Alcohol en slapen Beeld Unsplash
Alcohol en slapenBeeld Unsplash

Dít zijn de gevolgen van alcohol op je nachtrust - en ze duren langer dan je dacht

Te diep in het glaasje gekeken? Dat heeft gevolgen voor de kwaliteit van je slaap. Je dromen worden namelijk flink beïnvloed door alcohol. Maar hoe zit dat?

glaasje op

Schoenen en kleren uit, een doekje over je gezicht en vlug je bed in. Na een paar drankjes is je bed erg verleidelijk en voor je gevoel val je al snel als een blok in slaap. Toch weten veel mensen niet dat de kwaliteit van je slaap te wensen overlaat nadat je alcohol hebt gedronken.

En gezond weer op...

We hebben allemaal wel eens gehoord van diepe slaap, REM-slaap en lichte slaap. Psychiater Alex Dimitriu legt in Well+Good uit wat het verschil is tussen deze drie soorten. “REM-slaap is erg belangrijk voor je, in deze fase kan je lichaam zich namelijk volledig ontspannen. Ook verwerken je hersenen dan alle emoties en informatie van de dag. Je lichaam laadt zich weer op, waardoor je straks fris en fruitig wakker kunt worden. Tijdens deze fase droom je normaal gesproken het meest. Alcohol vertraagt het begin van je REM-slaap, waardoor je langer in je diepe slaap blijft hangen. Hierdoor is de REM-fase korter en heb je dus minder tijd om te dromen.”

Kans op nachtmerries

Een korte REM-slaap zorgt ervoor dat je hersenen minder tijd hebben om de dag te verwerken. Zodra je meerdere nachten achter elkaar niet goed slaapt, doordat je bijvoorbeeld alcohol hebt gedronken, raken je hersenen vermoeid. Indrukken van de dag worden niet meer optimaal verwerkt en dat kan leiden tot nachtmerries.

De tweede nacht na dat feestje heeft de alcohol nog steeds invloed op je dromen. Je lichaam wil dan namelijk het slaaptekort van de vorige nacht inhalen. Dimitriu legt uit dat de kans groot is dat je dan veel en intensief droomt, doordat je veel tijd doorbrengt in je REM-slaap. “Je hersenen hebben dan meer tijd om ingewikkelde verhaallijnen met lekker veel details op te zetten. Een groot verschil dus met de lichte dromen van de nacht ervoor.” Een lekker wijntje voor het slapengaan heeft dus niet alleen invloed op je nachtrust van die avond zelf, maar ook op die van de avond erna.

Bronnen: Margriet, Slaap Informatie Centrum, Alcoholinfo

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden