null Beeld

Deze voedingsmiddelen zijn goed voor je hart

Voor een gezond lijf is het belangrijk dat je regelmatig sport, niet rookt en gezond eet. Maar welke voedingsmiddelen zijn goed voor het hart?

Het is belangrijk om goed voor je hart te zorgen, want zo verminder je de kans op hart- en vaatziekten. Voldoende beweging en gezond eten kunnen hier al voor zorgen. Deze producten zijn hártstikke goed voor je hart:

Vette vis

undefined

Volgens het Voedingscentrum is het goed voor je hart en bloedvaten om 1 keer per week vette vis, zoals zalm, haring of makreel te eten. Vis bevat namelijk grote hoeveelheden omega 3-vetzuren, en die verlagen onder andere het risico op een onregelmatige hartslag. De vetzuren zorgen ook voor een verlaagd cholesterolgehalte.
Zwarte en groene thee

Het drinken van een kop groene thee heeft ook zo z'n voordelen. Door drie à vier kopjes groene thee per dag te drinken, verlaag je de bloeddruk en verklein je de kans op een beroerte.
Havermout

Havermout verkleint de kans op aderverkalking. Bovendien zit dit product vol oplosbare vezels, die het cholesterolgehalte in je bloed verlagen. Hierdoor wordt de cholesterol niet opgenomen in de bloedbaan. Het bloed kan zo beter doorstromen, wat weer de kans op een hoge bloeddruk verkleint. Havermout zit vol met vitamine C en antioxidanten die de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

Broccoli

Broccoli is rijk aan vitamine A en C. En broccoli beschermt tegen het zuurstofgebrek dat ontstaat tijdens een hartaanval. Groene groenten bevatten sowieso antioxidanten die je lichaam vrijmaken van schadelijke stoffen.

Noten

Elke dag een handje ongezouten noten zou heel goed voor je zijn. Ook noten zijn namelijk goed voor je hart en bloedvaten en zorgen voor een verlaagde kans op een hartaanval. Noten leveren een positieve bijdrage aan de overlevingskansen bij patiënten met hartproblemen.

Avocado’s

Avocado’s zijn rijk aan onverzadigde vetten die helpen de cholesterol te verlagen. Bovendien biedt het vet in de avocado’s je bescherming tegen hartziekten.

Tomaten

Tomaten bevatten belangrijke antioxidanten en zijn rijk aan vitamine C en E. Ook verminderen tomaten het dichtslibben van de aders. Daarnaast bevatten tomaten weinig suiker en weinig calorieën.

Rode vruchten

Alle rode vruchten, zoals aardbeien, bosbessen en frambozen verlagen het risico op een hartaanval. Bessen bevatten antioxidanten, die de bloeddruk verlagen en ook de bloedvaten verwijden.

Pure chocolade

Cacao is goed voor je hart, daarom is vooral de pure chocolade goed voor je. Het beste kun je chocolade met minstens 60 à 70% cacao eten. Ze kunnen bloedstollingen en -ontstekingen verhelpen. Zo wordt je bloeddruk stabiel gehouden en wordt je hart beschermd.

Aardappelen

Ook aardappelen bevatten vezels die je bloeddruk verlagen en het risico op aandoeningen verminderen. Maar let wel op: wanneer je bakt of frituurt worden de gezondheidsvoordelen natuurlijk wel minder.

Dokter Rutger legt uit hoe je hartkloppingen herkent:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Het voedingscentrum, Goed gevoel. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden