatste nieuwtjes, tips en trends in je mailbox? Meld je aan voor de gezelligste nieuwsbrief van Nederland!

Bron: Energiekevrouwenacademie.nl. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden