null Beeld

Dít is waarom je beter niet te veel op je buik kunt liggen

Of je nu bezig bent op je laptop, een boek leest of een serie kijkt: op je buik liggen kan hartstikke fijn zijn. Toch blijkt het niet goed te zijn voor je lichaam als je teveel op je buik ligt. 

Online redactie Libelle

Dit zou enkele risico's voor je gezondheid met zich mee kunnen brengen.

Gevaarlijk

"Liggen op je buik zorgt ervoor dat de normale rondingen van je wervelkolom omgekeerd worden", legt chiropractor Sherry McAllister uit aan Healthline. Dat zou gevaarlijk kunnen zijn, zegt ze. "Je wervelkolom is uitermate belangrijk voor je gezondheid. Hij beschermt het zenuwstelsel dat alle verschillende functies van je lichaam controleert en coördineert."

Wervelkolom

Wij vroegen aan fysiotherapeute Steffie Schoenmakers of dit klopt. "Ja, op je buik liggen is niet goed voor je lichaam. Het is de meest onnatuurlijke houding voor de gehele rug. Jouw wervelkolom loopt in een bepaalde S-vorm. Door op je buik te gaan liggen, gaat jouw wervelkolom precies de andere kant op", legt ze uit. "Hierdoor komt er veel meer spanning op je spieren en gewrichten te staan, wat weer kan leiden tot pijn in je nek en rug. Maar op je buik liggen is niet erg hoor, het voelt dus vooral voor jezelf na een tijdje niet meer fijn." Echt last ga je volgens Steffie niet gelijk ondervinden. Ook zal het niet snel blijvende schade aanrichten.

Ademhaling

Sherry McAllister beweert ook dat je door op je buik te liggen meer stress kunt ervaren. "Als je middenrif niet volledig laat samentrekken en uitzetten, haal je niet diep genoeg adem. En daarvan is bewezen dat het angst en stress verergert." Daar gelooft Steffie niet echt in. "Het klopt wel dat doordat je op je middenrif ligt, je niet goed genoeg in en uit kan ademen. Maar de link met angst en stress ken ik niet. Het is vooral voor jezelf onprettig aangezien je steeds sneller gaat ademen."

Wisselen

Raak dus niet gelijk in paniek als je merkt dat je onbewust op je buik bent gaan liggen op of in je bed. Maar doe het gewoon niet al te vaak. Steffie: "Door regelmatig van lig- en zithouding te wisselen voorkom je spier- en kramppijn."

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Healthline. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden