null Beeld

Deze klachten van een hartritmestoornis wil je niet negeren

Een hartritmestoornis is meestal onschuldig. Maar in sommige gevallen kan je hart er minder goed door gaan werken. Het is daarom belangrijk dat je op tijd aan de bel trekt.

Je hartslag past zich voortdurend aan. Als je rustig op de bank ligt, heb je een hele lage hartslag terwijl als je actief bezig bent, je hartslag juist omhoog schiet. Maar soms kan het voorkomen dat je hartritme ineens heel anders is dan je verwacht. Dit zou kunnen wijzen op een hartritmestoornis. Zo herken je de klachten.

Elektrische prikkel

Bij elke hartslag trekt het hart zich samen door een elektrische prikkel. Normaal gesproken gaat dit in een regelmatig tempo, maar als er iets mis is met de elektrische prikkels kunnen ze elkaar te langzaam of te snel opvolgen. Dit wordt ook wel een hartritmestoornis genoemd.

Klachten

Klachten die voorkomen bij een hartritmestoornis:

  • Hartkloppingen- en overslagen
  • Een licht gevoel in het hoofd, duizeligheid, (bijna) flauwvallen
  • Kortademigheid
  • Een pijnlijk of drukkend gevoel op de borst
  • Een onprettig, angstig of benauwend gevoel

Sommige mensen met een hartritmestoornis hebben ook last van tintelingen, een droge mond, hoofdpijn of misselijkheid, terwijl anderen helemaal geen klachten ervaren.

Overslaan

Schrik niet gelijk als je hart een keer overslaat. Hartoverslagen komen vaak voor. Iedereen maakt wel eens mee dat je hart bij een heftige emotie een keer overslaat. Dit betekent niet gelijk dat je een hartritmestoornis hebt. Mocht het regelmatig voorkomen, ga dan even langs de huisarts. Hetzelfde geldt bij hartkloppingen.

Kleine aanpassingen

De huisarts controleert je hart dan met een hartfilmpje. Soms is een uitgebreider onderzoek nodig om een beter beeld te krijgen. De uitslag laat zien of je hartritmestoornis wel of niet onschuldig is. Mocht er iets niet kloppen dan word je direct behandeld. Vaak kunnen kleine aanpassingen in je leefstijl al helpen om de klachten te verminderen. Minder koffie en alcohol drinken en minder zwaar tafelen zijn al voorbeelden die mogelijk kunnen helpen.

LEES OOK: Dokter Rutger: dít kun je doen tegen stress

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Hartstichting. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden