null Beeld

Dít zijn de beste oefeningen om je postuur te verbeteren

Een verkeerde houding kan op de lange termijn zorgen voor nek-schouder en/of rugklachten. Het is dan ook belangrijk om jezelf een goed postuur aan te meten. Maar hoe kun je dat nu het beste doen? De volgende oefeningen kunnen je helpen om je postuur te verbeteren.

Zowel je borstspieren als je triceps spelen een belangrijke rol in een rechte houding. De volgende oefeningen zijn daar dan ook volledig op gericht.

Voorbereidende oefening om je postuur te verbeteren

Voordat je begint met de oefeningen, is het belangrijk dat je voelt hoe een goed postuur überhaupt hoort te zijn. Dat kan heel goed met de zogeheten ‘wall sit’: hierbij ga je met je rug tegen een muur staan. Zak vervolgens rustig door je knieën en zet je voeten een stapje naar voren, een heupbreedte uit elkaar. Je zit dus eigenlijk zoals je op een stoel zou zitten, maar dan tegen de muur met je knieën in een hoek van 90 graden. Probeer dit zo lang mogelijk vol te houden. Nu weet je dus hoe je postuur zou moeten zijn en kun je beginnen met de volgende oefeningen.

Push-ups

Bij deze oefening werk je met je eigen lichaamsgewicht. Je zorgt ervoor dat je je lichaam zo stijf als een plak houdt, en je drukt je op met je handpalmen en tenen. Dit kun je het beste als volgt doen:

  • Ga op je knieën zitten en zet je handen op schouderbreedte. Als je je borstspieren extra wil trainen zet je je handen nog wat wijder. Wil je juist je triceps trainen, dan zet je je handen juist dichter bij elkaar.
  • Strek je knieën zodat je op je tenen komt te staan.
  • Zorg ervoor dat je lichaam in een rechte lijn staat, als een plank.
  • Laat je vervolgens langzaam door je armen zakken totdat je net boven de vloer komt. Raak de grond niet aan. Beweeg hierbij alleen je armen, de rest van je lichaam moet juist niet bewegen.
  • Druk je vervolgens langzaam en gecontroleerd weer op tot je in de starthouding staat. Druk jezelf zo'n 10 tot 15 keer op. Als je deze oefening regelmatig doet, kun je op den duur je postuur verbeteren.

Tricep dip

Voor de volgende oefening heb je een stoel of een bankje nodig. Vervolgens doorloop je de volgende stappen:

  • Pak de voorste randen van een stoel of bankje vast met je handen op schouderbreedte.
  • Zorg ervoor dat je billen net voor de stoel zijn, dat je voeten plat staan en dat je benen licht gebogen zijn zodat je dijen evenwijdig zijn aan de vloer.
  • Strek vervolgens je armen. Dit is je startpositie.
  • Laat je lichaam in de richting van de vloer zakken totdat je armen in een hoek van 90 graden staan.
  • Zet vervolgens kracht, vanuit je triceps, om jezelf weer omhoog te tillen. Probeer dit tussen de 10 en 15 keer te doen.

In deze video kun je zien hoe je een tricep-dip doet:

Triceps overhead extension

Voor deze oefening heb je een dumbbell nodig. Vervolgens doorloop je de volgende stappen:

  • Ga rechtop staan, pak een halter met beide handen vast en til het gewicht boven je hoofd, met je armen gestrekt en je voeten op heupwijdte uit elkaar.
  • Houd je bovenarmen bij je oren en handen bovenaan de stang, buig je ellebogen om de gewichten langzaam achter je hoofd te laten zakken.
  • Pauzeer en strek dan de armen en keer weer terug naar je startpositie. Herhaal dit 10 tot 15 keer.

Hieronder nog een filmpje waarin je het duidelijk kunt zien:

Dumbbell pullover

Ook voor deze oefening heb je een dumbbell nodig. De oefening gaat als volgt:

  • Ga liggen op een matje (niet rechtstreeks op de vloer).
  • Strek je armen recht boven je en laat de dumbbell op je handpalmen rusten.
  • Span je buik- en bilspieren aan.
  • Adem in en breng de dumbbell achter je hoofd door de armen naar achter te bewegen.
  • Breng het gewicht vervolgens weer terug boven je lichaam en adem uit.
  • Span je borstspieren boven goed aan. Herhaal dit 10 tot 15 keer.

Hier een handige video:

Sporten tijdens het koken? Sportvlogger Lot laat je zien hoe:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Women's Health, Esquire, Krachttraining.net.Beeld: Getty Images.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden