null Beeld

Déze vitaminen zijn het belangrijkst tijdens het griepseizoen

Als je gezond wil leven, dan is het belangrijk dat je iedere dag voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Maar wist je dat een paar vitaminen extra belangrijk zijn tijdens het griepseizoen?

Zelfs als je de griepprik al hebt gekregen, is het nog steeds verstandig om je immuunsysteem een boost te geven om te voorkomen dat je de griep krijgt. Er zijn verschillende vitaminen die je immuunsysteem kunnen stimuleren. We zetten ze voor je op een rijtje:

Door de volgende vitaminen te combineren met zink en probiotica, heb je volgens de Amerikaanse voedingsadviseur Stephanie Papadakis een goede remedie tegen de griep.

Vitamine D

Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Door het gebrek aan zonlicht zul je waarschijnlijk een vitamine D-tekort ervaren in de winter. Daarom is het belangrijk om tijdens het griepseizoen je lichaam te helpen door dit aan te vullen. Vitamine D kan je immuunsysteem helpen het risico op ontstekingen in je longen te verkleinen.

Naast zonlicht zit vitamine D van nature ook in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Ook leveren vlees, eieren en roomboter vitamine D. In Nederland wordt ook vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (maar niet aan olie).

Vitamine A en C

Naast vitamine D is het volgens Papadakis belangrijk om tijdens het griepseizoen voedsel te eten dat rijk is aan vitamine A en C. Deze antioxidanten helpen stress te verminderen en je immuunsysteem te versterken. Ze raadt je dan ook aan om voldoende zoete aardappel, kool en wortelen te eten voor je vitamine A en zwarte bessen, groene paprika's, kiwi, guave, sinaasappels, aardbeien, boerenkool, broccoli en peterselie voor je vitamine C.

Zink

Het binnenkrijgen van voldoende zink is ook van cruciaal belang voor je immuunsysteem. Een hoge dosis vitamine C en zink kan de duur en ernst van verkoudheidssymptomen helpen verminderen. Vooral zink vermindert de uitbreiding van verkoudheidsvirussen, wat belangrijk kan zijn tijdens het griepseizoen. Voedingsmiddelen waar veel zink in zit zijn: oesters, schaaldieren, bonen, linzen, noten, zaden, volle granen en biologische soja.

Probiotica

"Probiotica ondersteunen niet alleen de darmgezondheid door goede bacteriën te verdubbelen," zegt Papadakisd. "Ze reiken ook verder dan de darmbarrière om de immuunfunctie in het hele lichaam te beïnvloeden en te versterken." Om voldoende probiotica binnen te krijgen, kun je het beste gefermenteerde voeding eten of drinken: zuurkool, kimchi, augurken, volle yoghurt, kefir, miso en kombucha.

Calcium, zink en jodium: waar zitten deze belangrijke stoffen eigenlijk in?

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Bustle. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden