null Beeld

Dit is waarom je door te sporten ’s nachts beter slaapt

Slaap je slecht? Dan is het hoogtijd dat je meer gaat sporten. Een stevige work-out helpt je 's nachts namelijk beter slapen. 

Dat blijkt uit onderzoek van het Sleep Cycle Instituut. De afgelopen 3 jaar hebben wetenschappers van dit instituut alle data van de 3 miljoen gebruikers van de app Sleep Cycle verzameld en geanalyseerd.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat vrouwen vaak slechter slapen dan mannen en daardoor ook eerder met het verkeerde been uit bed stappen. "Verschillende onderzoeken hebben eerder al aangetoond dat vrouwen meer slapen, maar de kwaliteit van hun slaap is niet om over naar huis te schrijven", legt Catherine Darley, de oprichtster van Naturopathic Sleep Medicine, uit. "Daardoor lopen ze meer risico op slapeloosheid."

Sporten

Maar daarnaast blijkt dus ook dat de gebruikers van de app die af en toe sporten, aangeven beter te slapen dan de mensen die niet sporten. De uitslag hiervan heeft verder niks te maken met de leeftijd of het geslacht. Bovendien zouden de mensen die regelmatig sporten ook een paar minuten minder snurken, 21 versus 25 minuten.

Geen marathon

Een halfuurtje intensieve beweging per dag zou al voldoende moeten zijn om je nachtrust te verbeteren. "Mensen hoeven echt niet beginnen te trainen voor een marathon om een betere slaper te worden", vertelt Charlene Gamaldo, directeur van het Johns Hopkins Center for Sleep.

Dus hup, van die bank af. Ga lekker naar buiten om te wandelen, pak de fiets naar het werk of ga een uurtje fitnessen. Bewegen is hartstikke goed voor je, dat blijkt maar weer.

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: HLN.be. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden