null Beeld

Deze manieren om hoofdpijn te verlichten heb je vast nog niet geprobeerd

Veel vrouwen hebben regelmatig last van hoofdpijn. De volgende manieren om daarvan af te komen heb je misschien nog nooit geprobeerd, maar schijnen te werken.  

Irene de Waal

De Amerikaanse Cathy heeft (44) al last van hoofdpijn sinds de middelbare school. Meestal komt het rondom haar menstruatie opzetten. Ze heeft van alles geprobeerd (goed slapen, bepaalde voeding en sterke geuren vermijden), maar ze kwam maar niet van de pijn af. Tot ze acupunctuur probeerde.

Spoedeisende Hulp

Cathy was heel sceptisch, maar ze moest wel iets proberen nadat ze op de Spoedeisende Hulp terechtkwam als gevolg van een ernstige migraine-aanval. Meteen na de eerste sessie voelde ze zich al beter. Nu krijgt Cathy elke 3 weken acupunctuur en heeft ze nog nauwelijks last van hoofdpijn.

Alternatieve geneeswijzen

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar alternatieve geneeswijzen, zoals acupunctuur of meditatie, om pijn te verminderen. Veel ziekenhuizen schrijven de behandelingen nu voor. "Het maakt niet uit of het uit een tube komt of van een boomblaadje, zo lang het maar veilig is", aldus een Amerikaanse expert.

1. Acupunctuur

Probeer het eens als je pijn hebt in de onderrug, nek, heftige menstruatiepijn hebt, tennisarm of hoofdpijn.

Zo werkt het: een acupuncturist plaatst ultradunne naalden op specifieke plekken op je lichaam. Een sessie duurt gemiddeld 30 tot 45 minuten. De naalden stimuleren dat er endorfines (hormoon met pijnstillende eigenschappen) worden vrijgelaten.

Dit moet je weten: vraag je huisarts om een aanbeveling en zoek een acupuncturist die bij een erkende beroepsvereniging is aangesloten.

DIY fix: acupressuur is een techniek die gerelateerd is aan acupunctuur, waarmee de energieën van het lichaam geregeld worden door het manipuleren van punten op het lichaam. Als je hoofdpijn hebt, druk dan 5 seconden met je wijsvingers aan de binnenkant van je wenkbrauwen en herhaal dit 3 keer.

2. Mindfulness

undefined

Als je hoofdpijn, rug- of nekpijn hebt.
Zo werkt het:

Mindfulness helpt je om je aandacht te richten op het nu, zodat je helder je problemen kunt overzien en ze probeert op te lossen. Hoe je dénkt over pijn heeft veel impact op hoe je pijn ervaart. Zo kan een mantra kan helpen om je brein tot rust te brengen.

Dit moet je weten: Geen methode is beter dan de andere. Probeer verschillende dingen uit, van mindfulness tot meditatie en kijk wat het beste bij jou past.

DIY fix: je hoeft niet meteen op een dure cursus. Begin bijvoorbeeld met een Mindfulness-app.

3. Chiropractor

Als je pijn hebt die meteen opkomt na een onverhoedse beweging (zoals wanneer je een meubel of kind optilt) of hoofdpijn.

Zo werkt het: Chiropractors gebruiken technieken om blokkades in de wervelkolom te herstellen, soms in combinatie met drukpuntmassage. Ze corrigeren de positie van de wervels en dat vermindert de zenuwpijn.

Must-know info: zoek naar een erkende chiropractor. Laat de behandelaar weten als je bloedverdunners neemt, last hebt van osteoporose (botontkalking) of reuma. In dat geval is het belangrijk dat de behandeling de symptomen niet verergert of complicaties veroorzaakt.

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle Daily in je mailbox? Dit wil jij niet missen! Meld je aan voor de Daily Update!


Bron: Dr.Oz, Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden