Wandelen Beeld Getty Images
WandelenBeeld Getty Images

Dit gebeurt er met je lichaam als je elke dag 30 minuten wandelt

Eerlijk is eerlijk: we zitten iedere dag makkelijk een halfuurtje te Facebooken. Maar in dat halfuur kun je ook even naar buiten gaan voor een ommetje.

Want wanneer je je telefoon neerlegt en de tijd neemt voor een blokje om, zullen lijf en leden je eeuwig dankbaar zijn en wel om de volgende redenen:

  1. Je verbrandt ongeveer 150 calorieën
    Afhankelijk van je gewicht en loopsnelheid verbrand je met een wandelingetje van een halfuur 150 calorieën. Hoef je je ook niet meer schuldig te voelen over dat koekje bij de koffie.
  2. Je wordt rustiger
    Niets werkt zo ontspannend als lopen. Ja, zelfs als je door een drukke straat slentert. Voor nog meer ontspanning download je een luisterboek of meditatie-app om naar te luisteren tijdens het wandelen.
  3. Je benen worden beter gevormd
    Al door dertig minuten per dag te wandelen, versterk je je dijen en kuitspieren. Op die manier geef je ze een betere vorm. Als je tussen het lopen door ook nog wat squats en lunges doet, ben je helemaal goed bezig.
  4. Je kunt spataderen verminderen
    Uit onderzoek van de Cleveland Clinic is bewezen dat regelmatig wandelen spataderen en de pijn daarvan vermindert. Zo lang je je hakken maar thuislaat.
  5. Je verbetert de spijsvertering
    Het eten laten zakken na een avondje tafelen is echt geen gek idee. Zak niet neer voor de tv, maar ga nog even een blokje om om de spijsvertering aan te zwengelen en de bloedsuikerspiegel stabiel te houden.
  6. Je wordt er creatiever van
    Van de zoveelste herhaling van Friends of Silent Witness word je niet creatiever. Wél als je buiten je hoofd leeg maakt en al helemaal als je eens een straat of buurt in loopt waar je nooit komt. Vergeet niet een notitieboekje mee te nemen, voor al je briljante ideeën.
  7. Je kunt andere taken afvinken
    Die tandartsafspraak die je nog moet maken maar al weken uitstelt of die vriendin die je al veel te lang niet gesproken hebt: je kunt het allemaal doen tijdens je wandeling. Zo ben je toch een beetje aan het multitasken.
  8. Je krijgt zin om meer te sporten
    Na een paar weken stelt dat halfuurtje wandelen niets meer voor. Misschien voel je je geïnspireerd om er een tandje bij te doen en te gaan hardlopen of te fietsen. De mogelijkheden zijn eindeloos.
  9. Het is goed voor je hersenen
    Uit een onderzoek van de Universiteit van Pittsburgh blijkt dat regelmatig wandelen geheugenverlies minimaliseert en het concentratievermogen maximaliseert.

Mark Tuitert: dit is dé oefening voor mooie, strakke bovenbenen en billen

De mooiste artikelen van Libelle ontvangen in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Purewow, Freundin.de.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden