null Beeld

Dít is hoe koud weer je slaap kan beïnvloeden

Als het weer kouder wordt, dromen we er allemaal van om op een ver en warm oord te overwinteren. Toch kun je maar beter genieten van de kou, want we slapen blijkbaar veel beter in de winter. 

Dit zijn een paar ongewone manieren waarop je slaap kan veranderen naarmate de dagen (en vooral ook de nachten) kouder worden:

We vallen sneller in slaap

Terwijl de meeste mensen het liefst onder een dikke stapel dekens kruipen in een voorverwarmde kamer, is het volgens de National Sleep Foundation van Amerika het beste om in een koelere kamer te slapen. Zo val je namelijk sneller in slaap. Dit heeft te maken met de natuurlijke temperatuurcyclus van je lichaam. "Wanneer we slapen, went ons lichaam aan de kamertemperatuur", legt professor Michael Decker van de American Academy of Sleep Medicine uit. "Doorgaan kun je het beste slapen wanneer de lichaamstemperatuur een beetje verlaagd is in en frisse ruimte."

Er is geen perfecte temperatuur die ze kunnen aanraden, dat is namelijk heel persoonlijk. Maar de ideale temperatuur ligt gemiddeld tussen de 20 en 22 graden Celsius. Kies eerder voor meerdere dunnere dekens dan één dik donsdeken. Zo kun als de warmte je wakker houdt, gewoon een deken weg doen zodat je weer snel in slaap kunt vallen. Een frisse kamer is dus gezond, maar let wel goed op dat het er niet té koud wordt, want een te koude atmosfeer is weer slecht voor je. Probeer wat uit en ontdekt wat jijzelf aangenaam vindt.

We hebben minder stress

Er wordt weleens gezegd dat de zomer ontspannend en de winter juist stressvol is, maar klopt dat ook? Nee, als het aan de wetenschap ligt niet. Uit onderzoek van American Psychiological Society blijkt namelijk cortisol, een stresshormoon, daalt tijdens de nacht. Bovendien zien ze een piek van dit hormoon in de zomer en juist een daling in de winter. Deze resultaten hebben ook invloed op ons slaapritme, want cortisol verstoort slaapmechanismes wanneer het te hoog is.

We gaan harder werken

Zoals hierboven vermeldt staat, slapen we in de winter dieper dan in de zomer. Warm en vochtig weer zorgt er namelijk voor dat we langer wakker liggen en meer liggen te woelen. Hierdoor worden we niet uitgerust wakker. Dat is een ander verhaal in de winter. Mensen slapen goed in koude temperaturen en dit komt doordat ons lichaam meer z'n best moet doen. Onze hartslag gaat omhoog en hetzelfde geldt voor onze bloeddruk. Doordat we 's winters profiteren van een betere nachtrust, voelen we ons de volgende ochtend meer uitgeslapen en kunnen we harder en beter werken.

We slapen meer

Als het kouder begint te worden, betekent dat automatisch ook dat de dager korter worden omdat het eerder donker is buiten. Het gebrek aan natuurlijk licht in de herfst en winter, kan een probleem zijn. "Wanneer we niet genoeg licht krijgen, kunnen we ons een hele dag slaperig voelen", gaat Decker verder. "En dat betekent dat er op het einde van de dag geen opvallende duisternis is die ons lichaam het signaal geeft dat het tijd is om te gaan slapen."

We zijn het ritme een beetje kwijt en voelen dus niet goed wanneer het bedtijd is. Doordat het vroeger donker is en je ook vroeger moe bent, ga je eerder slapen en maak je lange nachten. Dat is natuurlijk wél een voordeel. Maar zorg er wel voor dat je 's ochtends genoeg zonlicht krijgt, want je hebt wel vitamine D nodig om energie binnen te krijgen.

Toch moeite met in slaap vallen? Vanaf nu val je relaxed in slaap met muziek op:

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Bustle. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden